Van egy olyan szegmens, ahol a görögök simán leverik a kínaiakat: a kereskedelmi hajók másodpiacáról van szó, amelynek 2022-ben toronymagasan a hellének voltak a főszereplői. Igaz, érdemes óvatosan fogalmazni, hiszen a görögországi hajótársaságok tulajdonosi körében számos kínai vállalat és pénzügyi befektető húzódik meg, ahogy a görög kikötők üzemeltetői között is.
A görög társaságok tavaly mintegy 11 milliárd dollár összértékű tranzakciót bonyolítottak le, amivel világelsők lettek.
Karácsonyig összesen 241 hajót adtak el és 254-et vásároltak az Allied Shipbroking adatai szerint. Vásárlásokra 5,6 milliárd dollárt költöttek, míg a flotta egyes elemeinek értékesítéséből 5,2 milliárd dollárt kasszíroztak. Az energiaválságot és az orosz–ukrán háborút tekintve nem meglepő, hogy az adásvételek közel fele áruszállító hajókra köttetett.
A görög tankerflotta bővült, 115-öt vásároltak és 107-et adtak el. A vételeken belül az olaj- és gázszállító tankerek voltak többségben az ömlesztett szárazárut szállító óriáshajókkal szemben.
Az olajtankerekre most lényegesen nagyobb a kereslet, mint a termény- és nyersanyagszállító hajókra.
Az már tavaly tavasszal látszott, hogy a tengeri terményszállítás egyrészt az ukrán gabonaexport körüli kérdőjelek, másrészt az aszály miatt várható gyenge terméskilátások miatt nem lesz olyan jó üzlet, mint a megelőző évben, s ez a kereskedelmi hajópiacon is a kereslet csökkenéséhez vezetett.
Nyárra a dolgok sokkal rosszabbra fordultak, mivel a kínai zéró-Covid-politika és a nyomában járó recesszió az Egyesült Államokban és a nagy piaccal rendelkező európai gazdaságokban riasztó mértékben apasztotta a szárazáru iránti keresletet és ez a rakodóhajók piacán is áreróziót okozott.
A tartályhajók piacán épp ellentétes tendencia bontakozott ki.
A 2020-as pandémia mellékhatásaként az olajkereslet összeomlott,
s a tavalyi év elején sem volt markáns visszarendeződés a keresletben és az árakban. Oroszország ukrajnai inváziója azonban felborította az egész piacot: s ahogy nőtt az energiabiztonság iránti igény, úgy drágultak a tankerek is. Több hajóra is volt szükség, hiszen a háborús szankciók sújtotta Oroszországnál jóval távolabbi beszerzési források felé fordultak a kereskedők, s a tankerek fordulási ideje emiatt meghosszabbodott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.