BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Energiaterv nélkül nem vészeli át a következő telet az európai autóipar

Az energiaválság miatt a legrosszabb forgatókönyv esetén akár negyven százalékkal csökkenhet az európai autógyártás.

Az S&P Global Mobility legfrissebb előrejelzése szerint tragikus hatással lehet az energiaválság az európai autóiparra, akár negyven százalékkal, negyedévenként egymillió gépjárművel csökkenhet a termelés 2023 végéig. A „Jön a tél” című jelentés emlékeztet, hogy az autóipari ellátási láncra a koronavírus-járvány és az Ukrajna elleni orosz invázió okozta problémák után további nyomást jelentenek a gyorsan emelkedő energiaköltségek és az esetleges áramkimaradások. 

„Az energiaárak egekbe szökésével... egy kemény tél miatt egyes autóipari ágazatokban fennállhat a veszélye annak, hogy nem tudják működésben tartani a gyártósorokat" – idézte a Reuters a jelentést.

Fotó: Lou Benoist / AFP

Az S&P Global Mobility emlékeztetett, hogy az autógyártás költségei már most járművenként 687 és 773 euróval emelkedtek, ami különösen a kisebb beszállítóknak jelent nehézségeket. (Egy euró 428 forint.) A cég kedden nyilvánosságra hozott előrejelzése szerint az idei negyedik negyedévtől 2023 végéig az európai autó-összeszerelő gyárak negyedévente 4-4,5 millió gépjárművet állítanak majd elő, az esetleges áramkorlátozások miatt azonban ez a szám 2,75–3 millióra eshet vissza. Figyelmeztettek arra is, hogy 

mivel az európai cégek a világ minden tájára szállítanak alkatrészeket és egységeket, ezért valamilyen szinten az iparág minden szereplőjét érinti majd ez a probléma.

Az elemzést ráadásul az Északi Áramlat elleni szabotázsakció elkövetése előtt készítették, mondta a Reutersnek Edwin Pope, az S&P Global Mobility elemzője. „Az ehhez hasonló események elkerülhetetlenül az általunk jósolt értékek alsó határa felé tolják el a mérleg nyelvét, különösen ami azt illeti, hogy mennyi időbe telik a helyreállítás" – hangsúlyozta Pope.

 

Production of e-vehicles at VW in Zwickau
Fotó: Jan Woitas / DPA Picture-Alliance via AFP


Az egyes európai országok esetében a cég hat tényezőt vizsgált, köztük az adott állam deficitjének nagyságát, a GDP-arányos adósságát, az önellátási szintjét az energetikában, illetve a gáztárolói kapacitását. 

Bár az autóipari nagyhatalom Németország erősen függött az orosz gáztól, és fokozatosan kivezeti az atomenergiát, a jelentés szerint „nagyobb költségvetési mozgástérrel rendelkezik az energiavihar átvészelésére”, mint néhány más európai állam, például Olaszország.


Pope szerint ugyan az autóipar talán képes lesz átvészelni az idei telet, sok beszállító nem fog túlélni, ha Európának nincs terve a következő télre. „Attól tartok, hogy a régióban néhány magas színvonalú műhely vagy kényszerű csődbe megy, vagy egyszerűen szögre akasztja a kalapot" – vélekedett.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.