BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az autósztrájk adhatja meg a végső lökést az amerikai recesszióhoz

Több mint húsz éve nem esett ki sztrájkok miatt annyi munkaóra az Egyesült Államokban, mint az idén.

Az autógyári munkások sztrájkja egyelőre csak az amerikai munkaerő kicsiny részét érinti, így korlátozott hatással van a szélesebb gazdaságra, ez azonban megváltozhat, ha a többi munkabeszüntetéssel együtt tartós lesz. A washingtoni munkaügyi minisztérium legfrissebb adatai szerint ugyanis 23 éve nem esett ki annyi munkaóra sztrájk miatt, mint eddig idén.

A szakszervezet péntekig adott határidőt s tárgyalásra, aztán kiszélesítik a sztrájkot.
Fotó: MATTHEW HATCHER

A United Auto Workers (UAW) szakszervezet újfajta módszert vetett be azzal, hogy csak három nagy detroiti autógyártó egy-egy üzemében és a tagjainak mindössze az egy tizedével kezdett munkabeszüntetést. Ha nem oldódik meg a helyzet, és teljes körűvé teszik a sztrájkot, akkor a Fordnál, a General Motorsnál és a Stellantisnál alkalmazott 146 ezer szervezett munkás teszi le a szerszámot, és ez megváltoztathatja a dolgot.

Ez pedig hamarosan bekövetkezhet, a UAW ugyanis bejelentette, hogy amennyiben péntekig nem érnek el komoly haladást a tárgyalásokon, akkor újabb sztrájkok várhatóak. 

Nem fogunk örökké várni, míg a tulajdonosok húzzák az időt. Nem szórakozunk

 – jelentette be videóüzenetében Shawn Fain, a szakszervezet elnöke.

A sztrájkok miatt kiesett munkaórák száma az Egyesült Államokban
 

Ian Shepherdson, a Pantheon Macroeconomics vezető közgazdásza szerint teljes körű autósztrájk esetében akár 1,7 százalékponttal visszaeshet a negyedéves amerikai GDP egy olyan időszakban, amikor a szakértők egyébként is attól tartanak, hogy recesszióba fordul a világ legnagyobb gazdasága. Az autógyártás ugyanis az amerikai GDP 2,9 százalékát adja, emlékeztetett a CNBC.

A széles körű sztrájk megnehezítené a jegybank szerepét betöltő Federal Reserve dolgát is, amely úgy próbálja közelíteni az inflációs a két százalékos célhoz, hogy közben nem dönti visszaesésbe a gazdaságot. 

A Fed számára az a probléma, hogy lehetetlen lenne valós időben tudni, hogy a gazdasági növekedés lassulásának mekkora részét lehetne magabiztosan a sztrájkra fogni, és mekkora részét más tényezőknek tulajdonítani, nevezetesen a diákhitelek törlesztésének újraindulásából eredő fogyasztáscsökkenésnek

 – hangsúlyozta a klienseknek írt jegyzetében Shepherdson.

(FILES) United Auto Workers (UAW) union president Shawn Fain speaks to members of the United Auto Workers (UAW) union during a rally in Detroit, Michigan, on September 15, 2023. The United Auto Workers chief warned on September 17, 2023 that a historic strike at the nation's top three car manufacturers will expand if the companies do not raise their wage offers in ongoing negotiations. (Photo by Matthew Hatcher / AFP)
Shawn Fain, az UAW elnöke nem szórakozik.
Fotó: MATTHEW HATCHER

Az amerikai gazdaságot már így is jelentős csapás érte az sztrájkok miatt az idén, a munkaügyi minisztérium szerint csak augusztusban 4,1 millió munkaóra esett ki – a legtöbb 2000 azonos hónapja óta. Júliussal együtt a kiesés húsz sztrájk miatt már majdnem 6,4 millió munkaóra, az egész évben pedig 7,4 millió. Összehasonlításképpen tavaly összesen 636 munkaórát veszítettek sztrájk miatt. Beszüntették az idén a munkát Hollywoodban, sztrájkoltak a University of Michigan állami alkalmazottai és a Los Angeles-i szállodák munkatársai, 60 ezer egészségügyi dolgozó Kaliforniában, Oregonban és Washingtonban pedig készül a munkabeszüntetésre.

