Augusztus 31-én véget ért Németországban a szuperolcsó tömegközlekedés korszaka. A rekord inflációval való küzdelem érdekében a német kormány azzal is próbált segíteni a lakosságnak, hogy jelentősen csökkentették a helyi és regionális tömegközlekedés árát, valamint egyszerűsítették a jegyértékesítést. Az egyszerűsítésre azért volt szükség, mivel a német tömegközlekedési jegyrendszer annyira bonyolult, hogy még egy sváb a cappella csoport egy dalt is szerzett. A dal lényege, hogy olyan bonyolult jegyet vásárolni az egymástól öt kilométerre lévő Metzingen és Bempflingen közötti útra, hogy egyszerűbb lesétálni a távot.
A német kormány korábban arról döntött, hogy júniustól augusztus végéig az országban az összes helyi és regionális buszon és vonaton lehet utazni egyetlen, 9 eurós havi bérlettel. Egyedül a távolsági vonatokra nem vonatkozott a program.
Általánosságban Németországban több mint 60 különböző tarifájú jegytípus van, amikkel igénybe lehet venni a közlekedési hálózatokat.
A váratlanul bejelentett 9 eurós univerzális bérlet meglepte a németeket, a Der Spiegel magazin szerint ez minden idők legnagyobb átalakítása volt az ország tömegközlekedési rendszerében. Az intézkedést a kormány márciusban jelentette be egy inflációkezelő segélycsomag részeként. Emellett a gyors döntéshozatal nem jellemző a német politikára. Az ehhez hasonló lépéseket általában hosszú tárgyalási folyamat előzi meg, amit a szakértőkkel és a piaci szereplőkkel is egyeztet a kormány.
A 9 eurós bérlet még a közlekedési társaságok számára is meglepő volt.
A Management Consultants, berlini székhelyű, a közszférára szakosodott vezetési tanácsadó cég vezető tanácsadója, Jonathan Laser a Deutsche Welle német lapnak azt mondta, hogy a projekt sikere attól függ, hogy mi volt az egész célja.
Ha a polgárok anyagi terheinek csökkentése volt a cél, akkor sikeres volt. Ha a tömegközlekedés népszerűsítése, akkor megint csak pozitívan értékelhetjük. Azonban, ha a fenntarthatóság volt a program célja, akkor kudarcnak minősíthetjük
– mondta Jonathan Laser.
A Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége (VDV) szerint
a három hónapos időszak alatt több mint 52 millió jegyet értékesítettek.
Emellett számolni lehet további 10 millió olyan ügyféllel, akiknek már volt bérlete, amikor a projektet a kormány kihirdette. Ők visszamenőleg kaphatták meg a kedvezményt.
Németország legnagyobb autósszövetsége, az ADAC szerint a nagyobb német városokban
vannak olyan havi bérlettípusok, amik akár 80 euróba is kerülhetnek.
Ez azt jelenti, hogy a három nyári hónap alatt egyes utazók akár 200 eurót is megtakaríthattak – írta meg a falstaff.com.
A kedvezmény sok olyan embert is a tömegközlekedés felé terelt, akik előtte nem vették igénybe a buszokat és a vonatokat. A VDV felmérése szerint
a 9 eurós bérletet vásárlók 15 százaléka az akciós ár nélkül nem a tömegközlekedést választotta volna.
Egy szociális munka és jóléti egyesület, a Paritätischer Gesamtverband vezérigazgatója arról beszélt, hogy Németországban a tömegközlekedés már luxussá vált.
A nyugdíjból, segélyből, vagy alacsony fizetésből élő emberek millióitól kvázi megtagadják a tömegközlekedést a magas árakkal
– mondta Ulrich Schneider.
A DW azt írja, hogy a németországi infláció mértéke kis mértékben csökkent a 9 eurós bérlet hónapjaiban. Az ország statisztikai hivatala szerint ehhez részben az olcsó viteldíjak is hozzájárultak.
A három hónapig tartó jegyreform a turistáknak is nagyon vonzóvá tette Németországot. Egy a CNN-nek nyilatkozó brit utazási blogger, Alekszej Gajnanov elmondta, hogy 11 napos német nyaralására eredetileg egy Interrail kártyát vett, amivel bizonyos vasútvonalakat használhatott csak. Elmondta, hogy a menet közben bejelentett 9 eurós bérlet viszont megnyitotta előtte egész Németországot.
Ez nagyon megkönnyítette a közlekedést és nem kellett azon stresszelnünk, hogy milyen jegyet kell vennünk. Az országban eltöltött 11 nap alatt rengeteg pénzt spóroltunk meg
– mondta Gajnanov.
