Alaposan felforgatta a filmszakmát is a koronavírus-járvány, illetve az „otthoni” tartalomszolgáltatók, mint például a Netflix és a Disney+ előretörése. Ma már a stúdiók nincsenek mindenáron ráutalva arra, hogy óriási, 20-30 millió dolláros szerződéseket kössenek a színészekkel vagy a rendezőkkel, helyette inkább különböző ösztönzőkkel vagy egyszerre több projektre szóló szerződéssel csábítják a sztárokat.
A The Hollywood Reporter című amerikai filmes lap nemrég felmérést készített az álomgyárban, amelyből kiderült, hogy bár természetesen vannak még sztárok, akik agyonkeresik magukat egy-egy filmmel, a többség erről csak álmodhat. Az előbbiekhez tartozik például Tom Cruise, aki a Top Gun folytatásáért, a Maverickért 20 millió dollár fizetést kapott, de ezt még megfejelték a bevételből neki járó részesedéssel, amely bőven 100 millió dollár feletti volt, hiszen a film kasszát robbantott: csaknem másfél milliárd dolláros bevételt ért el világszerte. Rajta kívül még vannak színészek, akik szépen megkérik az árát, hogy leszerződjenek egy-egy filmre, de
még olykor ők is örömmel aláírnak olyan munkákra, amelyekért bevállalják a fizetéscsökkentést is.
Ilyen volt például Leonardo DiCaprio, aki a Volt egyszer egy... Hollywood című Tarantino-moziért csupán a gázsija felét kapta.
A szórás a színészeknél igen nagy, hiszen míg a Pókember-filmekből ismert Zendaya a legújabb mozijáért a hírek szerint 8-10 millió dollárt kap, addig a popsztárság után színészi babérokra törő és egyre foglalkoztatottabb Harry Styles például átlag 500 ezer és 1,5 millió dollár között keres. A kevésbé ismert vagy még feltörekvő színészeknek pedig be kell érniük néhány tízezer dollárral szereplésenként. Így nem csoda, hogy az átlagfizetések – bár nekünk még mindig óriásiak – Hollywoodban inkább lefelé tendálnak. Jelenleg a színészek átlagosan 2 és 4 millió dollár között visznek haza a THR felmérése szerint.
Visszatértek a magyarok a mozikba – VG PodcastFilm és popcorn is lesz bőséggel a hazai filmszínházakban. |
A televíziós sorozatok esetében viszont a lap szerint jókora ugrás tapasztalható. Sok esetben ugyanis már a kezdetektől sikerül a tévés színészeknek kicsikarniuk az epizódonkénti akár 40 ezer dolláros fizetést, míg a nagyobb sztárok ennek sokszorosát, 250-300 ezer dollárt is hazavihetnek részenként. Egy átlag húszrészes évad esetében már szép összeg üti a markukat. A streamingszolgáltatóknál pedig még vastagabban fog a ceruza, ott nemritka a részenkénti 500 ezer dolláros fizetés sem.
Ezért tűnik fel egyre több sztár a tévéképernyőkön. Ez most egy igazi aranybánya
– nyilatkozta a lapnak egy bennfentes.
A színészekhez képest a rendezők esetében már jobban ki lehet számítani a fizetséget, hiszen itt valamivel szigorúbbak a szabályok és a minimumok, annyira nem lehet trükközni a bérekkel. Egy kezdő filmrendező az első filmjéért átlag 450-750 ezer dollárt kap, ha pedig az sikeres lesz, akkor a következőért már az 1-2 millió dolláros szint jön. Egy tapasztalt, több sikeres filmet felmutatni tudó direktor filmenként megkapja a 2,5-5 millió dollárt, ha pedig aláír a streamingszolgáltatókhoz, akkor 4-7 millió dollár is lehet a keresete. Ezenfelül persze vannak az igazán nagyágyúk, akik már a nevükkel képesek eladni egy-egy filmet.
Ez az elit kör mozifilmenként 20 millió dollárt is kaszál, néhányan közülük pedig még a bevételből is részesedést kapnak.
Megállíthatatlan a streamingszolgáltatók előretöréseFolyamatosan nő a streamingplatformok népszerűsége. |
A tévés rendezők esetében főleg az első részekkel, az úgynevezett pilotokkal lehet jól keresni. Az első rész rendezésére emiatt általában egy jól eladható nevet bérelnek fel, akit meg is kell fizetni: ez átlagosan 250-500 ezer dollár. Ilyen volt például a 2020-ban az HBO-n debütáló A farkas gyermekei című sci-fi, amelynek első két epizódját Ridley Scott rendezte. A további részekért – amelyeket általában más rendez már – ennél kevesebb jár, epizódonként 30-60 ezer dollár, amelyhez gyakran társul egy produceri bér is, amely szintén ekörül mozog részenként.
Kevésbé látványos munka, de ugyanolyan fontos, ha nem a legfontosabb az írók szerepe. Lehetnek sztárszínészek ugyanis a szereplők, ha nincs történet, vagy esetlenek a dialógusok, akkor a film bukásra van ítélve. A rendezőkhöz hasonlóan itt is szintekre bontják a fizetéseket: a kezdők 75 ezer és 100 ezer dollár között keresnek, a tapasztaltabbak már 150 és 600 ezer dollárt kapnak, míg
az igazán profi és sikeres írók 1-2 millió dollárt vihetnek haza.
Az írók esetében ma már nem gyakran döntenek a stúdiók a bónuszok mellett.
A tévésorozatoknál már más a helyzet, ott az előkészületi fázisban, azaz az írás alatt heti fizetést kapnak az írók 7600 és 12 500 dollár között, ez általában rövid, rendkívül intenzív időszak. Aztán, ha leforgatják az adott részeket, még kapnak díjat. Tapasztalattól függően ez 15 és 75 ezer dollár között mozog részenként.
A magyar mozikat is elérte az infláció: megugrottak a Cinema City jegyáraiBudapesten 17 százalékkal nőtt a mozizás ára: már 2500 forintba kerül egyetlen normál árú jegy. |
Az ügynökök esetében szintén nagy a szórás, de már ezen a területen is kezdik rendezni a béreket Hollywoodban. Két éve, egy komoly kampány után sikerült felemelni az átlagbéreket óránként 18-20 dollárra, így ma már egy ügynökségre bekerülő kezdő is hazavihet néhány tízezer dollárt évente. A nagyobb ügynökségeknél a fizetések 65 ezer és 600 ezer dollár között mozognak, míg az igazi cápák, mint például a legendás ügynök,
Ari Emanuel évi 4 millió dollárt is megkeres, amelyhez még ennek másfélszerese társul bónuszként.
A legnagyobb pénzt természetesen a filmes szakmában is a fő főnökök viszik haza, akik gyakorlatilag élet és halál urai Hollywoodban: a stúdióvezetők. Az ő esetükben az alapfizetés is már 8–12 millió dollár között mozog – a Netflix filmes részlegének vezetője, Scott Stuber például 18 millió dollárt kap –, mellé egy minimum ugyanekkora éves bónusz is jár, sokszor pedig még részvénycsomagokkal és egyéb ösztönzőkkel is honorálják munkáikat egy-egy jobban sikerült év után. Az átlagot kissé lehúzzák a kisebb stúdiók, de még ott is 2-3 millió dollárt visznek haza a fejesek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.