BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Ford után rászállnak a Teslára is a kínai akkumulátorok miatt

Az amerikai képviselőház költségvetési bizottsága részleteket vár a Tesla és a CATL együttműködéséről.

Részletes beszámolót kér egy vezető republikánus kongresszusi képviselő Elon Musktól a Tesla és a CATL kínai akkumulátorgyártó kapcsolatáról, félő ugyanis, hogy az elektromosautó-gyártóknak nyújtott amerikai állami támogatások jogtalanul külföldi cégekhez kerülnek.

Jason Smith, a képviselőház költségvetési bizottságának elnöke (jobbra) levélben érdeklődik Elon Musknál a Tesla kínai kapcsolatairól.
Fotó: Brendan Smialowski

Jason Smith, a képviselőház költségvetési bizottságának elnöke levélben fordult Muskhoz, és azt szeretné tőle megtudni, hogy a Teslának van-e vagy tervez-e szerződéseket kötni a CATL-lal. Smith szerint a testület aggódik amiatt, hogy a kínai cég „próbál olyan megállapodásokat létrehozni, mint a Forddal tette”.

A kongresszus republikánus tagja vizsgálatot indított a Ford ügyében, amely 3,5 milliárd dolláros befektetéssel akkumulátorgyárat tervezett építeni Michiganben a világpiacon domináns CATL technológiájának felhasználásával.

Az autóipar egyelőre várja, hogyan alkalmazzák majd a gyakorlatban az elektromos autókhoz (EV) nyújtandó új adókedvezményeket, de közben döntéseket is kell hozniuk az átálláshoz szükséges akkumulátorok gyártásával kapcsolatban.

CATL builds battery cell factory in Thuringia
A vállalati eredmény alapján a Tesla a CATL legnagyobb partnere.
Fotó: AFP

A kongresszus 2022-ben fogadta el a 430 milliárd dolláros inflációcsökkentő törvényt (IRA), amely a jövőbeni EV-adójóváírásokból kizárja azokat a cégeket, amelyeknél a beépített akkumulátorok bármely alkatrészét „aggodalomra okot adó külföldi entitás” gyártja vagy szereli össze.

A külföldi érdekeltségű vállalatokra vonatkozó szabályok célja, hogy az Egyesült Államokat leválasszák a kínai ellátási láncoktól,

és 2024-ben lépnek hatályba a kész akkumulátorok, 2025-ben pedig az előállításukhoz használt kritikus ásványi anyagok esetében. A kérdés a Reuters szerint az, hogy pontosan mi minősül „aggodalomra okot adó külföldi entitásnak”, és eddig egyetlen külföldi akkumulátorbeszállítót sem jelöltek meg ilyennek.

Smith tudni akarja, hogy az észak-amerikai gyártás fellendítésén kívül Musk cége „tett-e bármilyen intézkedést annak érdekében, hogy növelje a támogatásra jogosult tiszta járművek gyártását”. A bizottsági elnök Muskon kívül írt levelet a Nissannak, amelyben részleteket kér az akkumulátorbeszállítókról és arról, hogy a japán cég amerikai gyártási tervei „tartalmazzák-e az akkumulátorok vagy akkumulátor-alkatrészek gyártását az EV-k számára”.

A Ford várja a kormányzati útmutatást az akkumulátorgyárral kapcsolatban.
Fotó: Ford Media Center

A Tesla, a CATL és a Nissan nem válaszolt azonnal a hírügynökség megkeresésére, a Reuters azonban korábban beszámolt arról, hogy a Tesla a CATL legnagyobb partnere a kínai vállalat második negyedéves jelentése alapján. A Ford azonban reagált, hangsúlyozta: a cég egyetért azzal, hogy 

az amerikai adófizetők dollárjaival az amerikai gyártókat kell támogatni, nem pedig az aggodalomra okot adó külföldi entitásokat.

Megvédte ugyanakkor a tervezett akkumulátorgyárát, amely „kizárólag a Ford, egy büszke amerikai vállalat tulajdonában és ellenőrzése alatt álló üzem”. A Ford egyelőre várja az útmutatást az amerikai pénzügyminisztériumtól, hogy a partnerséggel ne sértsen törvényt.

Jason Smith szintén levélben sürgette Janet Yellen pénzügyminisztert, hogy azonnal adja ki az iránymutatást, és „a lehető legátfogóbb módon tegye világossá, hogy az adófizetők támogatásai nem folyhatnak semmilyen elképzelhető strukturálási mechanizmuson keresztül az aggályos külföldi vállalatokhoz”.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.