BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A gazdaságot is pörgeti a Barbenheimer

A Barbie és az Oppenheimer akkora siker a mozikban, hogy a hatás már a gazdasági statisztikákban is meglátszik.

A Bank of America kártyabirtokosai 1,9 százalékkal többet költöttek a július 22-vel végződő héten, mint egy évvel ezelőtt. Bár a kiadások több kategóriára oszlanak – az üzemanyag kivételével –, az elektronikai termékek, háztartási gépek, bútorok és szállás mellett is kiemelkedik a gyors bővüléssel egy terület: a szórakozás.

Shot,Of,Cinema,Auditorium,Full,Of,Spectators,Enjoying,Watching,A
Shot of cinema auditorium full of spectators enjoying watching a movie people lifestyle leisure entertainment happiness positivity emotions concept.
Sikerfilmekre nem sajnálják a pénzt az amerikaiak.
Fotó: Shuttestock

A növekedés itt kiemelkedő: 13,2 százalékos a tavalyihoz képest, és jókora ugrás az egy héttel korábbi 4,9 százalékos emelkedés és a hónap eleji stagnálás után. A pénzintézet elemzői magyarázatot is találtak a kiugró eredményre: 

Részben valószínűleg az olyan, régóta várt filmek bemutatásának köszönhető, mint a Barbie és az Oppenheimer

– írták a jelentésükben.

Mindkét filmet egyszerre, világszerte, így Magyarországon is július 20-án kezdték el vetíteni a mozikban. A kettő közül a Barbie dominálta az első hétvégét, csak az Egyesült Államokban 162 millió dollárt hozott. Ez egyébként a legnagyobb premierbevétel, amelyet női rendező filmje valaha elért.

A Christopher Nolan rendezte Oppenheimer gyártói sem panaszkodhatnak, bár erre a filmre csak fele ekkora összegért, 82,5 millió dollár értékben vásároltak jegyet az Egyesült Államokban a CNN beszámolója szerint.

The European Premiere of Barbie in London
LONDON, UNITED KINGDOM - JULY 12: Margot Robbie attends the European premiere of 'Barbie' at the Cineworld Leicester Square in London, United Kingdom on July 12, 2023. Wiktor Szymanowicz / Anadolu Agency (Photo by Wiktor Szymanowicz / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
A Barbie jobban teljesített. Fotó: Wiktor Szymanowitz

Ennek ellenére az amerikai hadsereg valóságos turistarohamra számít az új-mexikói kísérleti telepen, ahol az első atombombát felrobbantották. A telepet évente kétszer nyitják meg a nagyközönség előtt, legközelebb október 21-én, és a honlapján már most figyelmeztetnek, hogy 

ha valaki nincs az első ötezer látogató között, akkor valószínűleg nem jut be a kapun a délután kétórai zárásig.

Előzetes becslések szerint akkora lesz az érdeklődés, hogy két órán keresztül kell majd várakozni a bebocsátásra.

Az amerikai hírtelevízió internetes oldala szerint a két film első hétvégi sikere is mutatja, hogy az amerikai fogyasztók bizonyos dolgokra változatlanul nem sajnálják a pénzt, bár más területeken visszafogják a kiadásaikat.

A szerdai kamatdöntő ülés után még Jerome Powelltől, a jegybank szerepét betöltő Federal Reserve elnökétől is megkérdezték az újságírók, hogy a Barbie és a Taylor Swift-koncertek iránti kereslet milyen hatással van a szélesebb körű gazdaságra.

Economy And Business In Poland
Christopher Nolan's 'Oppenheimer' movie billboard is seen in Katowice, Poland on July 20, 2023. (Photo by Beata Zawrzel/NurPhoto) (Photo by Beata Zawrzel / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Az Oppenheimer sikere után turistarohamra számít a hadsereg az új-mexikói kísérleti telepen, ahol az első atombombát felrobbantották.
Fotó: Beata Zawrzel

Powell válaszképpen a gazdaság „általános ellenálló képességét” dicsérte, és hangsúlyozta, hogy „jó dolog” a lassuló infláció és a fogyasztói bizalom javulása. 

Azt elismerte, hogy problémát okozhat a jegybank számára, ha túlságosan felpörög a gazdaság.

„Az erősebb növekedés idővel magasabb inflációhoz vezethet, és ez megfelelő monetáris politikai választ követelne meg. Szóval ezt nagyon figyelni fogjuk, és meglátjuk, hogyan alakul az idő múlásával” – figyelmeztetett Powell.

A túlzott növekedés egyelőre nem probléma, bár az amerikai gazdaság a vártnál nagyobb mértékben, évesített ütemben 2,4 százalékkal bővült a második negyedévben, a sokak által jósolt recessziónak így egyelőre nincs nyoma. A fogyasztói reálkiadások azonban csalódást okoztak, mivel a növekedés üteme jócskán, 1,6 százalékra esett vissza a második negyedévi 4,2 százalékhoz képest. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.