Merőben másként látják a lítiumellátás helyzetét az elemzők. Ami biztos, hogy szinte korlátlan mennyiségben vennék a fémet, ugyanis ennek a hiánya az autógyártók növekedési terveit is keresztülhúzza.
Tény, hogy a kereslet gyakorlatilag megduplázódott az elmúlt két évben, és egy ilyen mértékű fogyasztásnövekedéssel gyakorlatilag képtelenség lépést tartani, ahogy az nem is sikerült a beszállítóknak. A Bloomberg számításai szerint
a lítiumfelhasználás értékben mérve 2022-ben mintegy 35 milliárd dollárra emelkedett, szemben a 2020-as 3 milliárd dollárral.
Ugyanakkor idén némileg lehűlhet a piac, a hírügynökség által összesített elemzői előrejelzések a gyorsan növekvő kínálatról szólnak. A szakértők véleménye szerint a kitermelés idén 22-42 százalék közötti mértékben nő. Mások szerint bizonytalan, hogy a bányák ekkora mértékben képesek lesznek-e növelni a kitermelt mennyiséget, A Trafigura Group lítiumkereskedője, Claire Blanchelande szerint
Nem oldódik meg a helyzet varázsütésre, ugyanis idén nem nő a kínálat olyan mértékben, ami helyre tudná billenteni a piacot, így tehát 2023-at is hiány jellemzi majd.
Igen nagy a tétje annak hogy valójában mennyire sikerül növelni a lítiumkínálatot, ugyanis a tartós deficit akár az elektromos autózás terjedését is lassíthatja. Jól érzékelteti a lítium-kitettséget, hogy tavaly először drágultak a lítium-ion akkumulátorok az elektromos autók megjelenése óta. Elon Musk is nehezményezte a lítium raliját, és azt mondta, hogy a magas nyersanyagköltségek a Teslának is betehetnek.
Ez a veszély azonban valószínűleg enyhülni fog, miután széles körű egyetértés van abban, hogy az új projekteknek köszönhetően a kínálat növekedni fog. Emellett a lítiuméhség csillapodását okozhatja, hogy Kínában visszavonták az elektromos autók vásárlását támogató programot, ami akár jelentősen áresést is hozhat a végletekig kifeszített piacon.
A Bloomberg által szemlézett öt előrejelzés konszenzusa szerint az átlagárak idén körülbelül 8 százalékkal esnek vissza a 2022-eshez képest, és a kínálat illetve a kereslet is két számjegyű mértékben nőhet. A House Mountain Partners elnöke, Chris Berry azt mondta:
Volumenjátékot látunk a lítium piacán. A kitermelőknek hibátlanul kell teljesíteniük, a kereslet tartósan magas.
A novemberi csúcsához képest mintegy 20 százalékot esett a lítium-karbonát tonnánkénti ára Kínában. Január közepén 480 500 jüanra (71 500 dollár) esett a jegyzés, ami augusztus óta a legalacsonyabb érték.
Rövid távon tovább is eshetnek az árak. Öt évvel ezelőtt a lítiumipar legnagyobb gondját a beruházások elmaradása jelentette, most az engedélyezési eljárások és a projektek végrehajtásának elhúzódása jelenti a fő problémát
– összegzett Joe Lowry a Globan Lithium tanácsadó cég vezetője.
Miközben kielégíthetetlen kereslet mutatkozik a lítium iránt, a gyártók igyekeznek új forrásokból is hozzájutni az alapanyaghoz. Ilyen lehet a lepidolit. A lítiumcsillámnak is nevezett, az akkumulátorgyártáshoz elengedhetetlen lítiumban gazdag ásvánnyal elsősorban Kínában kísérleteznek. Ugyanakkor szakértők szerint
a lepidolit lítiummá alakítása költséges, és környezetkárosító eljárás,
így nem várható ennek tömeges elterjedése egyelőre. „Még kell vagy öt-tíz év, mire a lepidolit igazán elterjed. Idén is lesz növekedés, de egyelőre marginális” – hangsúlyozta a Benchmark Mineral Intelligence elemzője, Cameron Perks.
Összességében tehát, a lítiumpiacr támogatásával nem indulhat el az elektromos autók árának esése.
A kínai gazdaság újranyitása, illetve az, hogy a globális gazdaság megmenekül a mély recessziótól akár még tovább is gerjesztheti a keresletet.
Az idei év egészét nézve még egy enyhe áremelkedés is benne van a pakliban, de árzuhanás biztosan nem jön majd – tette hozzá Berry, a House Mountain Partners munkatársa.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.