Az UkrTranszNafta, az ukrán olajhálózat üzemeltetője a Bloomberg értesülése szerint tudatta orosz partnerével, a Transznyefttyel, hogy „az ukrán infrastruktúra folyamatos pusztítása jelentős áramkimaradásokhoz, a költségek növekedéséhez, üzemanyag- és alkatrészhiányhoz” vezetett. A levelet az ukrán cég vezérigazgatója írta alá.
Az UkrTranszNafta ezért január elsejétől megemeli a Magyarországra és Szlovákiába szállított olaj után fizetendő transzferdíjat, tonnánként 2,3 euróval, 13,6 euróra. A Bloomberg emlékeztet, hogy a díjat áprilisban már megemelték, így most összesen éves szinten 51 százalékkal emelkedik a tranzitdíj. A Transznyefty nem kommentálta a hírt.
November 15-én egy időre leállt az orosz kőolajszállítás Kelet-Európa felé a Barátság-vezetéken, miután a Lengyelországot ért rakétabecsapódásokat követően kiderült, hogy rakétatalálat érte az áramellátót is a fehérorosz–ukrán határon, a Barátság kőolajvezeték azonban nem sérült meg. Herman Haluscsenko ukrán energetikai miniszter a Facebookon közölte, hogy az átfogó orosz rakétatámadás az Ukrajnával szomszédos több ország energiarendszerére is hatással volt. Kiemelte, hogy az energiarendszer elleni mostani támadás volt a legsúlyosabb a háború kezdete óta, miután tüzérségi tűz alá került egy, a vezetéket kiszolgáló erőmű. Az ukrán légierő szerint oroszok aznap mintegy száz rakétát lőttek Ukrajnára.
Szijjártó Péter külügyminiszter a múlt héten szerdán a Facebookon jelentette be, hogy a műszaki munkálatokat sikerült olyan mértékben elvégezni, hogy a kőolajszállítás Magyarország irányába hamarosan újraindul. A külgazdasági és külügyminiszter korábban azt is közölte, hogy
Magyarország energiaellátása akkor sem volt veszélyben, amikor a kőolajvezetéken nem jött olaj, mivel jelentős készletekkel rendelkezik az ország.
Korábban a VG megírta, hogy a hazai, három hónapra elegendő stratégiai tartalékon felül általában a finomítóknak is van egy 30 napos tartalékuk, hogy a finomítás zökkenőmentes legyen, s ez így van Százhalombattán is. Vagyis a mostani pár napos fennakadás semmilyen érdemi zavart nem okozhatott az üzemanyag-ellátásban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.