Hamarosan benépesíthetik Japán utcáit a robottechnológia fejlesztésében élenjáró japán ZMP „guruló szekrényei”, amelyek a logisztika új, futurisztikus útját jelentik. A japán lakosság rohamos elöregedése – harmincszázalékos a 65 éven felüliek aránya –, a munkaerő hiánya és a ritkán lakott vidéki települések gyenge ellátottsága irányította rá a figyelmet a DeliRo, a házhoz szállító robot számos használati lehetőségére, illetve az olyan, magas fokon automatizált mobil szerkezetek fontosságára, amelyek megkönnyítik az emberek életét, miközben használatuk egyszerű és környezetkímélő.
A japán hatóságok már a helyi KRESZ módosításán dolgoznak, hogy például a tesztterepként kijelölt Tokió belső területein segítsék a robotok mozgását a hagyományos forgalom legkisebb zavarása nélkül. A szállítási igények eközben egyre nőnek, miközben a logisztikában érdekelt vállalkozásoknak olyan akut problémákkal is szembe kell nézniük, mint a teherautó-sofőrök hiánya, illetve munkaidejük szigorú keretek közé szorítása.
A megoldást az önvezető robotok jelentik, náluk ilyen kikötések nincsenek, amíg bírják energiával, szállítják a rájuk bízott küldeményeket.
Így tesznek a DeliRo tesztfutárjai, amelyek a Japan Post munkáját is megkönnyíthetik. A postavállalat a robot gyomrában elhelyezett küldemények kézbesítését bízza rájuk, s az első tapasztalatok kedvezők.
Az akár 45 kilogrammnyi terhet is elbíró robotfutár a szabályokat tiszteletben tartva halad a járdán, veszi be a kanyarokat, észleli és kikerüli az akadályokat és képes kezelni a váratlan szituációkat is – derül ki az Euronews összeállításából. Sebességét 6 kilométer per órára korlátozták,
s ha a járókelők elállják az útját, akkor a programozásuknak megfelelően lefelé görbülő ajakbiggyesztéssel, könnyes szemmel tolmácsolják bánatukat.
Persze beszélni is tudnak, engedélyt kérve továbbhaladásukhoz, de ez nem is szükséges, hiszen a japánok híresen udvariasak és tisztelettudak, látják, hogy munkában vannak és nem tartják fel őket. Természetesen útjukat „felülről” követik és irányítani is tudják, elbóklászni, csavarogni egyik robotfutár sem tud „csak úgy”.
A mobil robotok nem csak az áruszállításban, hanem az árusításban is kitűnően vizsgáznak. A Panasonic szórakoztató-elektronikai óriás által kifejlesztett
Hakobótól például negrót is lehet vásárolni az utcán, de forró teát is árul
Így tett Kamimura Naoko is, aki szerint nagyszerű ötlet a robotok ilyetén alkalmazása. Úgy véli, az információszolgáltatásban Hakobó veri a hús-vér eladókat, s ami számára fontos, a robot nem sértődik meg, ha nem vesz tőle semmit. Legfeljebb szomorú képet vág, de ezzel azért könnyebb együtt élni.
Dai Fujikawa, a Panasonic mérnöke szerint a Hakobó és társai fontos küldetést tölthetnek be, a kritikus munkaerőhiánnyal küzdő tevékenységeknél élőerőt tudnak velük kiváltani. És esetükben a felmondás ugye, szóba sem jöhet.
Viszont szó szerint az utcára kerülhetnek, miután a zárt terekben velük való kísérletezési szakaszt sikeresen vették.
Az önjáró robotok szerepe a pandémia idején értékelődött fel, akkor kiemelten fontos volt az érintésmentes és távolságtartást igénylő szállítási szolgáltatás, például a kórházakon belül.
Attól azért még nem kell tartani, hogy a robotok tömeges elterjedésükkel gondokat okoznának a munkaerőpiacon, épp ellenkezőleg: ott segítenek ki, ahol eleve munkaerőhiány uralkodik. Az áruk kezdetben meglehetősen borsos lesz, hiszen a fejlesztési költségeket is vissza kell hozniuk a robottechnológiába súlyos összegeket fektető profitorientált vállalkozásoknak, márpedig mind a ZMP, mind a Panasonic ebbe a táborba tartozik.
A robotikai projekteket felügyelő kereskedelmi tárcánál is lassú folyamatra számítanak, illetékesük, Kanda Hiroki szerint szó sincs arról, hogy mondjuk Tokió utcáin holnap már mozdulni sem lehet DeliRótól, Hakobótól és társaiktól.
A guruló robotok bevetése a futárszolgálatoknál az Egyesült Államokban sem ismeretlen. Sőt, a Forbes egy korábbi cikkében arról számolt be, hogy
a Refraction AI által gyártott REV-1 nevű guruló robot pincérként vagy futárként is megállja a helyét.
A michigani Ann Arbor település jól körülhatárolt tesztterületén belül az éttermektől online megrendelt meleg ételeket gondtalanul házhoz szállítja és borravalót sem fogad el. A pandémia idején a távolságtartási szabályok bevezetésével forgalmuk egyik napról a másikra négyszeresére nőtt. Japán társainál jóval fürgébb, a tricikli akár 24 kilométer per órás sebességgel is hasíthat a biciklisávban az érzékelőkkel gazdagon felszerelt REV-1-es.
Különösen népszerűek a kézbesítő robotok az egyetemi campusokban, így a Harvardon, a Stanfordon és a Cornellen tanuló diákok is rendelhetnek maguknak például pizzát gépi házhoz szállítással. A robottechnológiát az olyan óriáscégek is előszeretettel használják, mint az Amazon, a Google, a Kiwi, a FedEx és a Robomart.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.