Makszim Hopka, az Ukrán Agrárgazdasági Klub (UKAB) elemzője szerint a várttal ellentétben a Nova Kahovka-i gát felrobbanása nem befolyásolja jelentősen az ukrán húspiac alakulását.
A hústermelés költségének alapja a takarmány, amelynek ára az ukrán piacokon még a gátrobbanás után sem változott jelentősen. De ha a helyiek szemszögéből nézzük, a probléma az elpusztult infrastruktúra, amelyet a visszafoglalás után helyre kell állítani
– fejtette ki Hopka.
Makszim Havelja dnyipropetrovszki gazda elmondta, néhány évvel ezelőtt sertést tenyésztett, ám később ez veszteségessé vált. Odáig fajult a helyzet, hogy a sertés eladási ára alig fedezte a tenyésztésre fordított kiadásokat. Most azonban szerinte, amikor a takarmány ára csökkent, a húsé pedig éppen ellenkezőleg, emelkedett, a sertéstartás fejlesztésén kellene gondolkodniuk a gazdáknak.
Ivan Sztefanisin, a Suvar vállalat mezőgazdasági termékek nagykereskedelmi piacával foglalkozó tanácsadója szerint a hús ára elsősorban az állatállomány hiánya miatt emelkedik jelentősen.
Az elmúlt évben több mint 30 százalékkal drágult a sertéshús, aminek kiváltó oka az állomány hiánya. 2021 óta tapasztalható a visszaesés, leginkább a sertéspestis miatt bevezetett korlátozások miatt. Ez idő alatt az állomány mintegy 30 százaléka veszett oda
– magyarázta a szakértő. Hozzátette:
a háború kitörésével a sertésállomány további 15 százalékkal esett vissza.
A marhahús-ellátottság sem jobb. Sztefanisin szerint Ukrajnában nem létezik marhahúspiac. A tenyésztés lényegében a piac 1-2 százalékát fedi le, a szarvasmarhák száma pedig folyamatosan csökken.
Továbbra is csökken a húsfogyasztás Ukrajnában: az eladók becslései szerint a háború alatt a lakosság 9-10 százalékkal kevesebb húst vásárol. Főleg a megdrágult készítmények iránt csökken a kereslet.
Általánosságban elmondható, hogy a nagykereskedelmi piacon az értékesítés 46 százalékát a baromfi alkotja, 34 százalék a sertéshús, 8,6 százalék a marhahús aránya
– értékelte a helyzetet Ivan Sztefanisin.
A húsvásárlás csökkenése az ATB áruházláncban is megfigyelhető.
Az utóbbi közel másfél évben a lakosság kevesebb húst vásárol, mint a háború előtti időszakban. Csökken a sertéshús iránti kereslet, mindez a drágulás számlájára írható
– jegyezte meg a társaság.
Ugyanakkor elmondták, hogy a nyár beköszöntével és a grillszezon kezdetével a korábban parkolópályára került rablóhús és kolbász is egyre népszerűbb árucikké válik, és megközelíti a háború előtti eladási szintet.
A hús ára jelenleg az állatállomány mennyiségétől, a logisztikai és feldolgozási költségektől, valamint az adott régió fogyasztói keresletének szintjétől függ. A Svynars of Ukraine egyesület elemzőinek számításai szerint májusban a sertéshúsból készült hűtött félkész termékek kilogrammonkénti átlagára 202,5 hrivnya (1890 forint) volt, ami 3,8 százalékkal haladja meg az áprilisi átlagot.
Áprilisban ugyanakkor lényegesen nagyobb, 8,4 százalékos volt az áremelkedés.
Az ukrán pénzügyminisztérium honlapján közzétett információk szerint június végén a sertéslapocka átlagosan 1790, a nyak 2200 forintnyiba került. Ugyanakkor olcsóbb volt a tarja és a rablóhús.
Amint azt Makszim Hopka, az UKAB elemzője megjegyezte, az importból származó sertéshús jelenleg 15-20 százalékkal drágább, mint az ukrajnai.
Jelenleg egy kilogramm marhagulyáshús 2260, a bordarész 1500 forintnyiba kerül, ugyanakkor a csirke-felsőcomb kilogrammonként épphogy eléri az 1000 forintot, az alsó combot még kevesebbért, 690 forintért kínálják. A csirkemellfiléért ezzel szemben 1340 forintot is elkérnek.
Olekszandr Hmelevszkij gazdasági szakértő azt jósolja, hogy a következő jelentősebb áremelkedés már ősszel várható.
A jelenlegi árak bizonyos stabilizálódását látjuk. Ősszel viszont felgyorsul az infláció. Az áram, a takarmány és az üzemanyag drágulása miatt a hús is többe fog kerülni. Átlagosan 15 százalékos emelkedésre számítunk
– mondta a közgazdász.
Ami a kínálatot illeti, a szakemberek megnyugtatnak: lesz elegendő termék. Az ukránok tömeges külföldre távozása és az országon belüli fogyasztás általános csökkenése biztosítja a folyamatos készletet. A többi csak a vásárlók pénztárcáján múlik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.