BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rászállt az amerikai versenyhatóság a kólamultikra

Vizsgálatot indított az amerikai kereskedelmi hatóság a Coca-Cola és a PepsiCo cég ellen az árazási stratégiáik miatt. Az intézmény ezzel egy régi törvény betartatását porolja le. A két társaság elleni vizsgálat elrettentő példa lehet a többi vállalat számára.

Az amerikai versenyhatóság (Federal Trade Commission, FTC) vizsgálatot indított a Coca-Cola és a PepsiCo ellen az üdítőitalok piacán tapasztalható árdiszkriminációjuk miatt.

Daily Life In Edmonton During The Covid-19 Pandemic
A Coca-Cola és a PepsiCo árazási stratégiáikkal ellehetetleníthetik a kisboltok eladásait.
Fotó: Artur Widak / NurPhoto via AFP

Az FTC azt vizsgálja, hogy a cégek árazási stratégiái megfelelnek-e a Robinson–Patman-törvénynek, amely kimondja, hogy a beszállítók a nagyobb volumenben vásárló kiskereskedőknek nem adhatják kedvezőbb áron a termékeiket, mint a kisebb tételt befogadó viszonteladóknak.

A törvény célja, hogy egyenlő versenyfeltételeket teremtsen a kisebb kereskedők és a nagy áruházláncok között.

A jogszabályt 1936-ban alkották meg, és évtizedekig betartatták, azonban az ezredforduló környékétől az FTC és az igazságügyi minisztérium szemet hunyt felette – mind ez idáig. Az utóbbi két évtizedben a hatóságok inkább a fogyasztóknak okozott károkra koncentráltak, mintsem a versenytársak árazási gyakorlatára.

Relatív árfolyamváltozások 5 éves
 

Alvaro Bedoya, FTC biztosa szerint a nagyobb kiskerláncok méretgazdaságosságukat kihasználva a beszállítókkal kedvezőbb bekerülési árat tudnak kialkudni, így hozzájuk képest a kisebb boltok drágábban szerzik be az áruikat, amelyeket a fogyasztóknak is drágábban adnak tovább – így versenyhátrányba kerülnek. 

A Biden-adminisztráció deklarált célja, hogy letörje a nagyvállalatok, a trösztök erőfölénnyel való visszaélését. A szabályozó hatóság korábban a technológiai ipar nagyjait, az Apple-t és a Google-t vette elő, most a kereskedelem a soros. 

A Coca-Cola a legnagyobb amerikai üdítőital-gyártó vállalat, 2021-ben a piac több mint 46 százalékát birtokolta, a céget a Pepsi 26 százalékos részesedéssel követi. 

Ha kimondják róluk, hogy megsértették a versenyt, akkor az üzenet lehet más vállalatoknak is. 

A törvény bírálói szerint annak betartása esetén a nagyobb cégek kiskereskedelmi egységeiben is emelkedni fognak az árak, ami kedvezőtlen a fogyasztóknak, és a kiskeresetűeket sújtaná.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.