BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kormányzat mohósága teszi tönkre India autóiparát

A legolcsóbb autó is kétévi átlagkeresetbe kerül Indiában, ahol a külföldi befektetőket sem fogadják kitörő örömmel.

Agyonnyomja India autóiparát a kormányzat mohósága, a túladóztatott lakosság számára – kis túlzással – vágyálom marad egy jármű birtoklása. A világ második legnépesebb országában a lakosságnak csupán 7,5 százaléka rendelkezik gépkocsival, ami például Kínával összehasonlítva rendkívül alacsony arány. Ott a városi lakosság felének, a vidéken élők negyedének van saját autója.

Heavy vehicle traffic in Thiruvananthapuram (Trivandrum), Kerala, India, on May 30, 2022. (Photo by Creative Touch Imaging Ltd
Motorokból nincs hiány, az autók viszont luxuscikknek számítanak Indiában.
Fotó: Getty Images

Igaz, a jövedelmi viszonyok között is szakadék van, amíg Indiában az átlagkereset évi 2300 dollár, addig ez Kínában 12,5 ezer dollár a Világbank adatai szerint. Az Egyesült Államokban kimutatott 69 ezer dolláros átlaghoz képest pedig brutális a lemaradásuk. Az indiai autóárakat egyértelműen a számos formában kirótt illetékek és adók hajtják a magasba. 

Az India Filings weboldal szerint a legtöbb új autóra 28 százalékos áru- és szolgáltatási adó vonatkozik, ami például a legnagyobb helyi gyártó, a Magyarországon is jól ismert 

Maruti Suzuki legolcsóbb kisautójának az árát 4100 dollárra srófolja fel. Ez pedig az éves átlagkereset közel duplája. 

Nem is véletlen, hogy a cég elnök-vezérigazgatója meglehetősen indulatosan fogalmazott az indiai járműipar kilátásairól egy hétfői újdelhi rendezvényen. 

Indiai gépjármű-értékesítések
 

R.C. Bhargava változást sürgetett, sérelmezve, hogy a mindenkori kormány luxuscikként kezeli a normál használatra szánt járműveket, és agyonadóztatásukkal a lakosság nagy részének elérhetetlenné teszik a járművek megvásárlását. Hozzátette, szintén meghatározó a kormány felelőssége abban, hogy az indiai autóipar éves bővülése a 2010-es 12 százalékos szintről 3 százalékra zsugorodott, továbbá hiányolta a befektetőbarát, beruházásösztönző gazdaságpolitikát.

Ez külföldről is jól érzékelhető, emiatt a Tesla és a Toyota is háborgott, előbbi be se jött, miután Elon Musk alapító-vezérigazgató 2019-ben megakadt a kereslet tesztelésénél, a vámok miatt visszavonulót fújt, s az ország hamar lekerült az újabb Gigafactory helyszínéért folytatott verseny jelöltlistájáról. Most 

új esélyt kap a Modi-kormány, a Tesla második ázsiai óriásgyáráért még versenyben vannak, 

de nem lenne meglepő, ha az esélyesebbnek tartott Dél-Korea vagy Indonézia elvinné előlük a beruházást. A világ legnagyobb autógyártója, a japán Toyota pedig takaréklángra fogta indiai együttműködési projektjeit, a hazai piacot védő magas vámokat ők is bírálták. A Ford és a General Motors pedig nemes egyszerűséggel magára hagyta ezt az egyébként hatalmas piacot. 

GUWAHATI, INDIA - AUGUST 3: Captive elephants with mahout walking on a street  on August 3, 2022 in Guwahati, India. There are 27,000 more wild elephants in India and about 2500 elephants are held in captivity across the states of Assam, Kerala, Rajasthan and Tamil Nadu.
Sokszor váratlan „járművek” tarkítják az indiai utcaképet.
 Fotó:  David Talukdar / Getty Images

A Maruti a megnehezített körülmények ellenére is tartja piacvezető helyét Indiában, amit modellportfóliójának szélesítésével próbál stabilizálni. Mint azt az autógyártó vezérigazgatója, Takeucsi Hiszasi elmondta, két új sportkocsival színezik jövőre a termékpalettájukat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.