A nemzetközi gyártók számára itt az ideje, hogy magasabb fokozatra kapcsoljanak Kínában, vagy csökkentsék a veszteségeiket, miután a világ legnagyobb autópiacát egyre jobban leuralják a helyi feltörekvő márkák; ugyanazok, amelyek most a nyugati utakat is elkezdték feltölteni a saját elektromos járműveikkel – írta a Reuters.
A világ legnagyobb autógyártóinak a napokban tett bejelentései azt mutatják, hogy az iparág szereplői eltérő utakat választanak: míg néhány német márka és a General Motors (GM) az új elektromos járművek (EV) fejlesztésére fogad, addig a Toyota és társai inkább költségcsökkentő üzemmódra váltanak.
Az ágazat egyre kevésbé ért egyet abban, miként lehetne kezelni a kínai gyártók térnyerését, amelyek már nemcsak a hazai piacon, hanem a nyugati országokban is egyre erősebbek.
A Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAM) adatai alapján ugyanis a kínai márkák most először lettek piacvezetők, és 2023 első felében 53 százalékos részesedésre tettek szert – a jelenlegi trendek alapján pedig ez a növekedés folytatódni fog.
A globális autógyártók, amelyek évekig uralták a piacot kínai állami partnereikkel együtt, csak lassan tudnak versenyképes ajánlatokkal megjelenni az elektromos járművek gyorsan növekvő piacán. A Tesla volt az egyetlen külföldi vállalat, amely sikeresen meg tudta tartani a részesedését az első fél évben, úgy, hogy a legnagyobb gyára Kínában van, a helyi vállalatok ellen pedig agresszív árháborút folytatott.
Míg a Tesla sikerrel járt, a stratégiájának súlyos következményei voltak más nyugati vállalatok számára: a kínai árrésre a verseny miatt hatalmas nyomás nehezedik, amelyre egyes gyártók – például a Toyota és a Mitsubishi – kénytelenek voltak termeléscsökkentésekkel és elbocsátásokkal válaszolni.
A japán vállalatok megpróbálják átvészelni az árháborút, de ezt nem mindenki teheti meg. Azok a márkák, amelyeknek a mostani veszteséges időszak előtt az eladásaik egyharmada Kínából származott, kénytelenek lesznek megemelni a tétet
– mondta Csang Jale, a sanghaji székhelyű Automotive Foresight tanácsadó cég ügyvezető igazgatója. A Volkswagen és a GM is ezek között van, és valószínűleg foggal-körömmel fognak küzdeni a kínai piacért.
A Volkswagen, amelyet 2022 végén megelőzött a kínai BYD, szerdán két megállapodást jelentett be, amelyek célja pozícióinak megerősítése Kínában: szerződést kötött a kínai Xpeng autógyártóval, hogy 2026-tól két új modellt építsenek annak szoftverével, valamint tervezi, hogy kínai partnerével, a SAIC-kal közösen új Audi modelleket és platformot fognak kifejleszteni.
Ezzel párhuzamosan a GM, amely az első fél évben 9 százalékos visszaesést tapasztalt a Buick, Chevrolet és Cadillac modellek eladásaiban a kínai piacon, az Ultium platformon kifejlesztett EV-kkel akarja visszaszerezni a régi helyét, ráadásul a meglévő modelljeinek is elkezdte meredeken csökkenteni az árát.
Az árháború azonban kínai EV-gyártók árrését is csökkentette, és sokan továbbra is veszteségesek. A nagyobb tőkével rendelkező külföldi gyártók ezt kihasználhatják, és hosszú távon győzhetnek – ha kitartanak az árháború mellett.
A Kínáért folytatott háború alatt azonban a hazai piac is veszélybe került. Az Inovev tanácsadó cég adatai szerint 2022-ben a kínai autógyártók részesedése az európai EV-piacon 9 százalék volt, közel kétszerese az előző évinek. És az ütem egyre gyorsul.
A megfizethető árú EV-k gyártása világszerte prioritássá vált az autóipar számára, mivel a tisztább autózásra való átállás költségesebb volt. Itt az olyan kínai gyártók, mint a BYD és a SAIC, előnybe kerültek, a korai befektetéseik után most alacsonyabb munkaerőköltségekkel és a helyi akkumulátorbeszállítókkal dolgoznak, az áraik pedig vonzók lehetnek az európai vásárlók számára.
A nyugati gyártók egy közelgő „invázió” miatt aggódnak Európában, és sok vállalat a kínai térnyerés helyett inkább a hazai front védelmét választotta.
A francia Renault például bejelentette, hogy az elektromos modelljeinek a gyártási költségeit 40 százalékkal fogja csökkenteni, és jelenleg az Európai Unióval tárgyal, hogy a fogyasztók további engedményeket kapjanak az EV-k vásárlásakor.
Carlos Tavares, a Stellantis autóipari konszern vezérigazgatója szerint az európai árháború „rendkívül brutális” lesz, épp ezért a nyugati gyártóknak ugyanazokat a fegyvereket kell bevetniük, mint a kínai riválisaiknak.
Az alkatrészeket olcsóbb országokból kell beszerezniük, és olyan akkumulátorbeszállítókkal kell partnerséget kötniük, amelyek a legjobb kombinációt kínálják az energia, a költség és a súly tekintetében. A saját költségeinkkel kell biztosítanunk, hogy továbbra is nyereséget termeljünk, a középosztály számára megfizethető árakkal
– mondta Tavares.
Maga alá gyűrte a Tesla a teljes német autóipartEgyelőre nem nagyon kell hátrafelé tekingetnie a Teslának, német riválisai ugyanis magukkal vannak elfoglalva: épp az elektromos átállást próbálják minél hatékonyabban menedzselni. Szakértők szerint az évtized közepétől, az új közös platformok megjelenésétől lehet a német autóipar feltámadására számítani. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.