BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
COCACOLA
Billboard for the New Coke
Coca Cola billboard for the short-lived New Coke. (Photo by © Todd Gipstein/CORBIS/Corbis via Getty Images)

Emlékezetes évforduló: a marketingtörténelem legnagyobb bukását vitte véghez a Coca-Cola

A világ egyik legnépszerűbb üdítőitala több mint 100 éve őrzi titkos receptjét. A Coca-Cola egyszer megpróbált változtatni a bevált ízeken, ám hatalmas kudarc lett a vége.

Minden ember és minden vállalat életében vannak örömteli és vannak szomorú évfordulók. Ez alól a legnagyobb, legsikeresebb cégek sem kivételek. Az 1886-ban alapított Coca-Cola több mint 130 éves történetében is akad mindkettőből. A kólájával világhírűvé vált cég azonban nem csak az üdítőitalok értékesítésében tör világelsőségre, a marketingtörténelem egyik legnagyobb bukását is magáénak tudhatja. Április 23-a egy olyan évforduló a Coca-Cola történetében, amelyre nem lehet büszke, 38 évvel ezelőtt ugyanis saját bevallása szerint is nagyon beleszaladt a pofonba forradalminak szánt új termékével.

COCACOLA
Billboard for the New Coke
Coca Cola billboard for the short-lived New Coke. (Photo by © Todd Gipstein/CORBIS/Corbis via Getty Images)
Coca-Cola
A Coca-Cola több mint 130 éves történetének legnagyobb bukása volt a New Coke.
Fotó: Getty Images

A Coca-Cola arról híres, hogy népszerű kólájának eredeti receptjét több mint száz év elteltével is titokban tartja.

Szokták mondani, hogy a bevált recepten ne változtassunk, a vállalat azonban ezt az íratlan szabályt semmibe véve teljesen meg akarta újítani zászlóshajótermékét, a Coca-Colát. A vállalat piaci részesedése fokozatosan csökkent, miután versenytársa, a Pepsi is egyre erősödött. Ráadásul a vakteszteken is sokszor alulmaradt a konkurenciával szemben, annak valamivel édesebb ízvilága miatt.

Így gondoltak egy merészet, és nagyszabású marketingkampány után 1985. április 23-án egy teljesen új terméket mutattak be.

A New Coke (Új kóla) a Coca-Cola helyébe lépett volna. Az üdítőt először az Egyesült Államokban dobták piacra. A termék kicsit édesebb és lágyabb ízvilágú és kukoricás ízesítésű volt. A bevezetés előtti ízteszteken nem is muzsikált rosszul, a piacra lépését követően azonban elszabadult a pokol.

COCACOLA
Daily Life In San Cristobal De Las Casas During The Covid-19 Pandemic
A man carries bottles of Coca-Cola in the center of San Cristobal de las Casas.On Tuesday, January 25, 2022, in San Cristobal de las Casas, Chiapas, Mexico. (Photo by Artur Widak/NurPhoto) (Photo by Artur Widak / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: Artur Widak

A New Coke a várttal gyökeresen ellentétes hatást váltott ki, az emberek nem csak hogy nem szerették, egyenesen felháborodtak, dühösek lettek amiatt, hogy lecserélték a megszokott kólát. Sok elégedetlen fogyasztó megrohamozta a boltokat, hogy be tudjon vásárolni a még készleten lévő régiből. Volt, aki egyenesen a palackozóhoz hajtott, és 1000 dollár értékben vett magának Coca-Colát. Akadt olyan is, aki több száz üveggel töltötte meg pincéjét, és előre kikészítette az elfogyasztható mennyiségeket, hogy minél tovább élvezhesse kedvenc italát.

A vállalat ügyfélszolgálatai az ízváltás előtt egy nap nagyjából 400 hívást kaptak, a New Coke megjelenése után napi 1500-at, és a többségük felháborodott, csalódott ügyfél volt.

Kitart az áremelés mellett, és nagyobb nyereséggel számol idén a Coca-Cola

Az üdítőitalokat gyártó amerikai vállalat is sikeresen hárította tovább megugró költségeit a fogyasztókra, a cégvezetés szerint ez a stratégia 2023-ban is kifizetődhet.

Bár azt a célját elérte a marketing, hogy mindenki a Coca-Coláról beszélt, pont ellentétes előjellel. Országszerte tiltakozócsoportok szerveződtek a régi kóla visszahozataláért, petíciók indultak és tüntetések is voltak. Még dalokat is írtak a régi íz tiszteletére.

A vállalat végül belátta a tévedést, 77 nap után, 1985 júliusában bejelentették a régi, megszokott Coca-Cola visszatérését. Mindez az országos híradókba és a legnagyobb napilapok címlapjára is eljutott. A vállalat két nap leforgása alatt 31 600 telefonhívást kapott, a többség örült a bejelentésnek.

Az eset tanulsága, hogy a fogyasztók széles tömege ragaszkodott a megszokott ízhez és a kedvelt termékhez.

A cég nem ültette egyből kispadra új szerzeményét, a két termék párhuzamosan és külön kampánnyal futott. A New Coke a fiatalosabb Catch the Wave kampányt kapta, a klasszikus Coca-Cola pedig az érzelmes Red, White and You szlogennel futott tovább.

COCACOLA
Minsk,,Belarus-august,26,,2016:,Glass,Of,Coca-cola,With,Ice,,Can
MINSK, BELARUS-AUGUST 26, 2016: Glass of Coca-Cola with ice, can and bottle of Coca-Cola on wooden background. Coca-Cola is a carbonated soft drink sold in stores, throughout the world.
Fotó: Shutterstock

Azonban a külön kampány sem mentette meg az ötletet. A New Coke piaci részesedése 1986-ra 3 százalékosra zsugorodott, és soha nem érte el azt, hogy az Egyesült Államok határain túl is forgalmazzák. 1992-ben egy utolsó, erőtlen próbálkozás keretében Coke II. néven futott tovább, de az eladások folyamatos csökkenését ezzel sem lehetett lassítani. Az évek során Amerikán belül is egyre kevesebb helyen lehetett kapni, 2002-ben pedig végleg befejezték a gyártását.

Ezzel szemben a klasszikus, eredeti Coca-Cola továbbra is a legnépszerűbb üdítőitalok közé tartozik világszerte, 2023-ban pedig immár 137 éve issza a világ azt a kólát, amelynek a titkos receptjét és pontos összetevőit azóta sem tudjuk.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.