A filmipari írók szakszervezetei tagságának 98 százaléka támogatja a sztrájkot, ha az érdekképviseletek és a stúdiók nem jutnak megállapodásra egy új keretszerződés megkötésére a május 1-jén lejáró helyébe.
A két írói szakszervezetet és a kilencezer dolgozót tömörítő Writers Guild of America (W.G.A.) szerint a munkavállalók az egzisztenciájuk fenntartásáért harcolnak. Állítják, hogy javadalmazásuk az elmúlt évtizedben annak ellenére stagnált, hogy a streaming korszakában robbanásszerűen megnőtt a televíziós sorozatok száma, amivel együtt a munkamennyiség is.
Az írás mint szakma túlélése a tét az írókat képviselő tárgyalók szerint.
Habár a szerződésük két héten belül lejár, a tárgyalások holtponton ragadtak. „A stúdiók jelét sem mutatják annak, hogy foglalkoznának azokkal a problémákkal, amelyeket tagjaink a tárgyalás során mindenképpen meg akarnak oldani” – magyarázta a tárgyalódelegáció az íróknak küldött hétfői levelében. A produkciós cégeket az Alliance of Motion Picture and Television Producers képviseli, amelyet nem lepett meg a sztrájk lehetőségének belengetése. A szervezet közleményében leírta, hogy részéről csak akkor lehetséges megállapodás, ha a másik fél is a komoly kérdésekre összpontosít és észszerű kompromisszumokat keres.
A szórakoztatóipari vállalatok hetek óta készülnek a sztrájkra: a szokásosnál több forgatókönyvet írattak, és felkészültek a valóságshow-k tömkelegének gyártására, mivel azok nem igényelnek írókat.
Ennek ellenére üzleti szempontból a legrosszabbra számít David Zaslav, a Warner Bros. film- és tévéstúdiókat, valamint az HBO-t birtokló Warner Bros. Discovery vezérigazgatója.
Ha a dolgozók május elején leteszik a munkát, akkor a késő esti talkshow-k azonnal elsötétülnek. A sorozatok és a filmek szerelmeseinek viszont jó hír, hogy kedvenc műsorukra csak több hónapos munkabeszüntetés lehet hatással
– összesített a The New York Times.
A keretszerződés tárgyalása a szórakoztatóipar átrendeződése idejére esik. Ugyanis a streamingszolgáltatók ezekben a hónapokban új üzleti modellre állnak át. A platformok prioritása korábban az előfizetői közönség növelése volt, ám a Covid-időszak lecsengésével és a világgazdasági helyzet romlásával sokan lemondták a szolgáltatást. Az átalakuláshoz például a Disney 7000 munkahelyet szüntet meg, mint ahogy a Warner Bros. Discovery is leépít, hogy ellensúlyozza a mintegy 50 milliárd dolláros veszteségét.
Eric Haywood forgatókönyvíró és producer szerint a helyzet fenntarthatatlan. Példának hozta az úgynevezett miniszobákat, amelyek mára bevett gyakorlattá váltak a streamingszolgáltatóknál. A kifejezés azt takarja, hogy az írók egy kis csoportja két-három hónap alatt kidolgoz egy sorozatot, amihez több forgatókönyvet ír. Ha a produktum nem nyeri el a stúdiók tetszését, akkor sok esetben az írókat csak rövid ideig, a miniszobák idejére foglalkoztatják. Ráadásul ebben az esetben a cégek kevesebbet fizetnek ugyanazért a munkáért, mintha már korábban megrendelték volna a műsort – állítják a szakszervezeti vezetők. Ellen Stutzman, a W.G.A. főtárgyalója szerint a fejlesztési munkáért, az ötletért mindig is prémiumot fizettek, így minden esetben ezt kellene tenni.
A dolgozók a járulékos bevételekkel sem elégedettek, amelyek csökkentek a streaming előretörésével, valamint a kereskedelmi televíziók és a DVD-k visszaszorulásával. A streamingszolgáltatók, mint a Netflix vagy az Amazon, a licencelés helyett inkább fix díjat fizetnek, ami kisebb jövedelmet biztosít a készítőknek.
Az írók utoljára 2007-ben sztrájkoltak, amikor még jócskán kevesebb sorozatot gyártottak, mint napjainkban. A munkabeszüntetés akkor száz napon át tartott, és becslések szerint 2,1 milliárd dollár kiesést okozott.
Hollywoodban sem mind arany, ami fénylik: összegyűjtötték az álomgyári átlagfizetéseketMa már vége annak a korszaknak a filmszakmában, amikor óriási összegekkel kötötték magukhoz évekre a sztárokat a nagy stúdiók. Sok színésznek pedig már inkább megéri tévézni, semmint hónapokig bíbelődni az otthonuktól távoli forgatásokkal. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.