BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
US-ECONOMY-AIRLINES

Készpénzes kártérítést fizettetnek a légitársaságokkal a járatkésések után

Vége azoknak az időknek, amikor a légitársaságok kedvükre csuklóztathatták az utasaikat: Joe Biden kezdeményezésére Amerikában is bevezetik a kötelező készpénzes kártérítést a súlyosabb járatkésések után.

Joe Bidennek elege lett a légitársaságok úrhatnám magatartásából és határozott intézkedéseket helyezett kilátásba az utasjogok védelmében. A légitársaságok felelősségi körébe tartozó súlyosabb, több órás késésekért kötelező lesz kompenzálniuk az utasaikat, de nem úgy, ahogy nekik tetszik, hanem készpénz-visszatérítéssel (is). Biden és közlekedési minisztere, Pete Buttigieg sajtótájékoztatón ismertették, hogy mi vár a renitens légitársaságokra, amelyek közül egyik sem tünteti fel az utasaiknak szóló kompenzációs körben a készpénzkifizetést. 

US-ECONOMY-AIRLINES
A járatkésések éves szinten 30 milliárd dollár körüli kárt okoznak az Egyesült Államokban.
Fotó: Paul J. Richards

Ehelyett extra mérföldkedvezmény jóváírással és utazási utalványokkal szúrják ki az utasaik szemét. 

Az Egyesült Államokban ugyanis a légitársaságok nem kötelesek kártérítést fizetni utasaiknak a járatok késése vagy törlése miatt, szemben például az az Európai Unióval, ahol 600 euróig terjedő kártérítést írnak elő a legkirívóbb késések esetén – emlékeztet a Reuters. A késések egyébként éves szinten 30 milliárd dollár körüli kárt okoznak az Egyesült Államokban.

A beígért, de igénybe nem vehető szolgáltatások díját is vissza kell fizetni 

az olyan esetben például, ha nincs wifihozzáférés a fedélzeten, de annak árát a jegy tartalmazza. Az indokolatlan járattörlések miatt is jár majd a kompenzáció, a katasztrofális időjárási körülményekkel miatt törölt járatoknál viszont a pórul járt utasokról való gondoskodás kerül előtérbe. 

Járatkésések az amerikai légiforgalomban
javított
 

E területen a tavalyi első elnöki figyelmeztetés után javult a helyzet, a légitársaságok az utasok szállásáról és megfelelő étkezéséről és ellátásáról is további felszólítás nélkül gondoskodtak, azonban ami most önkéntes, az a jövőben kötelező lesz a Fehér Ház terve szerint.

Rávettük őket, hogy tegyenek többet utasaik érdekében, s ezt meg is tették, változtatni kezdek árpolitikájukon, ennek eredménye, hogy ma már kilenc nagy légitársaság fedezi a szállodai ellátást, tíz fedezi az étkezést, és tíznél ingyenes az átfoglalás 

– sorolta fellépésük eredményeit Joe Biden.

Azt nem tudni, hogy a készpénzes kártérítésre konkrétan milyen szabályokat vezetnek be, és mekkora díjtételek lesznek, fogódzót jelenthet viszont, hogy tavaly megszondáztatták a légitársaságokat, mit szólnának a minimum százdolláros kifizetéshez egy háromórás késés esetében. 

Charlotte,International,Airport,,Charlotte.,South,Carolina,,Usa.,July,31,2018.
Elcsigázott utasok várakoznak Charlotte repülőterén.
Fotó: Shutterstock

A válasz nem publikus, de sejthető: fizetni önként nem akarnak. A fizetési tételeket az év végéig kidolgozzák, a hatályba lépésükig azonban akár több év is eltelhet, amennyiben bíróság elé viszik az ügyet a légitársaságok, mondván, magáncégek szolgáltatásait nem szankcionálhatja a közlekedési minisztérium. 

Előbb-utóbb azonban csak megszületik a jogi szempontból is bombabiztos megoldás, ráadásul a légitársaságok megítélésén is rengeteget ront, ha saját közönségük érdekei ellen ágálnak. Mindenesetre 

a fogyasztóvédelmi intézkedések jogrendbe iktatása nem épp szuperszonikus sebességgel halad, 

ez jelzi, hogy az igénybe nem vett szolgáltatások és a késedelmesen kézhez kapott poggyászok után járó visszafizetési kötelezettség 2021. júliusi keltezésű előírása javaslat szinten megrekedt – egyelőre. Azt sikerült már elérni, hogy a légitársaságoknak a közlekedési tárca által felügyelt honlapon fel kell tüntetniük a kártérítések mértékét és módját, így mostantól nyilvánosan összevethető, ki miért nem akar fizetni. 

New,York,City,,Usa,-,July,23,,2012:,Bag,Deposit
Gazdára váró poggyászok az egyik amerikai repülőtéren.
Fotó: Shutterstock

Véget vetnek a trükközéseknek is, a jegyfoglaláskor ezentúl valamennyi felmerülő költséget nevesíteni kell és beárazni, rejtett tételek nem maradhatnak, pótdíj kivetésére ezután nem lesz mód – írja az AFAR. Az év elején a tömeges járattörlések miatt az utasokat megillető kártérítések elmaradása okán több tízmillió dollárra büntették a vezető légitársaságokat, továbbá nyomatékosan megkérték őket arra, hogy a 13 éven aluli gyermekeket ne válasszák el kísérőjüktől, pótdíjat az egymás mellé ültetésért ne számítsanak fel. 

Ennek sem sok foganatja volt, a légitársaságok közül csak az Alaska, az American, a United és a Frontier tett eleget a felhívásnak, a többiek úgy látszik, megvárják, mire kötelezővé teszik az amúgy teljesen természetes emberi igény kielégítését.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.