Az éves lengyel infláció 17,2 százalékra gyorsult szeptemberben az augusztusi 16,1-ről – közölte pénteken a lengyel statisztikai hivatal, a GUS.
A drágulás mértéke meglepő, a szám jóval meghaladja a 16,5 százalékos elemzői konszenzust.
Közép-Európában a lengyelek szokták először közzétenni a havi inflációs adatukat, és a régiós számok gyakran együtt mozognak. A 20 százalék körüli inflációval küzdő balti országokat nem tekintve a régióban eddig a cseh infláció volt a legmagasabb – nem véletlen, hogy Prágában ezekben a hetekben hatalmas tömegek demonstráltak, a kormány távozását követelve –, a lengyelek azonban most beérték őket.
Augusztusban a cseh infláció szintén 17,2 százalék volt, a magyar 15,6, a román 15,32. Ezek az országok két hét múlva közlik szeptemberi számaikat.
A lengyel infláció meglepő megugrása olyan jegybanki döntéseket és nyilatkozatokat követ, amelyek szerint a régió legnagyobb jegybankjai a csaknem másfél éve folyó kamatszigorítási sorozatban már elérhették, vagy nagyon megközelíthették az emelések végét. Ha azonban az infláció nem látszik csillapodni, illetve elérni a csúcsot, ez az álláspont nehezebben lesz fenntartható, és fokozhatja az amúgy is a régiós devizákra helyezedő nyomást.
Az inflációs nyomás Európa egészében sem látszik enyhülni, és az infláció elszállásának oka a kontinensen azonos: az energiaválság, amelyet az ukrajnai háború, illetve a köré épült szankcióváltások és politikai adok-kapok mélyít.
Az euróövezetből a kontinens legnagyobb gazdasága, Németország már csütörtökön közölte a maga szeptemberi inflációs adatait, és már náluk is két számjegyű a drágulás éves mértéke. Amikor utoljára ilyen magas volt az infláció, Konrad Adenauernek hívták a kancellárt, és még folyt a háború lerombolta gazdaság újraépítése.
A franciáknál az euróövezet átlagát tekintve amúgy is alacsony infláció a ma közült adatok szerint 5,6 százalékra vonult vissza az augusztusi 5,9 százalékról. Az eurózóna egészének adatait 11 órakor közlik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.