Kína autóexportja hatalmas fellendülésen ment keresztül a koronavírus-járvány alatt, ennek köszönhetően 2021-ben megelőzte Dél-Koreát, 2022-ben Németországot, és a Moody’s Analytics szerint jó úton halad, hogy az év végére megelőzze a 2019 óta élen álló Japánt is, és világelső legyen.
Az első helyet ideiglenesen sikerült megszerezni az első negyedévben is, a másodikban azonban Kína átlagosan havi hetvenezer autóval ismét Japán mögé szorult vissza. A fejlődés azonban számottevő, mert a különbség egy éve még havi 171 ezres volt.
Az előrelépés az elektromos autók (EV) iránti fokozatosan növekvő keresletnek köszönhető – írta a CNBC. 2023 első felében a kínai EV-export megduplázódott az előző évihez képest, míg a japán és a thaiföldi még nem érte el a pandémia előtti szintet.
A Moody’s szerint a helyzetet nagymértékben magyarázza, hogy Kína versenyelőnyt élvez a lítiumionos akkumulátorok gyártása terén, ami csökkenti az elektromos autók előállítási költségeit. Kína adja a világ lítiumellátásának több mint a felét, a munkaköltségek sokkal alacsonyabbak a japánénál és a dél-koreainál. Az ország rendelkezik emellett a kulcsfontosságú fém globális finomítókapacitásának több mint felével is, és a világ más részén, például Bolíviában is beszállt a bányászatba.
A világ legnagyobb autógyártói, többek között a Tesla és a BMW, részben emiatt építettek termelőegységeket a világ második legnagyobb gazdaságában. A külföldi márkák azonban nem szorították háttérbe a helyieket, például a Cheryt és a SAIC-ot. „Páratlan az a sebesség, amellyel Kína az új technológiákat átvette az autóiparban” – értékeltek a Moody’s közgazdászai.
Míg a pandémia előtt az elektromos autók csak a globális eladások nem egészen 5 százalékát tették ki, tavaly már megközelítették a 30 százalékot. A Nemzetközi Energiaügynökség áprilisi jelentése szerint
2022-ben világszerte több mint tízmillió darabot adtak el belőlük, és Kína piaci részesedése 60 százalékos.
Az amerikai Gartner elemzőcég várakozásai szerint három éven belül minden második elektromos autó kínai lesz. A növekedés a Moody’s szerint nagyrészt a kínai gyártók jelentős árcsökkentéseinek és a nagyvonalú kormányzati támogatásnak köszönhető. Az új autókra kivetett 10 százalékos forgalmi adó alól például 2014 óta mentesítik az EV-ket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.