Több éves viszonylagos nyugalom után a szakszervezetek ismét megtalálták az erejüket, és készek a végsőkig elmenni a magas inflációt követő béremelések kiharcolásáért.

Elszakadt a valóságtól az a vállalati vezérigazgató, aki nem számol előre a munkások igényeivel. Az átélt inflációs sokk után a munkavállalók több pénzt és nagyobb munkahelyi rugalmasságot fognak követelni

 – nyilatkozta Joseph Brusuelas, az RSM vezető közgazdásza. A tények őt igazolják: a New York-i Fed közelmúltban nyilvánosságra hozott adatai alapján a munkavállalók átlagosan évi 80 ezer dollárhoz körüli fizetést kérnek, amikor munkahelyet váltanak. (Egy dollár 358,9 forint.)

US Senator Bernie Sanders (I-VT) speaks to members of the United Auto Workers (UAW) union during a rally in Detroit, Michigan, on September 15, 2023. Workers at the "Big Three" US auto manufacturers went on strike on September 15, 2023, in a first-ever coordinated action to demand pay raises, testing the resilience of the US economy and threatening President Joe Biden's 2024 re-election momentum. A dramatic walkout -- observed outside a Detroit-area Ford plant with rowdy honking and cheers at the arrival of the United Auto Workers' leader -- followed a failed last-minute push by General Motors, Ford and Stellantis to produce an agreement before the deadline late on September 14, 2023. (Photo by Matthew Hatcher / AFP)
Bernie Sanders szenátor kiáll a sztrájkolók mellett.
Fotó: MATTHEW HATCHER

Az UAW 36 százalékos emelést kért négy évre elosztva, mert számításaik szerint hasonló arányban nőtt a vezérigazgatók javadalmazása.

Ilyen mértékű béremelés azonban tartósabbá teheti az inflációt, amely egy éve még négy évtizedes csúcson volt, és lassul ugyan, de még messze jár a két százaléktól. Brusuelas szerint azonban egy évi kilenc százalékos béremelés az UAW tagjai esetében gyakorolna jelentős hatást a makrogazdasági feltételekre, beleértve az inflációt is.

Igaz ez a teljes munkaerőpiacra is, mivel fokozatosan csökkent a szakszervezeti tagok aránya, fele csak a negyven évvel ezelőttinek: a magánszektorban alkalmazottaknak mindössze hat, a közalkalmazottaknak pedig 33 százaléka szervezett munkás. 

Nem kongatja egyelőre a vészharangot a gazdasági hatások miatt az újraválasztásra készülő Joe Biden adminisztrációja sem.

Janet Yellen pénzügyminiszter is azt hangsúlyozta hétfőn este a CNBC-nek, hogy 

korai még megmondani, mit jelent az autósztrájk a gazdaságra nézve. Ez nagyban függ attól, hogy meddig tart a sztrájk, és pontosan kiket érint. A fontos pont azonban véleményem szerint az, hogy a két félnek közelíteni kell az álláspontját, és arra kell törekednie, hogy mindenki nyerjen

 – jelentette ki.


 

Kanadára is átterjedhet a sztrájk

A Fordnak három gyára van Kanadában 5600 szervezett munkással, és helyi idő szerint hétfőn éjfélkor lejárt a kollektív szerződés. A szakszervezet 24 órával meghosszabbította az egyeztetéseket, miután „lényegi ajánlatot” kapott a tulajdonostól, figyelmeztetett azonban, hogy „a szakszervezeti tagoknak fenn kell tartaniuk a sztrájkkészültséget”.
A három kanadai üzem közül kettőben motort gyártanak az Egyesült Államokban összeszerelt F-sorozathoz és a Super Duty pickupokhoz. A Reuters szerint az ottani sztrájk megbéníthatja a Ford legnyereségesebb modelljeinek gyártását még akkor is, ha az UAW nem szünteti be a munkát az érintett amerikai üzemekben.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.