Ukrajnában megismétlődhet az üzemanyagválság: benzin- és gázolajhiány, hosszú sorok a benzinkutakon és emelkedő árak várnak a lakosságra. Az első vészharang a legutóbbi, ukrán energetikai infrastruktúrát ért nagyszabású orosz rakétatámadás idején kondult meg, amikor is hosszú sorok torlódtak fel a benzinkutakon, majd néhány töltőállomáson elfogyott a benzin.
Olekszandr Melnicsuk, a BRSM Nafta marketing-igazgatója kifejtette, az üzemanyag iránti kereslet 35 százalékkal nőtt, ezért szükség van a logisztika „felgyorsítására”. Hasonlóan vélekedik Dmitrij Leuskin, a Prime töltőállomás-hálózat tulajdonosa, aki szerint egyre feszültebb az üzemanyaghelyzet. Elmondása szerint ennek több oka is van. Először is, dízelválság van kibontakozóban Európában. December 5-én ugyanis életbe lép az orosz olajársapka, amelyre felkészülve a kereskedők felvásárolják az elérhető készletet. Emiatt kevesebb a kínálat a piacon, nőtt értük a verseny.
Egyes források szerint Európában korlátozott a dízel üzemanyag kínálata, ami máris megnövelte a logisztikai költségeket, ezért az árak emelkedésnek indultak.
Az ukrán vásárlók megnövekedett kereslete miatt a lengyel kereskedők tonnánként 30–40 dollárral emelik a tarifáikat. Decemberben pedig akár 160–180 dollárra nőhetnek a díjak.
A válság kialakulásának másik oka, hogy a dunai kikötők „kiszáradtak”, ugyanis szinte megszűnt a tengeren keresztül történő üzemanyag-szállítás, így a hiány akár 2-3 hónapig is eltarthat. Előrejelzése szerint a fenti okok miatt várható üzemanyagválság Ukrajnában.
„Nem lesz elég üzemanyag-szállító teherautó, képtelenek leszünk megbirkózni a helyzettel a tenger és a vasút nélkül. Három hetet kell kibírnunk, aztán lecsillapodik a válság, azonban nem múlik el, nagy valószínűséggel márciusban visszatér… Nincsenek készleteink és tartalékjaink. Csak annyit tehetünk, hogy rugalmasak vagyunk, és átirányítjuk a teherautókat egyik helyről a másikra” – mondta a szakértő.
Dmitrij Leuskin kifejtette, a gázolaj és a benzin ára átlagosan két hrivnyával (22 forint) emelkedik literenként – egy hrivnya a beszerzési árak és a logisztika növekedése miatt, egy hrivnya a generátorok, starlinkek stb. használata okán.
Az ukrán gazdasági minisztérium szerint azonban nem valószínű, hogy Ukrajnának üzemanyaghiánytól kell tartania a tömeges generátorhasználat miatt. A statisztikák azt mutatják, az elmúlt 5-6 évben mintegy 500 ezer generátort importáltak Ukrajnába, az országban ugyanakkor mintegy 12 millió háztartás van. Ez azt jelenti, hogy a lakosság legfeljebb 3–5 százaléka rendelkezik generátorral.
Az A-95 tanácsadó csoport szerint már most is az üzemanyagárak emelkedése tapasztalható a nagy- és a kiskereskedelemben egyaránt. A benzin november 28-tól a benzinkutakon átlagosan 51,27 hrivnyába (543 forint) került literenként, a gázolaj 54,65 hrivnya (579 forint). Néhány nappal azelőtt 536, illetve 575 forintnak megfelelő összeg szerepelt az árcédulán.
Hennagyij Rjabcev, a Pszicheja tudományos-technikai központ speciális projektjeinek vezetője szerint valóban probléma van az üzemanyaggal.
De sok tekintetben maguk a kereskedők is öntenek olajat a tűzre, akik megpróbálnak pánikot kelteni bevételeik növelése érdekében.
A szakértő szerint a nyeresége már „meghaladja a literenkénti 20 hrivnyát” (210 forint).
Minden bizonnyal ezért jutott Ukrajna Monopóliumellenes Bizottsága (AMKU) arra a következtetésre, hogy az ukrán kormány a válság elkerülése érdekében állítsa vissza az ellenőrzést az üzemanyagpiac felett. Szerintük ugyanis az üzemanyag iránti megnövekedett kereslet bármikor a 2022. április–május környékén kialakult helyzet megismétlődéséhez vezethet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.