A szakértők jó része tévedett, ugyanis azt valószínűsítették, hogy a feldolgozott olajtermékek, így a gázolaj teljes európai importtilalma azonnal áremelkedést okoz az olajpiacon. Az irányadó benchmarkok enyhén valóban emelkedtek február 5-e óta, de ezt semmiképp sem lehet a szankciók újabb körével kiváltott hisztérikus reakciónak minősíteni. Pénteken napközben az északi-tengeri brent hordójáért 86 dollár körül kellett fizetni, míg az amerikai WTI könnyűolaj hordóját 79 dolláron mérték.
Kellemetlen helyzetbe került a Kreml az utóbbi időben, ha az olaj exportlehetőségeit nézzük. Miután Európába nem szállíthat, kelet felé fordult, és szorosabbra fűzte a kapcsolatát Indiával, valamint Kínával. Ám ezek az országok elsősorban az Ural típusú nyersolajat vásárolják, alacsony áron. Moszkva ugyanakkor egyelőre szállít nekik, mert valakinek értékesíteni akarja a felszínre hozott olajkészleteit, és a költségvetésnek is szüksége van minden bevételre a háború finanszírozásához. Ugyanakkor
a helyzet gyökeresen megváltozhat, miután Oroszország márciustól napi félmillió hordóval, azaz teljes termelésének 5 százalékával megvágja a felszínre hozott mennyiséget
– írja a Reuters. Alekszandr Novak miniszterelnök-helyettes arról beszélt, hogy mostantól kezdve a teljes kitermelt mennyiséget fel tudják kínálni az olyan országok számára, amelyek nem az árplafon szerint vásárolják a nyersanyagot Oroszországtól.
A G7-ek, az Európai Unió és Ausztrália december 5-től nem köt biztosítást olyan hajók rakományára, amelyek hordónként 60 dollár feletti áron vásárolt olajat szállítanak, így gyakorlatilag ellehetetlenítik a fekete arany kereskedelmét, eladását.
A bejelentés időzítése sem lehetett véletlen: néhány nappal vagyunk az OPEC+ döntése után, amikor is a kitermelő országok nem változtattak a már korábban csökkentett kitermelési szintjükön. Azaz az orosz bejelentés könnyebben vezethet globális olajhiányhoz, így tehát nem csoda, hogy az olajár napon belül majd 3 dolláros árugrással reagált Novak szavaira.
Oroszország szerint az árplafon mechanizmusa beavatkozást jelent a piaci folyamatokba, és a nyugati országok romboló energiapolitikájának következő állomását jelenti
– összegzett a miniszterelnök-helyettesi teendőket is ellátó Novak.
Elemzők korábban azt valószínűsítették, hogy gázolajhiány léphet fel Európa-szerte az orosz import nélkül, ugyanakkor úgy tűnik, hogy India felismerte az üzleti lehetőséget, és nyomott áron felvásárolja az orosz nyersolajat, finomítja, majd a kész gázolajból jelentős mennyiséget küld Európába – piaci áron.
Rövid távon ez megoldás lehet, de most, Novak termeléscsökkentésre vonatkozó bejelentése után kérdéses, hogy meddig.
A recessziós kockázatok persze nem múltak el, legfeljebb halványodtak, ez továbbra is nyomás alatt tartja az olaj árát. Emellett a piacon továbbra is a kínai gazdaság felpörgésére számítanak, ami az olajkereslet élénkülését magával hozza. Ha ez így alakul, akkor várhatóan a kereskedőknek lesz igazuk, és májusra a brent ára eléri a hordónkénti 100 dollárt.
Ez mindenképp rossz hír lenne, ugyanis a sokat emlegetett amerikai autózási-nyaralási szezon a fogyasztás további felpörgését, így az ár emelkedését szokta magával hozni. Addig azonban még jó néhány fejlemény befolyásolja az árat.
India mellett Kína is egyre több orosz olajat vásárol. A Sinopec, a PetroChina és a CNOOC ezt hivatalosan a kereslet felpörgésével magyarázza – írja a Bloomberg. Elsősorban az Ural típusú nyersanyagot vásárolják, de nem vetik meg az ESPO, azaz a Kelet-Szibériában termelt olajat sem.
Ha Kína felpörgeti a finomítóit, akkor szinte biztos, hogy Európát fogja soron ellátni
– reagált Daphne Ho, a Wood Mackenzie szektorelemzője. Véleményével több helyi szakértő is egyetért, hozzátéve, hogy a Sinopec eddig csak marginális szereplő volt az Ural és az ESPO vásárlói között. A változásra utal az Energy Aspects is: a héten arról írtak, hogy Kína napi 500 ezer hordóval, 2,2 millióra emelné orosz olajimportját. A hajókövetési adatok sem utalnak másra: a Crudemed és az NS Arctic Primorszk kikötőjében vette fel a rakományát, ahonnan általában Ural-szállítmányok indulnak. A Kpler szerint a vevő a PetroChina.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.