BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Seoul,,South,Korea,-,November,7,,2017,:inside,View,Of Seoul, South Korea - November 7, 2017 :Inside view of Metropolitan Subway in Seoul, one of the most heavily used underground systems in the world at Seoul, South Korea.

Megemelnék az ingyen utazók 65 éves korhatárát, de a kormány nem engedi

A kormány egy petákot sem ad a közlekedési vállalatok többletköltségeinek kompenzálására, de nem is engedi, hogy az igényjogosultságot korlátozzák. Szöul, 2023. január, egy évvel a választások előtt.

Egyre súlyosabb konfliktusforrás Dél-Koreában a 65 év felettiek számára biztosított ingyenes utazás a főváros, Szöul kiterjedt metróhálózatán. Az intézkedést négy évtizeddel ezelőtt a hírhedt katonai diktátor, a 2021-ben kilencvenéves korában meghalt Cson Duhvan vezette be országos viszonylatban, azóta senki sem mert hozzányúlni. Pedig kellene, mert a közlekedési vállalat adatai szerint a korlátlan kedvezménnyel nemcsak élnek, de vissza is élnek az idősek és az őket nyugdíj melletti mellékkeresethez juttató vállalkozások. 

Seoul,,South,Korea,-,November,7,,2017,:inside,View,Of Seoul, South Korea - November 7, 2017 :Inside view of Metropolitan Subway in Seoul, one of the most heavily used underground systems in the world at Seoul, South Korea.
A szöuli önkormányzati metrótársaságnak évi 250 millió dolláros bevételkiesést okoznak az ingyen utazók. 
Fotó: Shutterstock

Az utóbbiak hirdetésben toborozzák az időseket futári feladatok ellátásához, csak ilyen cégből 25 működik a metropoliszban. Helyszíni beszámolójában a Reuters a 71 éves Pak Gyunszunt idézi, aki szerint szórakoztató a metrózás, és egészséges is, mert a mozgás karban tartja a szervezetét. Szüksége is van rá, mert vásári kofaként aktívabb éveiben inkább a helyben ücsörgésre szorítkozott a tevékenysége. 

Arra nem adott választ, hogy akkor is ingázna-e a földalattin, ha ezért és a küldemények kézbesítéséért nem kapna havi átlagban 550 dollárt, de megjegyezte, hogy nem sok maradna a zsebében, ha a metrójegyért minden egyes alkalommal fizetnie kellene. 

A helyiek körében „ezüst kézbesítőnek” nevezett szakma művelői mellett természetesen mások is élvezik az ingyenességet, aminek viszont a másik oldalon súlyos ára van.

Szöulban és agglomerációjában több mint 3,7 millió igényjogosultat tartanak nyilván, ők tavaly 233 millió alkalommal utaztak a metrón, 250 millió dolláros megtérítetlen kiadást okozva a helyi BKV-nak. Az összeg a társaság adósságállományának 30 százalékával ér fel, és évről évre gyarapszik, ahogy a nyugdíjba vonulók köre is. 

A dél-koreai társadalom ugyanis a japánéhoz hasonlóan reménytelen küzdelmet folytat az elöregedési folyamat megállítására. Az ország 51 milliós lakosságának több mint 18 százalékát adják a 65 éven felettiek, s arányuk a demográfiai tendenciák kivetítésével 2035-ben várhatóan eléri a 30 százalékot, 2050-re pedig a 40 százalékot. 

A közlekedésieknek nincs idejük ezt kivárni, s azt hangoztatják, hogy 

ha a politika hozta létre ezt a helyzetet, akkor a politika oldja is meg. 

Igen ám, de politikusokat saját politikai hasznuk sokkal jobban érdekli, mind a szöuli tömegközlekedés megoldatlan problémái. Az idősek ugyanis – Magyarországhoz hasonlóan – hatalmas és megbízható szavazóbázist alkotnak, nem érdemes velük kekeckedni, mert szerzett jogaik csorbultával képesek akár átszavazni az ellenzékre. 

Így gondolkodik Dél-Korea tavaly májusban hivatalba lépett új elnöke, Jun Szogjol, akinek nem akaródzik hozzányúlni a rendszerhez. 

