Fizetésképtelenségre utaló jelek miatt megvonta az Euroins Románia biztosítótársaság működési engedélyét a bukaresti összevont pénzügyi felügyelet (ASF). Pénteki közleményük szerint az Euroins ellen csődeljárás indul, és az állami biztosítási garanciaalapot (FGA) nevezik ki a társaság ideiglenes vagyonfelügyelőjévé. Feladata irányítani a cég üzleti tevékenységét és meghozni a vagyonmegőrzéshez szükséges intézkedéseket. A biztosítótársaság jelenlegi vezetőségének hatáskörét felfüggesztik, az FGA mandátuma pedig a felszámolóbiztos kinevezéséig tart.
Az ASF döntését egyébként már csütörtökön este megszellőztette a bukaresti sajtó, ám hivatalosan nem erősítették meg az Euroinsszel szembeni intézkedést. A felügyelet szerint a bolgár Eurohold tulajdonában lévő biztosítótársaság szavatalótőke-szükségletének (SCR) fedezéséhez 2,19 milliárd lejre (1 lej = 80 forint), a minimális tőkeszükségletének (MCR) fedezésére pedig 1,75 milliárd lejre van szükség. Az engedély visszavonásáról azért döntöttek, mert a biztosítótársaság helyzete nem teszi lehetővé a szanálását. A hatóság emlékeztetett, hogy a 2020 februárja és 2023 januárja között
az Euroinsnál tartott 17 ellenőrzés során 26 szankciót szabtak ki 16 millió lej értékben.
A több mint 2,5 millió biztosítottal szerződésben álló Euroins körüli problémákról már egy ideje sejteni lehetett. A biztosítási piacon értetlenséget váltott ki Marcel Ciolacunak, a kormányzó román Szociáldemokrata Párt (PSD), egyben a bukaresti képviselőház elnökének egy héttel ezelőtti nyilatkozata, miszerint a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) piacán beharangozott drágulások egy „előre beharangozott csőddel” állhatnak összefüggésben. (Ciolacu májusban átveszi a miniszterelnöki posztot Romániában).
Ezt követően a pénzügyi felügyelet bejelentette: fontolgatja, hogy felső határt szab a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításnak. Mindezt Nicolae Ciuca miniszterelnök is megerősítette, miután a napokban egyeztetett az ASF vezetőségével, közölve: a kormány szükség esetén beavatkozhat, és korlátozhatja a kgfb díjszabásait.
A kormányfő az ASF elnökével megvitatta az Euroins esetleges bedőlésének következményeit is. Ciuca szóvivője útján jelezte, hogy a kormány mindent megtesz a biztosítottak védelmében. A társaság ügyfeleit és a kárrendezési feladatokat az FGA veszi át, amíg a bíróság vagyonfelügyelőt rendel ki az Euroins mellé.
A bolgár Eurohold rövid időn belül reagált a román hatóságok lépésére, amelyet romániai üzletágának „ellenséges átvételeként” minősített. Egyúttal közölte, hogy bíróságon támadja meg az ASF-nek a társaság működési engedélyének visszavonásáról született „felelőtlen, önkényes” döntését.
Az Euroins csődje immár az ötödik a romániai biztosítási piacon néhány év leforgása alatt.
2015-ben és 2016-ban a két legnagyobb román biztosító, az Astra és a Carpatica, majd a Forte, 2020-ban a CertAsig, 2021-ben pedig a City Insurance ment tönkre. A HotNews.ro portál megkeresésére az állami garanciaalap a napokban közölte: 2021 novemberétől 2023. március 10-ig több mint 150 millió eurót fizetett a City Insurance társaság károsultjainak, ebből mintegy 28 millió eurót az utóbbi két hónapban. Az állami garanciaalap idén március 10-én 180,3 millió lejjel rendelkezett, ami azt jelenti, hogy a kormánynak pluszpénzt kell adnia a kárrendezésekhez.
Szakértők szerint ugyanakkor az Euroins összeomlása további drágulást gerjeszt a kgfb-piacon. A biztosítási díjak emelkedését vetíti előre az is, hogy az ASF a fél évvel korábbi szinthez viszonyítva
9 és 20 százalék közötti mértékben emelte a kgfb-referenciaárakat a múlt héten.
Ezek alapján a legolcsóbb biztosítás is 1006 lejnél kezdődik, ezt a 1200 köbcentiméternél kisebb hengerűrtartalmú gépkocsit vezető 51 és 60 év közötti járművezetőknek kell fizetniük. A legdrágább, 4709 lejes kgfb-re a 2500 köbcentiméternél nagyobb motorral rendelkező autót vezető 30 évnél fiatalabb sofőrök számíthatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.