Joe Bidennek elege lett a légitársaságok úrhatnám magatartásából és határozott intézkedéseket helyezett kilátásba az utasjogok védelmében. A légitársaságok felelősségi körébe tartozó súlyosabb, több órás késésekért kötelező lesz kompenzálniuk az utasaikat, de nem úgy, ahogy nekik tetszik, hanem készpénz-visszatérítéssel (is). Biden és közlekedési minisztere, Pete Buttigieg sajtótájékoztatón ismertették, hogy mi vár a renitens légitársaságokra, amelyek közül egyik sem tünteti fel az utasaiknak szóló kompenzációs körben a készpénzkifizetést.
Ehelyett extra mérföldkedvezmény jóváírással és utazási utalványokkal szúrják ki az utasaik szemét.
Az Egyesült Államokban ugyanis a légitársaságok nem kötelesek kártérítést fizetni utasaiknak a járatok késése vagy törlése miatt, szemben például az az Európai Unióval, ahol 600 euróig terjedő kártérítést írnak elő a legkirívóbb késések esetén – emlékeztet a Reuters. A késések egyébként éves szinten 30 milliárd dollár körüli kárt okoznak az Egyesült Államokban.
A beígért, de igénybe nem vehető szolgáltatások díját is vissza kell fizetni
az olyan esetben például, ha nincs wifihozzáférés a fedélzeten, de annak árát a jegy tartalmazza. Az indokolatlan járattörlések miatt is jár majd a kompenzáció, a katasztrofális időjárási körülményekkel miatt törölt járatoknál viszont a pórul járt utasokról való gondoskodás kerül előtérbe.
E területen a tavalyi első elnöki figyelmeztetés után javult a helyzet, a légitársaságok az utasok szállásáról és megfelelő étkezéséről és ellátásáról is további felszólítás nélkül gondoskodtak, azonban ami most önkéntes, az a jövőben kötelező lesz a Fehér Ház terve szerint.
Rávettük őket, hogy tegyenek többet utasaik érdekében, s ezt meg is tették, változtatni kezdek árpolitikájukon, ennek eredménye, hogy ma már kilenc nagy légitársaság fedezi a szállodai ellátást, tíz fedezi az étkezést, és tíznél ingyenes az átfoglalás
– sorolta fellépésük eredményeit Joe Biden.
Azt nem tudni, hogy a készpénzes kártérítésre konkrétan milyen szabályokat vezetnek be, és mekkora díjtételek lesznek, fogódzót jelenthet viszont, hogy tavaly megszondáztatták a légitársaságokat, mit szólnának a minimum százdolláros kifizetéshez egy háromórás késés esetében.
A válasz nem publikus, de sejthető: fizetni önként nem akarnak. A fizetési tételeket az év végéig kidolgozzák, a hatályba lépésükig azonban akár több év is eltelhet, amennyiben bíróság elé viszik az ügyet a légitársaságok, mondván, magáncégek szolgáltatásait nem szankcionálhatja a közlekedési minisztérium.
Előbb-utóbb azonban csak megszületik a jogi szempontból is bombabiztos megoldás, ráadásul a légitársaságok megítélésén is rengeteget ront, ha saját közönségük érdekei ellen ágálnak. Mindenesetre
a fogyasztóvédelmi intézkedések jogrendbe iktatása nem épp szuperszonikus sebességgel halad,
ez jelzi, hogy az igénybe nem vett szolgáltatások és a késedelmesen kézhez kapott poggyászok után járó visszafizetési kötelezettség 2021. júliusi keltezésű előírása javaslat szinten megrekedt – egyelőre. Azt sikerült már elérni, hogy a légitársaságoknak a közlekedési tárca által felügyelt honlapon fel kell tüntetniük a kártérítések mértékét és módját, így mostantól nyilvánosan összevethető, ki miért nem akar fizetni.
Véget vetnek a trükközéseknek is, a jegyfoglaláskor ezentúl valamennyi felmerülő költséget nevesíteni kell és beárazni, rejtett tételek nem maradhatnak, pótdíj kivetésére ezután nem lesz mód – írja az AFAR. Az év elején a tömeges járattörlések miatt az utasokat megillető kártérítések elmaradása okán több tízmillió dollárra büntették a vezető légitársaságokat, továbbá nyomatékosan megkérték őket arra, hogy a 13 éven aluli gyermekeket ne válasszák el kísérőjüktől, pótdíjat az egymás mellé ültetésért ne számítsanak fel.
Ennek sem sok foganatja volt, a légitársaságok közül csak az Alaska, az American, a United és a Frontier tett eleget a felhívásnak, a többiek úgy látszik, megvárják, mire kötelezővé teszik az amúgy teljesen természetes emberi igény kielégítését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.