A recessziós aggodalmak, az elszabadult infláció és a megélhetés megnehezülése költségvetésük újraszámolására késztetik a családokat, s ennek első körben a nélkülözhető kiadások, köztük az utazások és a vakációs kiadások esnek áldozatul – derül ki az online szállásközvetítéssel foglalkozó Trivago felméréséből.
Egyre többen rövidítik le a pihenésre szánt időszakot, és keresik az olcsóbb szállodai szobákat. Az otthonuktól távol töltött szabadság idejét átlagosan 10 százalékkal csökkentik az emberek.
A keresések irányából és a kattintások számából a Trivagónál azt szűrték le, hogy a felhasználók a koronavírus-járványt megelőző csúcsév, azaz 2019 hasonló adataihoz képest is intenzívebben keresik az olcsóbb szálláslehetőségeket a november és jövő január közötti időszakra vonatkozóan – mondta Matthias Tillmann, a cég pénzügyi igazgatója egy barcelonai szakmai konferencián.
A düsseldorfi székhelyű cég honlapján
a foglalások mennyisége a 2019-es szintet idézi.
A trend arrafelé mutat, hogy az emberek egyelőre nem hajlandók lemondani az utazásokról, viszont egye költségtudatosabbak a tervezésben, amiből például a diszkontjegyárakkal dolgozó fapados légitársaságok, mint a Ryanair és az EasyJet, tudnak hasznot húzni. Ők a recesszióból is ki tudják sajtolni a maguk profitját.
Az utazás mellett a szállásköltség optimalizálása is döntő szempont,
e tekintetben a viszonylag alacsony árakat kínáló mediterrán szálláshelyek továbbra is a népszerűségi listák élén állnak, Görögország és Spanyolország kedveltsége csak emelkedett, de a török tengerpart is az élmezőnyben maradt, ott külön vonzerő az euróhoz és a dollárhoz mérten pokoli gyenge török líra. A Trivagón jellemzően 30-60 napra előre foglalnak szállást a felhasználók, emiatt a cégnek hosszabb távú prognózis felállításához nem elegendő az információbázisa.
Kedvezőbben látja a helyzetet Dana Dunne, a repülőjegyeket, üdülési csomagokat és autókölcsönzést kínáló eDreams portál vezérigazgatója, aki – 2019-hez képest – az októberi és a november eleji foglalások 45 százalékos bővüléséről számolt be a Bloombergnek. Ebben persze az is benne van, hogy a szállásközvetítő portál barcelonai központú, és a spanyol fogadó turizmus egyik fellegvára. Dunne tapasztalatai a visszafogottabb fogyasztói költésről megegyeznek a Trivagóéval,
az átlagos költés náluk a tavalyihoz képest négy euróval kisebb, 80 eurós volt a negyedévben.
Az is újdonság, hogy a felhasználók otthonukhoz közelebbi úti célokat választanak, és a szállásfoglalást is későbbre hagyják.
A légitársaságok foglalási adatai alapján az utazási kedv még mindig erős, a rekordokat hozó nyári szezon után még nem igazán érzékelhető markáns visszaesés, bár az inflációs spirál és a háztartási kiadások látványos emelkedése az iparág számára is kihívás.
A Virgin Atlantic vezérigazgatója, Shai Weiss szerint
a nyarat az úgynevezett bosszúturizmus jellemezte, az emberek két év kényszerű kihagyásait akarták egyszerre pótolni,
ennek megfelelően az üdülőjáratok telt házzal mentek. Ez a tendencia még nem csendesedett le, szezonális összevetésben jól állnak, mert szavai szerint az emberek még most is szívesebben költenek kikapcsolódásra, utazásra, mint mondjuk egy új hűtőgépre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.