Az amerikai vásárlók óvatosan bánnak az idén a pénzükkel, 41 százalékuk tervezi, hogy kevesebbet költ, mint tavaly – derült ki a CNBC számára készített országos felmérés eredményéből. Ennyire utoljára 2013-ban voltak fukarak az emberek.
Ajándékokra 11 százalékkal kevesebbet szándékoznak költeni a tavalyi 1004 dollárnál. A portál ezzel kapcsolatban emlékeztetett, hogy 2021-ben az embereknek rengeteg elkölteni való pénzük volt a koronavírus-járvány miatt juttatott kormányzati ösztönzéseknek köszönhetően. Az idén ugyan emelkedtek a bérek, és az amerikaiak biztosnak érzik az állásukat is, a magas infláció, a gazdasági recesszió iránti aggodalmak és az elszálló ingatlan- és lakásbérleti árak visszafogják a költekezési kedvet.
A válaszadók harmada fog kevesebbet költeni az ünnepre az infláció miatt, 30 százalékuk pedig hitelből szándékozik fedezni az ajándékvásárlást, ami 8 százalékponttal magasabb a tavalyinál, viszont hasonló a korábban megszokott szinthez. A CNBC szerint ez is azt mutatja, hogy az emberek nem azért terveznek kevesebbet költeni, mert az idén nehéz az anyagi helyzetük, hanem tavaly volt kiemelkedően jó az állami segítségnek köszönhetően.
A válaszadók majdnem 40 százaléka említette a gazdaság rossz helyzetét a visszafogottabb vásárlások indokai között.
„A rossz gazdasági közérzet már másfél éve érezhető, és negyedévről negyedévre kifejezettebbé válik, ami nagyon erősen megmutatkozik az emberek hozzáállásában, hogy miért nem szándékoznak idén annyit költeni, mint tavaly”
– összegezte a felmérés eredményét Jay Campbell, a felmérést végző Hart Research partnere. A megkérdezettek 14 százaléka értékelte csak jónak vagy kiválónak az amerikai gazdaság állapotát, ez a legkisebb arány 2013 óta. A válaszadók 44 százaléka szerint a gazdasági helyzet romlani fog jövőre, és 65 százalék számít arra, hogy hamarosan recesszió lesz.
„Összességében az amerikaiak 63 százaléka pesszimista a gazdaság jelenlegi állapotát és jövőbeli kilátásait illetően. Ez az arány egész évben 60 százalék felett volt, 2021 júliusa óta pedig folyamatosan 50 százalék felett” – emlékeztetett Micah Roberts, a felmérés másik közvélemény-kutatója, a Public Opinion Strategies partnere.
Az amerikai fogyasztók aggodalma túlzottnak tűnik, ha figyelembe vesszük, hogy 4,3 millió emberrel többnek van állása, mint egy éve, és a munkanélküliségi ráta is alacsonyabb, 3,7 százalékos a tavalyi 3,9 százalék után, bár alkalmi állást nehezebb találni az ünnepi szezonra. Ráadásul a válaszadók csupán 6 százaléka aggódik nagyon és 11 százaléka némileg amiatt, hogy elveszíti a munkáját. Közben 39 százalékuk arra számít, hogy a bérük jövőre jelentősen, 4,6 százalékkal emelkedni fog.
A felmérés 801 ember megkérdezésével készült november 26. és 30 között, a hibahatár 3,5 százalék.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.