A Tesla és a Rivian közelmúltbeli raliját látva egyre több befektető gondolkodik el azon, hogy vajon érdemes-e ismét beszállni valamelyik elektromosautó-gyártó cégbe.
A kínai piacon a Tesla aktív közreműködésével kirobbant, őrült árverseny azonban meglehetősen riasztó, ezért úgy tűnik, egyelőre nem ismétlődik meg a szektor irreális felértékelődése.
Az HSBC befektetőknek szóló jegyzete szerint az amúgy is telített és hihetetlenül versengő globális autópiac még telítettebbé és versengőbbé válik – különösen Kínában.
Az Ázsiára, azon belül főként Kínára és Hongkongra fókuszáló brit bankház kínai autóipari kutatásokért felelős vezetője, Ding Ju-csian egyenesen arról írt, hogy az egyre fokozódó verseny egyszerűen nem fenntartható. Szerinte túl sok autómodellt vezettek be a kínai piacra.
Ding azt jósolja, hogy
a kisebb és kevésbé fejlett gyártók kiszorulnak, ahogy a verseny erősödik. A nagyobb autógyártók az ország elektromosautó- (EV) piacának 73 százalékát fedik le – írja, azaz a maradék 27 százalékért 57 márkának kell megharcolnia.
Jelenleg egyébként körülbelül 600 robbanómotoros típus kapható az egykori Mennyei Birodalom területén, amelyekhez – véli Ding – a következő 12–18 hónapban újabb 250 modell csatlakozik. A tetejébe ezek 75 százaléka már elektromos meghajtású lesz.
A szakértő előrejelzése szerint 2023-ban akár 8,2 millió, 2025-ben pedig már évi 12,6 millió elektromos járművet is eladhatnak, míg az évtized végére már évi 22,6 milliós EV-értékesítéssel számol.
Kérdés tehát, hogy mely gyártók élhetik túl a tomboló kínai árversenyt, hogy az óriási húsos fazék közelébe jussanak. Nos, az HSBC úgy látja, a Tesla kivételével ezek mind kínai EV-márkák lesznek.
Ding különösen sokra tartja, és továbbra is vételre ajánlja a BYD-et, a Li Autót és a Geelyt.
A Tesla kiszorulása Kínából pedig szóba sem jöhet. Ehhez a legfrissebb adalék, hogy júniusban az árháború ellenére 20,6 százalékkal növelte eladásait, ráadásul idegen pályán, amely amúgy a világ legnagyobb autópiaca.
Elon Muskék az év hatodik hónapjában 74 212 Sanghajban gyártott EV-t adtak el Kínában, és 19 468 darabot exportáltak.
A Bloomberg adatai szerint a hatalmas ország autópiacát már egyértelműen a villanyhajtású modellek pörgetik. Idén az új EV-k értékesítése éves szinten 25,2 százalékkal, 665 ezerre nőtt, holott a teljes autópiac 0,5 százalékkal zsugorodott az előző év azonos időszakához mérten.
A Tesla robusztus eladásait továbbra is az év elején bevezetett árcsökkentések segítik, a Bloomberg megjegyzi, hogy az áprilisi sanghaji autókiállítás után a szállítások ismét élénkülni kezdtek, az EV-piac pedig továbbra is majd kicsattan az erőtől.
A témához közben a Mercedes is hozzászólt. „Az árháború drámai méreteket öltött Kínában, különösen a volumenszegmensben” – mondta Markus Schafer, a Mercedes műszaki főnöke csütörtökön a PwC vezetési tanácsadó cég által szervezett online fórumon.
„Még a kínai állami tulajdonú BAIC és SAIC gyártó, a Mercedes-Benz és a Volkswagen közös vállalati partnerei is szenvednek a jelenleg a BYD által dominált piacon.”
A Financial Timesban pedig arról írnak, hogy a kínai fejleményekre az európai autópiacon is oda kell figyelni, hiszen az árverseny hatására kialakuló túlkapacitást a vén kontinensre irányíthatja át Peking.
Az olcsó és most már jó minőségű gépkocsik beáramlása ellen pedig az EU is csak óvatosan léphet fel, hiszen egyrészt a német gyártók kínai jelenléte miatt könnyen visszavághat az ázsiai óriás, másfelől egy átlagos elektromos autóba nagyjából ezer dollár értékű félvezetőt építenek be, amelyeket Kína jellemzően Európából szerez be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.