Jun Szogjol dél-koreai elnök számára tabutéma az idősek utazási kedvezménye.
Fotó: AFP

Elvégre három év múlva már ő is előkaphatná az ingyenbérletét, ha a metróval szeretne utazni. 

Ugyanakkor Jun csapdahelyzetbe is került, mert félti a nyugdíjas szavazóbázisát, miközben a költségvetési konszolidációval, az állami túlköltekezés megszüntetésével kampányolt, s nyerte meg az elnökválasztást. A probléma ráadásul nem Szöulra korlátozódik, hanem az egész országot érinti. 

A közlekedési vállalatok a viteldíjak meredek emelésével és a korhatár felsrófolásával fenyegetőznek, ha a kedvezményrendszer reformja elmaradna, és a kormány nem kompenzálná a kiadásaikat. Szöul decemberben egy 30 százalékos tarifaemelés tervét hozta nyilvánosságra, két másik nagyváros – Tedzson és Tegu – a korhatár 70 évre emelésével kísérletezik.

Csakhogy ezekről a próbálkozásokról a fiskális szigort érvényesíteni próbáló pénzügyminisztérium hallani sem akar, jóllehet a tét ennél sokkal nagyobb. Az Emmanuel Macron francia elnök nyugdíjkorhatár-emelési törekvései láttán kitört sztrájk- és tüntetésekbe torkolló ellenálláshullám ugyanis hamarosan elérheti Dél-Koreát, ahol szintén elmozdulnának a 60 éves szintről, természetesen felfelé. (2016-ban emelték a korhatárt 55-ről 60 évre.) 

FRANCE - DEMONSTRATION AGAINST PENSIONS REFORM IN LYON Lyon, France, 2023-02-16. A person carries a sign where it is written I am so angry that I made a sign during the demonstration against the pension reform and the increase of the retirement age to 64 years. Photography by Nicolas Liponne / Hans Lucas.Lyon, France, 2023-02-16. Une personne porte une pancarte ou il est ecrit Je suis tellement en colere que j ai fait une pancarte lors de la manifestation contre la reforme des retraites et l augmentation de l age de depart a la retraite a 64 ans. Photographie de Nicolas Liponne / Hans Lucas. (Photo by Nicolas Liponne / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)
Intő példa: Franciaországban tömegtüntetésekkel és sztrájkokkal tiltakoznak a nyugdíjkorhatár emelése ellen. 
Fotó: Nicolas Liponne

A nyugdíj és az idősek jóléti kiadásai ugyanis meredeken emelkednek, egyelőre fedezet nélkül. A pénzügyminisztérium azzal érvel, hogy megépíttette a közlekedési infrastruktúrát, annak üzemeltetése már az önkormányzatok gondja és felelőssége. Amúgy jogilag is kétségesnek tartják, hogy az önkormányzatok önhatalmúlag megemeljék a 65 éves korhatárt. A kérdés a társadalmat is megosztja, 

a Gallup friss felmérése szerint a koreaiak 60 százaléka pártolja a korhatár 70 évre emelését, 

míg 34 százaléka ellenzi. Pak Gyunszun 71 évével egyik táborba sem tartozik, ő így is, úgy is becsülettel elvégzi a futári munkát.

 

Eközben a dél-koreai makrogazdasági mutatók egyre siralmasabbak, tavaly az infláció negyedszázados csúcsra emelkedett (idén januárban 5,2 százalékos volt), sorozatosan emelik a közüzemi díjakat, és a gazdaság az utóbbi negyedévben 2020 óta először zsugorodott. Az országban jövő áprilisban parlamenti választásokat tartanak, és Junék szénája nem áll jól. Mindenesetre,

a kormányzó Néppárt vezetése szerint addig egyetlen ujjal sem lehet hozzányúlni a nyugdíjasok kiváltságaihoz,

inkább magukhoz kellene édesgetni őket. A fő cél, hogy Jun – ellenzéke által – autokratának tartott rendszere felhatalmazást kapjon a reformokhoz.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.