A cseppfolyósított gáz (LNG) orosz exportja éves bázison 1,1 százalékkal, március óta a legmagasabb szintre emelkedett októberben, és a Bloomberg adatai szerint megközelítette a hárommillió tonnát. Ez éles ellentétben áll a vezetékes gázszállításokkal, amelyek jelentősen csökkentek Európa irányába az ukrajnai invázió következtében.
Bár a szállítmányoknak majdnem a fele még tranzitban van, a statisztikák szerint
az orosz LNG legfőbb vásárlója a múlt hónapban Franciaország, Kína és Japán volt.
A hírügynökség emlékeztetett, hogy az orosz LNG-t egyelőre nem érintik közvetlen szankciók, az export növekedése mutatja, milyen nagy a kereslet a tél beállta előtt erre az energiahordozóra, mivel a hideg idő emelni fogja a fogyasztást, és szűkíteni a globális kínálatot. Az európaiak közül csak az Egyesült Királyság nem importált orosz LNG-t Ukrajna megtámadása óta, annak a behozatalát pedig januártól formálisan is betiltja. Londonon kívül Litvánia állította le teljesen az orosz LNG-importot.
A norvég High North News beszámolója szerint az orosz LNG-re sokkal kevesebb figyelem irányul, mint a vezetékes gázra, így annak importja nem is kap különösebben nagy figyelmet.
Pedig az év első nyolc hónapjában az orosz LNG-export 15 százalékkal nőtt 2021 azonos időszakához képest, és a teljes kivitel 40 százaléka került Európába.
A cseppfolyósított gáz jelentős része Oroszország északi-sarkköri részéről, a Jamal-félszigetről érkezik Európába különleges, jégtörővel felszerelt Arc7 jégosztályú tartályhajókkal. Ezekből a hajókból 2023 és 2025 közötti szállítással további 15 darabot épít az orosz Zvezda gyár.
Az LNG egyik legjelentősebb európai vásárlója a francia TotalEnergies.
„Addig fogunk szállítani LNG-t Oroszországból, amíg nincsenek rá szankciók”
– erősítette meg októberben Patrick Pouyanne, a cég vezérigazgatója, bár elismerte, hogy a helyzet egyre bonyolultabb. A TotalEnergies hozzáállása nem meglepő, mivel a cégnek mintegy 20 százalékos tulajdonrésze van a Novatekben, a Gazprom után második legnagyobb orosz gázipari vállalatban, és ugyanekkora részesedési a cég jamali LNG-projektjében. A francia energetikai vállalat hosszú távú szerződéssel rendelkezik évi négymillió tonna LNG-vásárlásáról, ami a jamali üzem teljesítményének 25 százaléka.
Az év egy részében Franciaország Japánt megelőzve az orosz LNG legnagyobb importőre volt, de Spanyolország, Hollandia és Belgium is növelte a behozatalát. Az Európai Unió tagállamai március és május között havi 30 LNG-szállítmányt kaptak, és ez a mennyiség nagyjából változatlan maradt a nyári hónapokban is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.