A Brexitet követő kereskedelmi megállapodást nem szabad csak azért bolygatni, hogy néhány brit és európai, a vámok miatt aggódó autógyártó igényeit kielégítsük – mondta Thierry Breton, az Európai Bizottság belső piacért felelős biztosa egy pénteken megjelent interjúban.
Az uniós vezetőkre a szektor igyekszik nyomást gyakorolni, hogy függesszék fel az elektromos autók exportját érintő 10 százalékos vámokat, amelyek januártól lépnek életbe a jelenlegi szabályok szerint. Azonban a The Guardiannek nyilatkozó Breton szerint az EU vezetőinek kezét megkötik a versenyszabályok, így nekik a teljes ökoszisztémát kell figyelembe venniük, nem csupán az iparág néhány szereplőjét. Ezért szerinte a megállapodást nem kell megváltoztatni.
Ha valamiben megállapodtunk, azt nem kell megváltoztatni
– fogalmazott a biztos.
Az év korábbi szakaszában a Stellantis – melynek 14 márkája között olyanokat találni, mint a Fiat, a Citroen vagy az Opel – figyelmeztetést adott ki, amely szerint be kell szüntetnie a működését Nagy-Britanniában, ha a vámokat nem függesztik fel, ami több ezer munkahely elvesztését vonná maga után. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) is felsorakozott a Stellantis mögé, mondván, több tízmilliárd eurónyi, a szigetországba irányuló export kerülhet veszélybe az intézkedés miatt.
A németek részéről is érkező támogatás megnyitotta az arra vonatkozó spekulációt, hogy az egyezséget mégis újratárgyalják, ám Breton szavai szerint erről nincs szó. A biztos szerint az autóipar nem csak a nagy márkákból áll, és neki minden szereplőnek egyenlő esélyeket kell teremtenie, ideértve az alkatrészek – például az akkumulátorok – gyártóit is.
Mint mondta, a globális ellátási láncok korában neki a teljes ökoszisztémát kell figyelembe vennie, nem csak annak néhány elemét. A megállapodást pedig már csak azért is be kell tartani, mert már a megkötése sem volt egyszerű. Minden szektort méltányosan kell kezelni, ugyanis a versenyjogi szabályok szerint azonos jogaik vannak.
Breton felelőssége többek között annak a törvénynek a keresztülvitele, amely segítené a saját európai akkumulátorgyártás felpörgetését. Azonban a kontinens ebben egyelőre elmarad Kínától, és az uniós vezetők attól tartanak, hogy az autóipar komoly kihívásokkal néz szembe az olcsó kínai import miatt.
Mindenkire tekintettel kell lennünk, az akkumulátorgyártókra, az európai gyártókra vagy épp a vegyi alapanyagok gyártóira
– mondta Breton.
Az európai piacon a kínai gyártók egyelőre az elektromos autók eladásainak csak a 4 százalékát teszik ki, ám az uniós vállalkozások attól tartanak, hogy jóval nagyobb szeletet hasíthatnak ki, miután a kontinens nem rendelkezik az akkumulátorgyártáshoz szükséges vegyi alapanyagokkal. Az elektromos járművek költségének 45 százalékát adó akkumulátorok termeléséhez szükséges lítium-hidroxid ellátási láncát ugyanis Kína uralja.
A Brexithez fűződő megállapodás értelmében az unió és a szigetország közötti 10 százalékos vám vonatkozik azokra az elektromos autókra, amelyek nem legalább 45 százalékban a kontinensen vagy Nagy-Britanniában készültek. Ezt azonban addig nem lehet elérni, amíg a szükséges vegyi anyagok piacát Kína uralja.
A múlt héten Ursula von der Leyen vizsgálatot jelentett be a kínai autókat érintő állami támogatások kapcsán. Breton szerint most a bizottságnak 13 hónapja van dönteni arról, hogy megnövelik-e a támogatásokat a szokásos 10 százalék fölé az egy évtizeddel ezelőtti, napelemek kapcsán épp csak elkerült kereskedelmi háborút követő, legfontosabb Kínával folytatott kereskedelmi vitában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.