Az elmúlt két évben a globális olajipar 58 milliárd dollárt költött beruházásokra, többségében a kitermelés növelésre irányuló befektetésekről döntöttek. Ez abban a tekintetben indokolt is volt, hogy a világjárvány alatt, az olajár mélyrepülésének időszakában semmilyen beruházás nem történt a szektorban, akkor a szakértők figyelmeztettek, hogy akár kőolajhiány is kialakulhat, ugyanis a világgazdaság felpörgése esetén nem tud majd lépést tartani a kínálat a kereslettel. Végül túlzott hiány nem alakult ki a globális gazdaságban, még az orosz olaj importjának tiltása ellenére sem, de a fejlesztésekre kizárólag fogyasztói oldalról nézve valóban szükség lehet.
Egy más összefüggésre világít rá tanulmányában a Carbon Tracker nonprofit agytröszt. Szerintük
az elmúlt évek fejlesztéseivel együtt most ott tart a globális olajszektor, hogy akkora olajéhséget is ki tudnának szolgálni a kitermelők, amely azonnal ellehetetlenítené a klímavédelmi célok elérését, azaz ha a cégek padlógázt adnak a kitermelésnek, az önmagában klímakatasztrófát okoz.
A kitermelők azonban még itt sem állnak meg, ugyanis jövőre további 23 milliárdos befektetést terveznek, ami az agytröszt szerint az iparosodás előtti szinthez képest 2,5 fokkal emelné meg a Föld átlaghőmérsékletét.
Az energiabiztonság megteremtése a szektor célja,
egy olyan időszakban, amikor az egyik fő kitermelő, Oroszország által piacra dobott mennyiség kiesik – teszik hozzá. Még a klímabarát amerikai elnök, Joe Biden is az olajtermelés felpörgetését követelte, mivel a benzinár megugrott az ukrajnai háború kitörése után.
„A befektetők a vállalati kiadási tervek szoros figyelésére kényszerülnek, ugyanis a tervezett beruházások miatt az olajszektor csökkenti a kifizetéseket, elősegítve a párizsi klímaegyezmény céljainak meghiúsulását” – mondta a jelentés társszerzője, Mike Coffin.
A Chevron közölte, hogy eddigi, következő két évre vonatkozó 17 milliárdos fejlesztési terveit 2 milliárd dollárral felemeli.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.