A Deutsche Bahn (DB) vasúttársaság igazgatósága zöld utat kért a felügyelőbizottságától, hogy előkészíthessék a Schenker logisztikai leányvállalatuk eladását – írta a Reuters.
Bár a kérés mindössze formaság, ez lehetővé tenné, hogy a vezetőség „megvizsgálja és előkészítse a Schenker részvényeinek akár százszázalékos eladását”. A hírügynökség által látott dokumentumok szerint a felügyelőbizottság jövő héten tart ülést.
Ez lehetőséget ad a német állami vasúttársaságnak arra, hogy teljesen vagy részlegesen eladja a Schenkert vetélytársainak vagy pénzügyi befektetőknek. A szeptemberben fontolóra vett tőzsdei bevezetés továbbra is az asztalon van, azonban ezt valószínűtlennek tartják a bizonytalan piaci környezetben.
A Schenker, amely tengeri, szárazföldi és légi árufuvarozást és logisztikai szolgáltatásokat nyújt, nemrégiben a DB forgalmának több mint egyharmadát tette ki.
A cég 2022 első fél évében majdnem 1,2 milliárd euró működési profitot ért el, amellyel a teljes csoport ismét nyereséges lett.
A koronavírus-járvány és a megfeszített ellátási láncok miatt a logisztikai szolgáltatók keresettek, a tengeri és légi áruszállítás árai pedig meredeken megemelkedtek. Az ügyet ismerő források szerint az eladásról még nem született végleges döntés, az ajánlatok azonban már januárban várhatók.
A Schenker eladását komoly politikai nyomás is sürgeti, Volker Wissing közlekedési miniszterrel az élen. Pártja, az FDP évek óta azon az állásponton van, hogy egy Schenkerhez hasonló magáncégnek semmi keresnivalója nincsen egy állami tulajdonban lévő vállalatban – mint amilyen a DB –, és jelenléte valójában csak arra szolgál, hogy kiegyensúlyozza a testvérvállalata, a DB Cargo hatalmas veszteségeit.
Az eladással a kormány abban reménykedik, hogy beválthatja azt a 20 milliárd euró körüli főnyereményt, amelyre még szeptemberben a cég értékét becsülték.
Az elemzők azonban arra számítanak, hogy a romló gazdasági helyzet miatt ez az összeg már nem reális, ám rámutattak, hogy a Schenker mint az egyik utolsó nagy európai szállítmányozó továbbra is értékes tétel marad.
Bár az ajánlattevőknek könnyebb lenne a többmilliárdos tranzakciót kizárólag saját tőkével finanszírozni, az összeg olyan magas, hogy erre nincs túl sok esély, hacsak a DB nem dönt úgy, hogy kisebbségi részesedést ad el. Az értékesítést az is megakadályozhatja, hogy a finanszírozási feltételek szigorúak, és a DB sem akar sokat alkudozni, mert szüksége van a tőkére.
„Az értékesítés keretében keletkező pénzforgalom teljes egészében a Deutsche Bahn csoporton belül marad” – olvasható a pályázati dokumentumban. Ez hozzájárulna a vasúttársaság mintegy 30 milliárd eurós adósságterhének csökkentéséhez. A vasúttársaság szóvivője nem kívánt nyilatkozni az ügyben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.