Igen rosszul szerepelt tavaly a brit autógyártás, ráadásul ágazati szereplők nem látják, hogy hogyan maradhatnak továbbra is versenyképesek a világgazdaságban.
A britek 66 éve nem gyártottak olyan kevés autót, mint tavaly. A 2022-ben elkészített 775 ezer gépjármű 10 százalékos csökkenést jelent 2021-hez képest.
Decemberben 17,9 százalékkal kevesebb autó készült, mint egy évvel korábban, éves átlagban csaknem 10 százalék volt a visszaesés mértéke. A belföldi piacra ugyan 9,4 százalékkal több jármű készült, az export viszont 14 százalékkal mérséklődött.
A Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) szakmai érdekképviselő szervezet szerint a gyenge termelési szám mögött a félvezetők globális hiánya, a Honda swindoni gyárának 2021 júliusában történő bezárása, továbbá az áll, hogy 2022 áprilisa óta Ellesmere Portban nem gyártanak Vauxhall Astrákat. Az utolsó békeévben, 2019-ben még 1,3 millió gépjárművet gyártottak brithonban.
Az SMMT abban bízik, hogy a milliós nagyságrendet akár már 2025-ben elérhetik, ám ehhez beruházások szükségesek, új gyártók megjelenésében bíznak. Ez viszont csak úgy következik be, ha az állami támogatások is felzárkóznak Amerika, illetve az EU szintjére. A jelenlegi költségvetési helyzetben azonban erre nincs túl sok esély.
Jelenleg a kulcsfontosságú iparágaknak kevesebb támogatást nyújt az Egyesült Királyság mint azt a Brexit előtt tette. Ráadásul a gyártók nem látnak kormányzati stratégiát arra, hogy hogyan tennék versenyképessé az országot a külföldi beruházások megszerzésére.
Nemcsak az autógyártók, hanem az atomipar szereplői sem látják tisztán a kormány iparági szándékait.
Az elektromos jármű- és akkumulátorgyártásban rejlő gazdasági növekedés magától értetődő, azonban a megfelelő döntéseket most kell meghoznunk, ha nem akarunk lemaradni a világ más részeitől
– szögezte le a BBC-nek Hawes, aki
stratégiát sürget az akkumulátorgyártás felgyorsítására és az elektromos járművekre való átállás előmozdítására.
Öröm az ürömben, hogy
rekordmennyiségű elektromos autót gyártottak tavaly az Egyesült Királyságban.
A megtermelt mennyiség a 2021-es adathoz képest 4,5 százalékos növekedést mutat. Az összes legyártott autó harmada teljesen elektromos vagy hibrid hajtású volt. Ezek a gépjárművek csak az exportban 10 milliárd fontot jelentenek.
Az Egyesült Királyságban jelenleg csak egy kínai tulajdonú akkumulátorgyár működik, míg az Európai Unióban 35 üzemet terveznek vagy már építenek.
Köztük Magyarországon is számos található vagy döntöttek a megépítésről. Orbán Viktor tavalyi tusnádfürdői beszédében abban bizakodott, hogy nemsokára országunk lehet a harmadik legnagyobb akkumulátorgyártó a világon. Szakértők szerint 2025-re az unióban várhatóan már az is leszünk Németország és Lengyelország mögött. Németországban csütörtökön adtak át egy új gyárat.
A brit kormány szóvivője elmondta, hogy eltökéltek, hogy az Egyesült Királyság továbbra is a világ egyik legjobb helyszíne maradjon az autógyártás számára. Ennek érdekében jelentős beruházási programot indítottak el az ellátási lánc villamosítására és munkahelyteremtésre.
Az autóipar létfontosságú része az Egyesült Királyság gazdaságának. A hozzá kapcsolódó feldolgozóipar 67 milliárd font forgalmat, 14 milliárd font hozzáadott értéket és 3 milliárd fontnyi kutatás-fejlesztést jelent a szigetországnak.
A szélesebb értelemben vett autóipar mintegy 780 ezer embert foglalkoztat és a teljes export 10 százalékát adja. Több mint 30 gyártó 70 járműtípusnál is többet gyárt a szigetországban – derül ki az SMMT adataiból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.