BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Trucks drive despite driving ban on Sunday
26 March 2023, Baden-Württemberg, Neuravensburg: A truck drives over the suspension bridge of highway 96 near Neuravensburg. Photo with slight zoom effect Photo: Felix Kästle/dpa (Photo by Felix Kästle/picture alliance via Getty Images)

Recessziós veszélyre figyelmeztet a gázolajfogyasztás globális csökkenése

Érezhetően kisebb az autópályákon közlekedő kamionok száma, ez pedig a kereskedelmi volumen és a fogyasztás mérséklődését vetíti előre.

Az Egyesült Államok dízelfogyasztása idén eddig 2 százalékkal csökkent, a visszaesés a nyugati parton még nagyobb. Kínában is visszaesett az áruforgalmat bonyolító nyerges vontatók száma az utakon. Ezzel egy időben egy éve a legalacsonyabb szintre esett a gázolaj és a nyersolaj közötti árkülönbség. 

Trucks drive despite driving ban on Sunday
26 March 2023, Baden-Württemberg, Neuravensburg: A truck drives over the suspension bridge of highway 96 near Neuravensburg. Photo with slight zoom effect Photo: Felix Kästle/dpa (Photo by Felix Kästle/picture alliance via Getty Images)
Fotó: Getty Images

A 2 százalékos fogyasztáscsökkenési tempó az egész évre tartósulhat az Egyesült Államokban az S&P Global szerint. Ha a jóslat beigazolódik, akkor idén regisztrálják majd a legnagyobb gázolajfogyasztás-visszaesést 2016 óta.

A 2008–2009-es válság óta idén lehet a legrosszabb a gazdasági klíma

– mondta az S&P üzemanyagpiaci szakértője, Debnil Chowdhury. Hasonló véleményt fogalmazott meg a Nationwide Economics vezető közgazdásza is. Ben Ayers szerint a gázolajfogyasztás csökkenését is vissza lehet vezetni a háztartások költekezésének visszafogására. Úgy véli, hogy a dízelkereslet csökkenése „beleillik a recessziós forgatókönyvbe”. Idehaza egyébként szerdán ismét csökken a gázolaj ára. 

Recesszió a láthatáron

Elemzők most egyéves távlaton 65 százalékos esélyt adnak a recessziónak az amerikai gazdaságban. A veszély Európában valamivel kisebb, itt a szakértők szerint 49 százalékos eséllyel eshet vissza a gazdaság teljesítménye. Kínában a kockázat alacsonyabb, de ott a fogyasztói bizalom számottevő javulására van szükség a Covid-korlátozások elnyúló hatásai miatt.  

A dízelkereslet csökkenését a teherszállítás visszaesése okozza.

Kínában a gázolajfogyasztás 60, az Egyesült Államokban 70 százalékot tesz ki. A hivatalos kínai adatok szerint a teherautók száma 8 százalékkal csökkent, míg az OilChem adatai szerint ezzel egy időben, április elején a gázolaj kereskedelmi készletei nyolchavi csúcsra emelkedtek. Indonéziában a kormány megkezdte az ártámogatások csökkentését, ami szintén visszafogja a fogyasztást. Az Egyesült Államokban 

a kiskereskedők fokozatosan felduzzasztották készleteiket, így ritkábban vettek igénybe szállítási szolgáltatást. Beszédes, hogy a FreightWaves adatai szerint a márciusi teherszállítási volumen az elmúlt öt év legalacsonyabb szintjére esett. 

Az Egyesült Államokban a fogyasztói szokások is megváltoztak: míg a pandémia alatti bezártság alatt az emberek tömegesen rendeltek fogyasztási cikkeket az interneten, mostanra inkább utazásokra és szórakozásra költenek, csökkentve ezzel a szállítási volument is. Emellett az infláció meglódulása miatt a fogyasztók is igyekeznek eltolni a nagyobb értékű árucikkek beszerzését.  

Amerikán belül a nyugati parton rosszabb a a helyzet. Ott ugyanis a technológiai szektort sújtó tömeges létszámleépítések és a bankválság következtében még erőteljesebben visszaesik a fogyasztás – mindez 5 százalékos gázolajfogyasztás-csökkenésben csapódhat le. A Los Angeles-i kikötőben hároméves mélypontra zuhant a beérkező konténerek mennyisége, így tehát kevesebb árut kell a kamionoknak „kézbesíteniük”országszerte.  

A,Closeup,Of,Wheels,In,Motion,From,An,Articulated,Lorry,
A closeup of wheels in motion from an articulated lorry, traveling along a UK motorway.
Fotó: Shutterstock

Nincs esély a felívelésre

Az év második fele inkább további csökkenést hozhat, mintsem a fogyasztás növekedését, legalábbis Kínában – mondta az FGE kínai részlegének vezetője. Mia Geng szerint a globális ellenszél miatt az ázsiai gigásznak a belső fogyasztásra kell támaszkodnia. Sovány vigasz lehet, hogy 

a nyári utazások némileg emelhetik a keresletet, de még a legoptimistább Európáról szóló előrejelzés is legfeljebb 9 százalékos igénynövekedést valószínűsít.

A FreightWaves szakértője szerint a dízel esetében nem lehet abban bízni, hogy az alacsonyabb ár magától megnöveli a fogyasztást. 

A cégek nem azért mozgatják a termékeket, mert olcsóbb az üzemanyag, hanem azért, mert azokat valahol várják a fogyasztók

– foglalta össze véleményét.  

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.