Azt nem lehet vitatni, hogy a 9 eurós bérlet hatalmas segítség volt a német lakosságnak, hiszen sok pénzt tudtak megspórolni egy olyan időszakban, amikor az energia és az élelmiszerek nagy mértékben drágulnak. Azonban a DW cikke szerint
a német tömegközlekedés infrastruktúra nem volt felkészülve a hatalmas utazótömegre.
A közösségi médiában rengeteg poszt volt olvasható arról, hogy a forró nyári napokon milyen körülmények között kellett utaznia az embereknek. A buszok és a vonatok túlterheltek voltak, sok járművön nem működött a légkondicionáló és jelentős késések is voltak.
Ezek a problémák nem új keletűek, eddig is jellemezték a német tömegközlekedést, de csak most kerültek a figyelem középpontjába. Sok vád érte az államot már az elmúlt években is, hogy nem fordít elég pénzt a tömegközlekedés, mint közszolgáltatás fejlesztésére. A kritikusok szerint Németországot mindenki az autópályáról, a Porsche és Mercedes autókról ismeri, de azt csak a helyiek tudják, hogy például a vonatok milyen rossz állapotban vannak.
A szövetségi kormány 2,5 milliárd eurót biztosított a 16 állam számára, hogy kompenzálja az akciós bérletek miatti bevételkiesést.
Azonban arra nem gondolt senki, hogy a megnövekedő utasszám miatt számos más extra költség is felmerül. A közlekedési társaságoknak rengeteg pénzébe került az igények kielégítésére több járatot indítani. A kapacitásnöveléshez több emberre is szükség volt, akiknek többek között fizetést kellett adni. Ráadásul a rengeteg utas miatt a járművek gyorsabban amortizálódtak, így a karbantartás költségei is nőttek.
Szász-Anhalt állam adminisztrációja arról számolt be, hogy a megszokottnál háromszor többen vették igénybe a helyi vonatokat a nyári három hónapban. A hatalmas utasszám miatt jelentősen kidomborodtak a tömegközlekedés hibái és hiányosságai.
A 9 eurós jegy a regionális közlekedés problémáira helyezte a reflektorfényt
– mondta a német nemzeti vasúttársaság, a Deutsche Bahn regionális leányvállalata, a DB Regio általános üzemi tanácsának vezetője, Ralf Damde. Hozzátette, hogy se személyzetből, se járművekből nincs elegendő ahhoz, a közlekedési társaságok ki tudják szolgálni a megnövekedett utasszámot.
A közlekedési társaságok egyetértenek abban, hogy szükség van a németországi tömegközlekedés reformjára, de ehhez először fejleszteni kell az infrastruktúrát.
Új járműveket kell beszerezni és a már meglévőket fel kell újítani. Emellett a társaságok humán erőforrását is bővíteni kell.
Ezek nélkül a beruházások nélkül a német tömegközlekedés nem lehet a városi mobilitás hatékony alternatívája.
Miközben az akciós bérlet kritikusai azt várják a szövetségi kormánytól, hogy jelentős pénzeket fordít majd a tömegközlekedés fejlesztésére egy másik csoport azt követeli, hogy hosszabbítsák meg a kedvezményt. Sokan arra hívták fel a figyelmet, hogy a nyári három hónapban a tömegközlekedés terjedése környezetvédelmi szempontból is rendkívül hasznos volt. A VDV adatai szerint
ameddig 9 euróba került a havi bérlet, addig az autóhasználat havi szinten 10 százalékkal csökkent az országban.
A kedvezmény ideje alatt ez 1,8 millió tonnával csökkentette a szén-dioxid-kibocsátást.
A politikusok most azon vitáznak, hogy mit kezdjenek a tömegközlekedéssel. A nyári három hónap alatt világossá vált, hogy az embereknek van igényük az olcsó tömegközlekedésre, de az is kiderült, hogy a probléma nem annyira egyszerű, hogy csak leviszik a jegyek árát és minden meg van oldva. Hatalmas mennyiségű pénzt kell az ágazatba önteni ahhoz, hogy a tömegközlekedés népszerű és hatékony alternatíva maradjon a lakosság életében. Az infrastruktúrát mindenképpen fejleszteni kell.
Emellett sokan úgy látják, hogy ha nem is 9 euró lesz a jövőben egy havi bérlet ára, de
legalább azt szervezzék meg a döntéshozók, hogy maga a jegyrendszer legyen egyszerűbb és átláthatóbb.
A The German-way.com azt írja, hogy Berlin már előállt egy új helyi bérlet javaslatával. Ez egy 29 eurós havi bérlet lenne, ami a város A és B körzetében jogosítana a tömegközlekedés használatára. A bérletet a 2022. október 1. és december 31. közötti időszakra lehet megvásárolni és kizárólag Berlinben lenne érvényes. A berlini VBB közlekedési szövetséghez tartozó Brandenburg környéke úgy döntött, hogy nem vesz részt az új tervben, és a külterületi C zónát kizárja az új viteldíjból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.