Az Európai Bizottság az Ukrajnából származó gabonaimport rendkívüli korlátozására készül, engedve Lengyelország és Magyarország nyomásának, miután azok egyoldalú intézkedéseket hoztak a helyi gazdák megvédésére – írta a Financial Times.
Ursula von der Leyen, a bizottság elnöke azt mondta, hogy a blokk megelőző intézkedéseket fog hozni, miután több ország – köztük Kijev leghűségesebb szövetségesei – kitörtek a sorból, hogy megvédjék a piacukat az olcsó gabona beáramlásától.
A most tárgyalt lépések értelmében júniusig tilos lenne az említett termékek behozatala az Ukrajnával határos négy tagállamba, valamint Bulgáriába, ám a többi uniós országban egyelőre folytatódhatna az export.
Von der Leyen a Lengyelország, Magyarország, Románia, Szlovákia és Bulgária vezetőinek címzett levelében azt írta, hogy a lépések azonnal ellensúlyozni fogják a búza-, a kukorica-, az olajosmag- és a napraforgómag-termelők hónapok óta romló helyzetét.
A rendkívül szokatlan lépés kísérlet arra, hogy rendezze a kelet-európai tagállamok által tett egyoldalú lépések sorozatát, amelyek szembementek az EU egységes kereskedelmi politikájával.
A bizottság közölte, hogy a korlátozások csak akkor lépnek életbe, ha a kormányok megszüntetik a jelenlegi intézkedéseket – cserébe 100 millió eurót is kapnának, hogy ebből kárpótolják a pórul járt gazdákat.
Bár korábban Brüsszel figyelmeztette a korlátozásokat bevezető tagállamokat, hogy a lépéseik potenciálisan illegálisak, az Ukrajnából származó gabona az egész blokk piacát befolyásolja, és a nyugat-európai gazdáknak is sok fejfájást okoz. Az Európai Bizottság ezért az egész unióban kereskedelmi intézkedéseket tervez, és a keleti országok felé mutatott különleges bánásmód csak átmeneti lesz.
Villámgyorsan válaszolt az EU az ukrán gabonaimport tilalmáraEgy nappal azután, hogy Lengyelország és Magyarország tilalmat jelentett be a helyi gazdák védelmében a gabonafélék és más élelmiszerek Ukrajnából való behozatalára, az EU szóvivője elfogadhatatlannak nevezte a lépést. |
Jelenleg a terv az, hogy az EU teherautókból, vonatokból és uszályokból álló konvojokat fog szervezni, hogy a gabonát a kikötőkbe szállítsák, ahonnan azt a rászoruló országokba lehet eljuttatni – ehhez az egyik legfontosabb útvonal a Duna lesz.
Az viszont továbbra sem világos, hogy ezt hogyan finanszíroznák és szerveznék meg. Spanyolország támogatná a vasúti szállítást, de gyorsan kiderült, hogy sokkal olcsóbb Latin-Amerikából importálni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.