Augusztus 1-jétől sztrájkra készülnek a United Parcel Service (UPS) amerikai csomagküldő szolgálat alkalmazottai, ha nem rendezik bérköveteléseiket, túlóraelszámolásukat, és nem javítják a munkakörülményeiket, és ez lehet „az elmúlt legalább száz év legköltségesebb” munkabeszüntetése az Egyesült Államokban az Anderson Economic Group (AEG) becslése szerint.
A michigani kutatóintézet kimondottan a sztrájkok gazdaságra gyakorolt hatásával foglalkozik, és előrejelzése szerint a tíz napra tervezett munkabeszüntetés akár hétmilliárd dollárnyi kárt okozhat. (Egy dollár 334,4 forint.) Ebből négymilliárd dollár az ügyfelek vesztesége, egymilliárd pedig a közvetlen bérkiesés.
A UPS alkalmazottainak előző, 1997-es 15 napos sztrájkja megzavarta az áruszállítást, 850 millió dollárjába került a világ legnagyobb csomagküldő cégének, és néhány ügyfelet a riválisokhoz, például a FedExhez kényszerített.
A cég 536 ezer dolgozója közül 340 ezer szakszervezeti tag, de ők kezelik az Egyesült Államokban küldött csomagok mintegy negyedét, és gyakorlatilag az ország minden települését kiszolgálják. A sztrájk miatt naponta több millió csomagot nem kézbesítenek majd, köztük életmentő gyógyszereket és gyártáshoz szükséges alapvető fontosságú elektronikai alkatrészeket sem. Szakértők szerint ez fennakadásokhoz vezethet az ellátási láncban, és ismét felpörgetheti a lassuló inflációt.
A tárgyalások azonban holtpontra jutottak a szakszervezet és a UPS között, amelynek a Federal Expresshez (FedEx) hasonlóan gyengébben megy a recessziós környezetben, ezért a költségeinek csökkentésére kényszerül. A jelenleg érvényes kollektív szerződés július 31-én éjfélkor jár le.
A fogyasztók napokon belül meg fogják érezni a hatást
– figyelmeztetett Patrick Anderson, az AEG vezérigazgatója, hozzátéve, hogy az elemzés a rák és más életveszélyes betegségek kezelésére szolgáló, kritikus és romlandó gyógyszerek szállításának megszakításából eredő emberi költségeket nem is tartalmazza.
A sztrájk az előrejelzés szerint nagyobb kockázattal jár a dezinflációs szakaszba lépett amerikai gazdaság számára, mint a három detroiti autógyártóé, amelyek a héten kezdtek egyeztetni a szakszervezetekkel a szeptember közepén lejáró kollektív szerződés megújításáról.
Az utóbbiak ugyanis képesek kevesebb munkással működni, és a sztrájk hatása földrajzilag korlátozottabb. A GM dolgozóinak 2019-es, negyven napig tartó sztrájkja például a negyedik negyedéves profitból „csak” 3,6 milliárd dollárt tüntetett el.
Bruce Chan, a Stifel befektetési bank és pénzügyi szolgáltató elemzője szerint
a UPS két nem túl vonzó lehetőség közül választhat:
megkockáztatja a sztrájkot és az ebből eredő ügyfélveszteséget, vagy enged a szakszervezet követeléseinek, ami az inflációs környezetben tovább növeli a munkaerő költségeit, és a cég hátrányát az olyan riválisokkal szemben, amelyeknél nem működik érdekvédelmi szervezet.
„Mindkét eshetőség fájdalommal járna a UPS számára, így csak az marad a kérdés, hogy a vállalat mikor és hogyan akarja bevenni a gyógyszerét” – fogalmazott Chan.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.