Az inflációs hatás az élőzenei koncerteket sem kerülte el. A rajongók akár egy vagyont is hajlandóak a világ legnagyobb zenei előadóinak koncertjegyeire kiadni, köztük olyan előadók fellépéseire, akik évek óta nem turnéztak, mint például Taylor Swift, Beyoncé vagy Bruce Springsteen. És bár Beyoncé népszerűségét kevesen vonják kétségbe, eddig nem kalkulálták bele az országos inflációs adatokba.
A jegyvásárlási oldalak áttekintése hamar egyértelművé teszi, mennyire horribilisan megdrágultak a jegyárak:
Taylor Swift júliusi seattle-i koncertjére a legolcsóbb jegy 1200 dollárba (405 ezer forintba) kerül; míg az augusztusi mexikóvárosi koncertjére 500 dollárt (169 ezer forint) kóstálnak a jegyek
– derül ki a Stubhub amerikai jegyvásárló oldal adataiból.
A rajongók hajlandóak spórolni a koncertjegyekre, mert tudják, hogy minőségi tartalmat kapnak, ráadásul ki tudja, hogy az aktuális turné után mikor láthatják fellépni újból kedvenceiket, ha egyáltalán lesz rá lehetőségük – állítja egy londoni Beyoncé-rajongó.
Egy Los Angeles-i Beyoncé-rajongó már milliós összeget áldozott koncertekre: körülbelül 2,4 millió forintnak megfelelő összeget költött a barátaival együtt három amerikai koncertre, és további 2,3 millió forintnak megfelelő összeget több európai koncertre. Mások viszonylag olcsóbban megúszták a koncertköltségeket: egy spanyol család tagjai például jóval kevesebbet, 92 eurót (34 ezer forintot) költöttek fejenként Beyoncé barcelonai koncertjére.
Az Eventbrite amerikai rendezvényszervező cég nemrégiben végzett felmérése szerint a fogyasztók 80 százaléka még több koncertre akar eljutni az első pandémiamentes évben, még akkor is, ha emiatt többet kell költeniük.
A Live Nation Entertainment vezérigazgatója, Michael Rapino elmondta, hogy 2023 első negyedévében 41 százalékkal több jegyet adtak el, mint tavaly, holott az árak kétszámjegyű növekedést mutattak.
Az Egyesült Királyságban a szabadidős és kulturális programok költségei – 30 éve nem látott mértékben – 6,8 százalékkal emelkedtek meg az év első öt hónapjában, és ezen belül is az élőzenei rendezvények belépődíjai emelkedtek meg a leglátványosabban. Ettől függetlenül 150 ezer zenerajongó fejenként 146 ezer forintnak megfelelő összeget fizetett a júniusi Glastonbury fesztiválbelépőért, hogy élőben hallgathassák Elton Johnt és több száz más fellépőt.
A pandémia idején kimaradtunk az ehhez hasonló eseményekből. Most, hogy a dolgok visszatértek a normál kerékvágásba, azok, akik megengedhetik, spórolnak, hogy eljöjjenek az ehhez hasonló rendezvényekre
– mondta egy fesztiválozó.
Vannak, akik megkérdőjelezték, hogy a koncertjegyáraknak valóban van-e érzékelhető hatása az inflációra – írja a Reuters.
Bár a jegyárak emelkedtek, az évközi adatok nem mutattak érzékelhető emelkedést 2022 májusa óta, amikor az amerikai infláció 8,6 százalék volt
– mondta a Pollstar globális koncertipart nyomon követő kiadvány vezető szerkesztője, Andy Gensler. Ennek ellentmond, hogy az amerikai munkaügyi minisztérium adatai szerint a koncertbelépők inflációs rátája jelenleg 2,6 százalékponttal magasabb, mint az amerikai általános infláció. Ez a különbség idén tovább nőtt, miközben az inflációs főmutatók csökkentek.
Svédországban is a drága koncertbelépőket okolják az inflációért, svéd elemzők Beyoncé stockholmi koncertjére vezették vissza a magasan ragadt inflációt. Úgy látják, a koncert körüli őrület annyira felhajtotta az árakat, hogy a vártnál jóval kisebb mértékben csökkent csak az infláció, amely így éppen csak benézett májusban a 10 százalék alá: Svédországban 9,7 százalékkal nőttek a fogyasztói árak az előző évhez képest.
Ausztráliában éppen Taylor Swift koncertjeiben látják a lehetőséget arra, hogy az ország kilábaljon a recesszióból. A szakértők abban bíznak, hogy Taylor Swift ázsiai rajongói meg fogják szállni Ausztráliát, illetve sok vendéget várnak Új-Zélandról is. Természetesen rengeteg ausztrál is ott lesz a koncerteken, tehát a belföldi és a külföldi turizmust is fellendítheti a sztár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.