Valamivel több mint 20 millió euróért hirdették eladásra tavaly Horvátország legrégebb óta működő hajógyárát, az Uljanik 1856-ot. A csődbe ment pólai (Pula) létesítményért azonban nem jelentkezett senki, ezért most 13,82 millió eurós áron próbálják meg elárverezni. A Jutarnji list című napilap arról ír, hogy a többnyire teher- és tankerhajókat gyártó üzem iránt egyetlen érdeklődő van, a cseh CE Industries. Az elsősorban vasúti járművek gyártásával foglalkozó vállalat a lap szerint már korábban is érdeklődött a horvát üzlet iránt, de nem tudtak megegyezni.
A mostani árverés két hónapig tart, a végén a legjobb ajánlatot adó befektető az Uljanik minden részvényét megkapja, cserébe átvállalja a hajógyár 16 millió eurós adósságát és megtartja az alkalmazottakat.
Kevés olyan hányatott sorsú iparág van Horvátországban, mint a hajógyártás. Az országban üzemelő négy nagy hajógyár közül három folyamatosan a csőd szélén pilinckázik, mind közül a legpatinásabb, a már említett pólai pedig 2019-ben már fizetésképtelenné is vált.
A kommunizmus évei alatt ezeket a nehézipari óriásokat hatalmas összegekkel támogatták, a rendszerváltás és a privatizáció után azonban az állami tőke híján versenyképtelenné váltak. Mind közül az egykor szebb napokat is látott pólai üzem sorsa vált a legnehezebbé, a cég részvényeinek 47 százaléka ugyanis az egykori alkalmazottakhoz került, a maradék felett pedig 26 különböző állami és magánvállalat rendelkezik.
A kusza tulajdonosi szál miatt az Uljanik a sikkasztás és a hűtlen kezelés melegágyává vált.
2014-ben a horvát ügyészség kilenc magas pozícióban lévő vezetője ellen indított eljárást, mert a vád szerint összesen 770 millió eurót sikkasztottak a cégtől. A sikkasztási botránnyal egy időben folyamatosak voltak a sztrájkok és a munkáslázadások, az egykor még 8500 főt foglalkoztató céget pedig többször is csak a kormánynak sikerült megmentenie az összeomlástól.
A legsikeresebb mentőöv 2015-ben érkezett az isztriai városba, akkor úgy tűnt, az új vezetőkkel jó irányba halad majd az üzlet. De a fellendülés nem tartott sokáig, 2018-ban újra kormányzati segítségre szorultak. Ekkor Zágráb brüsszeli nyomásra felemelte a kezét, és csődbe engedte a gyárat.
A polai hajógyár dokkjaiban építették egykoron az Osztrák–Magyar Monarchia kisebb hadihajóit, később pedig még tengeralattjárót is építettek itt a jugoszláv haditengerészetnek. 2015 után az üzem új vezetése nagy ambíciókkal vágott bele a munkába, elvállalták a világ első sarkköri luxuscirkálójának, a Scenic Eclipse-nek a megépítését, de kuvaiti megrendelésre belevágtak a világ legnagyobb élőállat-szállító hajójának a gyártásába is.
Közben a dráguló nyersanyagok miatt adósságspirálba kerülő üzem egyre nehezebben jutott acélhoz, ezért több megrendeléssel is csúszott, ami jelentős kötbérfizetéssel járt. Végül az extrém körülmények közt is sikerült elkészíteni a 230 utas szállítására alkalmas, két helikopterleszállóval rendelkező Scenic Eclipse-t.
2019 tavaszán, a leszállítás utáni napon azonban csődöt jelentett az Uljanik. Az „506-os építmény” néven készülő, állatszállító sosem készült el, azóta is félkész állapotban várja a sorsa jobbra fordulását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.