Az Európai Bizottság olyan tervet dolgozott ki, amely lehetővé tenné a kizárólag klímasemleges e-üzemanyaggal működő, belső égésű motorral hajtott új autók értékesítését a jövőben. Ezzel a lépéssel tenne a pontot az EU a Németország által elkezdett vita végére – adta hírül a Reuters.
A kedden ismertetett javaslattervezet központi eleme az, hogy az Európai Unióban egy új járműkategóriát hozzanak létre olyan autók számára, amelyek kizárólag szén-dioxid-semleges üzemanyaggal működhetnek.
A szóban forgó járműveknek olyan technológiát kellene alkalmazniuk, amely megakadályozza, hogy más üzemanyagok felhasználásával is működtethető legyen az autó.
Azaz a járműnek rendelkeznie kellene egy olyan üzemanyag-indító rendszerrel, amely meggátolná, hogy az autó elinduljon, amennyiben nem szén-dioxid-semleges üzemanyaggal tankolják meg.
A javaslat lehetőséget biztosítana az autógyártóknak arra, hogy a korábban végső határidőként megszabott 2035 után is értékesíteni tudják a belső égésű motorral hajtott járműveket. Ettől az időponttól fogva ugyanis az elfogadott uniós jogszabály betiltja a szén-dioxidot kibocsátó újautók értékesítését.
Hónapokig tartó tárgyalások után az uniós országok és az Európai Parlament tavaly állapodott meg a jogszabályról. Németország közlekedési minisztériuma azonban ebben a hónapban meglepte a többi országot azzal, hogy az utolsó pillanatban kifogást emelt a jogszabály ellen, néhány nappal a végső szavazás előtt, amelynek értelmében a jogszabály hatályba lépett volna.
A német közlekedési tárca legfőbb követelése az volt, hogy az EU 2035 után is engedélyezze az e-üzemanyaggal működő új autók értékesítését.
Az e-üzemanyagokat a leválasztott szén-dioxid-kibocsátás és a szén-dioxid-mentes villamos energia felhasználásával előállított hidrogén szintézisével állítják elő.
Ennek az energiaforrásnak a nagy mennyiségben történő előállítása azonban még nem valósult meg.
A Potsdami Éghajlatkutató Intézet tanulmánya szerint a világszerte tervezett összes e-üzemanyag-projekt annyi üzemanyagot termelne, amennyi Németországban a légi közlekedésben, a hajózásban és a vegyiparban jelentkező üzemanyagigény csupán 10 százalékát fedezné.
Hétfőn a német közlekedési minisztérium még arról számolt be, hogy az Európai Bizottsággal folytatott tárgyalások az új belső égésű motorok 2035-től tervezett megszüntetéséről zajlanak, de egyelőre nem tudják megmondani, mikor születhet végleges megállapodás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.