Az idén is rekorddöntésre készülnek az amerikai légitársaságok, folytatva a tavaly nyáron megkezdett trendet, ám számításaikat keresztülhúzhatják a gazdasági bizonytalansággal, a növekvő működési költségekkel és a munkabérek nehezen kitermelhető emelésével járó többletkiadások. Igaz, ezek ellenére is irigylésre méltó helyzetbe kerültek a légitársaságok, szolgáltatásaik iránt a kereslet egyelőre dinamikusan nő, miközben más szektorokban az elszabadult inflációval, az emelkedő kamatlábakkal viaskodnak a vállalatok – több-kevesebb sikerrel.
A világjárványt követő utazhatnék ugyanis ma még félreseper minden, egyébként jogos aggodalmat,
csütörtökön a piacvezető American Airlines és két fapados társa, a JetBlue Airways és az Alaska Air is a vártnál kedvezőbb egész éves profitot vetített előre, hasonlóan a január elején pozitív jövőképet felfestő United Airlineshoz és Delta Air Lineshoz – írja a Reuters.
Az American például 2023-ra részvényenként 2,50–3,50 dolláros korrigált nyereséget prognosztizált, ami a jelentősen felülmúlja a Refinitiv elemzőinek 1,77 dolláros konszenzusát. A vállalat célul tűzte ki, hogy rendet tesz a mérlegében, és 2025 végéig 15 milliárd dollárnyit törleszt az adósságából.
Az erős kereslet fennmaradására számítunk, s hogy az idén a transzkontinentális utazások iránti igény tovább nő
– mondta elemzőknek Robert Isom, az American Airlines vezérigazgatója –, ami a nemzetközi járatoknál alkalmazott magasabb haszonkulcs révén nagyban segíti a légitársaság nyereségtermelését.
A foglalások – leszámítva a kínai relációt – mindenesetre erősen alakulnak, recesszió ide vagy oda. Olyan jól, hogy a légitársaságok már-már kapacitáshiánnyal küszködnek, a flottájukat ugyanis nem tudják olyan hamar bővíteni, mint szeretnék. Ebben a polgári repülőgépgyártók – nevezetesen a Boeing és az Airbus – szállításainak esetlegessége és csúszása is nagyban közrejátszik.
A géphiányra való hivatkozással a légitársaságok bátran emelhették a jegyáraikat,
pechükre a bevételgyarapodásra a pilóták és a személyzet is felfigyelt, s mivel volt miből feljebb srófolni a béreket, meg is állapodtak velük. A munkabéke ugyanis mindennél fontosabb.
Ursula Hurley, a JetBlue pénzügyi igazgatója viszont arról panaszkodott az elemzőknek, hogy a béremelések mellett a repülőtér-üzemeltetők által megemelt fel- és leszállási díjakat és a lízingcégek által felsrófolt repülőgépbérleti díjakat is ki kell gazdálkodniuk, azaz nem fenékig tejfel az életük.
A fapados légitársaság számára még a flottája elöregedése miatt sűrűbbé vált ellenőrzések és karbantartások költsége is húzós költségtételként jelentkezik. Ursula Hurley számításai szerint a JetBlue üzemanyag nélkül számított költségei 1,5–4,5 százalékkal emelkednek az idén, ami a decemberi 6,5 százalékos inflációnál azért kevesebb.
Ráadásul a JetBlue és a pilótákat tömörítő szakszervezet közötti bérmegállapodást még szentesíteni is kell – majd ha eredményt hoz. Ez a Citi elemzői szerint kemény menet lesz, s kockázati tényezőként folyamatosan beárnyékolja a JetBlue prognózisát. Amelyet várhatóan ennek fényében csökkenteni kell majd.
Az Alaska Air a héten arra figyelmeztetett, hogy a magasabb munkaerőköltségek és a pilótaképzéssel kapcsolatos pluszkiadások nyomást gyakorolnak a profittermelő képességükre, náluk ugyanis javában zajlik a flottaváltás, méghozzá az Airbus gépeiről a Boeing utasszállítóira.
Az elemzők közül azonban sokan nem osztják a légitársaságok derűlátását:
utalnak arra, hogy a kereslet masszívnak ígérkező emelkedése mégsem lesz annyira átütő, mint remélik. Ezt jelzi a MasterCard hitelkártya-társaság első negyedévre vonatkozó előrejelzése is, amelyben az utazási kiadások növekedési dinamikájának lassulásáról számolnak be.
Ennek némileg ellentmond az amerikai gazdaság vártnál gyorsabb növekedése a negyedik negyedévben, ám a szakértők itt is ütemvesztést feltételeznek, ahogy a jegybank szerepét betöltő Fed kamatemelési ciklusa előrehalad. Az emelkedő kamatok milliókat fognak terveik átértékelésére ösztökélni – teszik hozzá baljóslatúan.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.