A kiskereskedőknél az év eleje a visszáru szezonja. Ekkor dől el a sorsa azoknak a termékeknek, amelyeket a karácsonyi ünnepi szezonban megvásároltak, ám később visszavittek vagy visszaküldtek.
Az Egyesült Államokban és az Európai Unióban is szigorú szabályoknak kell megfelelniük az eladóknak. A fogyasztók az unióban 14 napos elállási joggal élhetnek, azaz indoklás nélkül elállhatnak az online vásárlástól és visszaküldhetik a terméket. A kiskereskedő a kicsomagolt és kipróbált, esetleg küllemében sérült visszárut pedig már nem tudja ugyanolyan feltételekkel értékesíteni mint a gyárból érkezett termékeket.
A Reverse Logistics Association világszerte segíti az online kiskereskedőket a fordított logisztikában. A szervezet szerint
a vevők négyszer nagyobb valószínűséggel küldik vissza a terméket, ha azt online vásárolták.
A 2022-es karácsonyi időszakban az európai fogyasztók ötöde tett így.
A felvásárlás a kiskereskedelem egyre nagyobb részét teszi ki.
Az amerikaiak 2022-ben 800 milliárd dollár értékben éltek a termékvisszaküldés opciójával, ami megfelel Svájc 2021-es GDP-nek
– közölte a National Retail Federation amerikai kereskedelmi szövetség.
Valószínűleg sokakban felmerült már a kérdés, hogy mi történik ezekkel az árucikkekkel.
A visszaküldött termékekre külön iparág specializálódott, amely főként az Egyesült Államokban tört előre.
Mivel a visszáruk átvizsgálása idő- és munkaigényes, sok termék pedig még az átnézés költségét sem termelné ki, a kiskereskedők egy része harmadik félre hagyja ezeket, és inkább nagy tételben továbbértékesíti az erre szakosodott közvetítőknek.
Az iparágra jellemző, hogy az áruk nagy tételben forognak a szereplők között. Még akkor is, ha a közvetítő magánszemély. Tehát neki is vállalnia kell, hogy raklapnyi vagy teherautónyi „zsákbamacskát” vásárol, azaz előzetesen nem bonthatja ki, nézheti vagy válogathatja át a véletlenszerű árukat.
Az American Liquidations és az EuroLots közvetítő teherautónyi tételekben, ám hatalmas árengedményekkel vásárolhatják fel a kiskereskedőktől a megmaradt raktárkészleteket és a visszárukat.
Egy raklapnyi áru 1800 és 11 ezer dollár közt mozog, ami nagyjából 640 ezer és 3,4 millió forintot jelent.
A felvásárló először is átválogatja a teherautónyi raklapokat, elkülöníti a még továbbértékesíthető termékeket a szeméttől és azoktól, amiknek nincs viszonteladói értékük. A higiéniai termékeket kidobja vagy újrahasznosításra szánja. Ezt követően előkészíti az eladásra szánt dolgokat. Az elektronikai kütyüket például átvizsgálja, hogy kifogástalanul működnek-e, egyúttal törli a felhasználói adatokat – írja a Marketplace.
Ahhoz, hogy ebben az iparágban tevékenykedj, hit is kell, mert nagy a kockázat – mondta Dasti Llenga, az American Liquidations társalapítója a Marketplace-nek. A cég akár 60 teherautónyi árut is felvásárol egy hónapban, úgy, hogy nem tudja, igazából miket rejtenek a rakományok.
A láthatatlanban vásárolt szállítmányok szó szerint hatalmas rejtélydobozok. Sok cucc a szemétben végzi – tette hozzá.
A közvetítő ezt követően magánszemélyeknek vagy olyan cégeknek értékesíti a tételeket, akik kifejezetten az ilyen áruk eladására szakosodtak.
Előbbiek leginkább olyan online platformokon hirdetik tovább a kiválogatott termékeket, mint az eBay, az Aliexpress, a Jófogás vagy a Facebook piactere. Utóbbiak pedig olyan áruházakban, amelyek esztétikailag kifogásolható, kissé megkarcolt vagy behorpadt, de tökéletesen működő új termékeket kínálnak eladásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.