BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A fiatal kínai vásárló lett a luxusipar első számú célpontja

A luxusipar lassan kezdheti leírni Amerikát, a másik pólus, Kína viszont még nem nyújtja azt a teljesítményt, amit remélnek tőle. Az ágazat szereplői azonban jól szokták kezelni a válságokat, most sem aggódnak túlzottan.

Messzemenő és borús következtetéseket vontak le elemzők a luxusipar globális felvevőpiacainak fejlődését illetően. A két, pluszforgalmat generáló fellegvár közül az Egyesült Államok megtorpanni látszik, Kína pedig a gazdaság vártnál jóval gyengébb és ütemtelen talpra állásával sodorja veszélybe az európai luxusipar gigászainak profitrátáit.

Close-up,Of,The,Seller's,Hand,Shows,The,Exclusive,Men's,Watch
A luxusórákat mindenütt nagy becsben tartják értékállóságuk miatt.
Fotó: FXQuadro

A helyzet még istenesnek mondható annyiban, hogy az idei évet a Bain elemzői szerint még egy 5 százalékos globális ralival abszolválni tudja az iparág, később viszont előjönnek a problémák, rányomva bélyegüket a keresletre. Az említett 5 százalék a Bain szerint egyértelműen Kínának lesz köszönhető, s az egyes piaci szereplők körében is nagyok lesznek a forgalombeli eltérések. 

A Chanel és a Hermes luxusdivatcikkeinek vásárlóközönsége például immunisnak tekinthető az áremelésekre, és akkor is kinyitja a pénztárcáját, ha a kinézett luxusholmira az égvilágon semmi szüksége sincsen.

Az Egyesült Államokban a luxusipar eladásai a pandémiát követően megugrottak, a 2021-es és 2022-es két számjegyű emelkedés azonban már a múlté, a gazdasági bizonytalanságok, a recessziótól való félelem és főképp a történelmi magasságokba szökött, s most onnan visszaereszkedő infláció, a hitelköltségek elszabadulása véget vetettek ennek az aranykornak. 

Rossz előjel, hogy luxusmárkák első-második negyedéves eladásai legtöbbjüknél már csak egy számjegyű bővülést mutatnak Észak-Amerikában. 

Ez történt a világelső Moet Hennessy Louis Vuittonnal (LVMH) és a Chanellel, míg a Kering és a Salvatore Ferragamo egyenesen két számjegyű mínuszról adott hírt. És ezt korántsem lehet a divat változásával vagy szezonális anomáliákkal magyarázni. Azzal viszont igen, hogy

az amerikai célközönség megfontoltabban költekezik, és képes lemondani a 86. Gucci táskáról.

The,Seller,Shows,An,Exclusive,Men's,Wristwatch,From,The,New
A svájci órák exportja két számjegyű növekedést mutat a pandémia elmúltával.
Fotó: FXQuadro

A svájci székhelyű Richemont csoport június végéig tartó, három hónapra vonatkozó eladásai nemcsak az elemzői várakozásoktól maradtak el, hanem negatív előjel kerül az éves forgalmi összehasonlítást leíró 4-es számjegy elé. Európa második legnagyobb luxusipari vállalatcsoportja – amely a többi között a Cartier-t, a Montblanc-t, az IWC-t, a Van Cleefet és a Piaget-t is magában foglalja – Kínában sem remekelt, legalábbis a 32 százalékos pluszforgalomnál jobbat vártak az elemzők. 

A Richemont-nak az elemzők felróják az igen jelentős kínai kitettségét, az utóbbi negyedév 5,32 milliárd eurós forgalmának 42 százaléka Ázsiából származott (leszámítva Japánt), ám a bevétel oroszlánrészét a kínai piac szolgáltatta a cég közleménye szerint.

A luxuscégek úgy vannak vele, hogy amit Amerikában elveszítenek, azt majd Kínában bepótolják. 

Igen ám, de a tavaly decembertől, a Covid-korlátozások teljes feloldásától számított gazdasági visszapattanás V-alakzatának meredeken felfelé ívelő jobb szárnya helyén egy bágyadt emelkedőt láthatunk, számos bukkanóval. Kína gazdasági növekedése a második negyedévben csak 6,3 százalékos volt éves alapon, szemben a 7,3 százalékos elemzői konszenzussal. 

A kiskereskedelmi forgalom bővülése júniusban szerény 3 százalékos volt. A gyenge teljesítmény kapcsán a nyugati elemzők már azt találgatják, hogy egyáltalán meglesz-e az az 5 százalékos GDP-plusz, amelyet a pártvezetés elvár a gazdaság szereplőitől a 2023-as évre. A Citi elemzői szerint a fogyasztás felzárkózása a megszokott szinthez jó pár éves folyamat lesz.

Érdekesség, hogy a kínai luxuspiaci keresletet a tehetős fiatal városi réteg dominálja, a BCG adatai szerint a vásárlói átlagéletkor 28 év. Ez pozitívum abban a tekintetben, hogy ők sokáig „képben maradnak”, a másik oldalon viszont épp e fiatal korosztályt veszélyezteti leginkább a gazdasági bizonytalanság, ami a munkanélküliségi adatokon is visszatükröződik. 

Chengdu,,Sichuan,/,China,-,May,10,2019:,Consumers,In
A kínai hölgyek csak a képen fordítanak hátat a divatnak.
 Fotó: B.Zhou

Körükben a munkanélküliségi ráta a májusi 20,8 százalékról június végére 21,3 százalékra nőtt, ami új rekord. Magyarán a luxuscégek fő célcsoportjának bővülésére rövid távon aligha lehet számítani Kínában. 

Egy másik trend is megfigyelhető, nevezetesen 

a kereslet inkább az értékállóság irányába tolódik el,

azaz az ékszereket, márkás órákat jobban viszik, mint a cipőket vagy az egynyári, proccos ruhakölteményeket. Ami nem jelenti azt, hogy a kiegészítők és ruhák ne fogynának átlag feletti ütemben, különösen igaz ez a Chanel, a Dior és a Balenciaga kézműves termékeire.

Erwan Rambourg, az HSBC elemzője a Reuters érdeklődésére egy másik trendre is felhívta a figyelmet. Szerinte a világjárvány egyik pozitív hozadéka az volt, hogy a luxusiparban a kétpólusú világrend vonzóképessége megváltozott: a vezető európai luxusmárkák egyre nagyobb figyelmet fordítanak a helyi vásárlóközönségre, jobban ügyelnek a jellegzetes helyi igények kielégítésére, s ily módon potenciálisan kevésbé válnak sebezhetőkké például a kínai piac jelentette erős kockázatokkal szemben.

Shopping street in Beijing
A Chanel és a Dior különösen népszerű Kínában.
Fotó: Anadolu Agency via AFP

Ez azt jelenti, hogy amíg a luxusipar negyedszázaddal ezelőtt Japánra fókuszált, majd áttette a hangsúlyt Kínára, most inkább a „globális gazdagságra” figyel, és ez üzleti szemmel nézve is bölcs, egészséges fejlemény

– mondta Rambourg. Azt azonban ő sem vonta kétségbe, hogy az Amerika és Kína által dominált világpiacon e két ország szerepe a luxusipar növekedésében továbbra is meghatározó marad.


 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.