A lítiumláz nem kerülheti el a nagy autógyártókat sem, hiszen a termelést fokozni kell, mert az elektromos járművek jelentik az autógyártás jövőjét. Az akkumulátorokhoz szükséges nyersanyagok hiánya azonban komoly megoldandó probléma.
Az akkumulátorok magas költsége továbbra is hátráltatja a villanyautók elterjedését. A szükséges nyersanyagok, a nikkel, a kobalt vagy a lítium iránti kereslet annyira megugrott az utóbbi években, hogy a kínálat nem tudja felvenni a versenyt – újabb bányákat kell nyitni.
A világ egyik legnagyobb autógyára, az amerikai General Motors abban bízik, hogy 2025-re stabilan nyereséges lesz az Egyesült Államokban értékesített elektromos járművek piacán. Az ország legnagyobb autógyártója ezt az elképzelését elsősorban az amerikai törvényhozás által elfogadott klímatörvény rendelkezésére, illetve az inflációcsökkentési törvényre alapozta. A csomagok célja, hogy minél több amerikai vásároljon elektromos autót, és ösztönözze a vállalatokat, hogy minél többet fektessenek be az akkumulátorok fejlesztésébe és az ellátásba.
Az akkumulátorok egyik legfontosabb alapanyaga, a lítium iránti kereslet várhatóan messze meghaladja a kínálatot a következő évtizedben, hacsak a bányászati ipar nem bővíti sokszorosára a termelést. Az autógyártókat az akkumulátorhiány arra készteti, hogy részt vegyenek a számukra idegen terepnek számító és így kockázatos bányászatban.
A nyersanyagok nagy részét az Egyesült Államokon kívül bányásszák és dolgozzák fel, többnyire Kínában és Ausztráliában.
Az amerikai lítiumtermelő Livent és a dél-amerikai székhelyű Allkem már korábban megállapodtak, hogy egy globális bányászati vállalatot hoznak létre.
Most az autógyártók egyszerre töltik be a befektetők és a vásárlók szerepét.
A bányák nyitása mellett garantálják a kitermelt anyagok megvásárlását. A furcsa páros együttműködése számos kihívással és kockázattal is jár. Az autóipart a szigorú gyártási folyamatok és az igen pontos ellátási lánc jellemzi, nem úgy, mint a bányászatot, ahol mindennaposak a költségtúllépések és a késések. Emellett a bányászok jobban viselik a piaci ingadozásokat, mint a stabil árakhoz szokott autógyártók.
Az ellátási problémák megoldása nagy teher az autógyártóknak. A legújabb autó- és akkumulátorgyártók bejelentették, hogy kiterjesztik a termelést Észak-Amerikában, és új akkumulátorgyárakat hoznak létre szerte az Egyesült Államokban. Az olajpiar is felébredt, például a drága olajon szép profitot realizáló Exxon is bejelentette, hogy lítiumbányászatba kezd.
2023 elején a GM megállapodott, hogy befektet egy közös fejlesztési projektbe a Lithium Americas (LAC) bányászati céggel, amelynek legnagyobb részvényese lesz, ezzel biztosítva a lítiumellátását. Az üzlet kizárólagos jogokat biztosít a GM-nek az USA egyik legnagyobb lítiumforrásaként számon tartott nevadai sivatagban kinyert fehér aranyra.
A Tesla is évek óta az akkumulátorellátás javításán dolgozik, és már 2022-ben szerződést kötött bányászatokkal, de hangsúlyozta, hogy hiába van sok lítium a világon, ha a kitermelés lassú.
A problémák, mint annyi más esetben, nagyrészt itt is a pandémiával függnek össze. A járvány által megkövetelt korlátozások csökkentették az autóipar keresletét, ezért a bányavállalatok is elodázták beruházásaikat. Ráadásul beütött a globális infláció, aminek következtében az új projekterk finanszírozása hihetetlenül megdrágult.
A bányászatnak a tőke hiányzik, az autógyártóknak pedig a nyersanyagok beszerzését kell megoldaniuk.
Az idei lítiumkínálat néhány százezer tonna volt, a kereslet viszont előreláthatólag több millió tonnára fog nőni 2035 végére.
Az amerikai gyártóknak tehát stratégiai érdekük a helyi lelőhelyek minél szélesebb körű feltárása, ráadásul ez egyezik Washington céljaival is – leválni a külföldi (ez esetben kínai és ausztrál) beszerzési forrásokról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.