A legújabb mérések szerint Vlagyimir Putyin hatalomra kerülése óta nem volt akkora a munkaerőhiány Oroszországban, mint most – írta a Politico. A vállalkozások 35 százaléka súlyos munkaerőhiánnyal küzd, ez 1996 óta a legmagasabb érték a Jegor Gajdar Gazdaságpolitikai Intézet áprilisi adatokon alapuló felmérése szerint, amelyben mintegy ezer ipari vállalkozás vezetőjének véleményét kérik ki.
Az intézet szerint a hiány elsősorban annak tudható be, hogy Oroszországban tavaly szeptemberben bevezették a „részleges mozgósítást” a lakosság körében.
Ez olyan mély és hosszú távú probléma, amely hátráltatja az ország ipari növekedését. A munkaerőhiány a könnyűiparban és a gépgyártásban a legsúlyosabb, de gyakorlatilag nincs olyan ágazat, ahol ez ne okozna súlyos problémákat
– mondta Szergej Cuklo, az intézet üzleti felmérésekért felelős vezetője.
Bár a nyugati márkák, például a McDonald’s és a Starbucks távozása az országból lehetőséget kínált a helyi vállalkozóknak, Cuklo szerint a munkaerőhiány azt jelenti, hogy „egyszerűen nincs, aki helyettük termeljen”.
Eltűntek a fiatalok a munkaerőpiacról, a Szovjetunió óta nem dolgoztak ilyen kevesenA hivatalos statisztikai adatok szerint tavaly év végére mintegy 1,3 millióval csökkent a fiatal munkavállalók száma Oroszországban. A 30 év alattiak közül 802 ezer, a 30 és 34 év közöttiek közül pedig 524 ezer munkás tűnt el mindössze egyetlen év alatt. |
Ezt a problémát nem lehet a szőnyeg alá söpörni, és Putyin már áprilisban is elismerte, hogy az országnak „nincs elég munkása”, Maxim Resetnyikov orosz gazdaságfejlesztési miniszter pedig márciusban kijelentette, hogy a képzésekkel és a munkaerő termelékenységével kapcsolatos problémák már „túlélési kérdéssé” váltak az országban.
A lakosság mozgósítása azonban csak részben magyarázza meg a rekordhoz közelítő hiányt, ám a másik tényező is az orosz–ukrán konfliktushoz kapcsolódik:
A háború kitörése óta ugyanis nagyjából 1,3 millió fiatal menekült el az országból, és a szakemberek is tömegével vándoroltak külföldre.
A gyászos eredmények ellenére azonban a kutatás azt mutatja, hogy a vállalkozások optimizmusa idén februárban visszatért a járvány előtti szintre – még akkor is, ha a válaszadók továbbra is megosztottak a gazdasági helyzet általános megítélésében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.