Az autógyári munkások sztrájkja egyelőre csak az amerikai munkaerő kicsiny részét érinti, így korlátozott hatással van a szélesebb gazdaságra, ez azonban megváltozhat, ha a többi munkabeszüntetéssel együtt tartós lesz. A washingtoni munkaügyi minisztérium legfrissebb adatai szerint ugyanis 23 éve nem esett ki annyi munkaóra sztrájk miatt, mint eddig idén.
A United Auto Workers (UAW) szakszervezet újfajta módszert vetett be azzal, hogy csak három nagy detroiti autógyártó egy-egy üzemében és a tagjainak mindössze az egy tizedével kezdett munkabeszüntetést. Ha nem oldódik meg a helyzet, és teljes körűvé teszik a sztrájkot, akkor a Fordnál, a General Motorsnál és a Stellantisnál alkalmazott 146 ezer szervezett munkás teszi le a szerszámot, és ez megváltoztathatja a dolgot.
Ez pedig hamarosan bekövetkezhet, a UAW ugyanis bejelentette, hogy amennyiben péntekig nem érnek el komoly haladást a tárgyalásokon, akkor újabb sztrájkok várhatóak.
Nem fogunk örökké várni, míg a tulajdonosok húzzák az időt. Nem szórakozunk
– jelentette be videóüzenetében Shawn Fain, a szakszervezet elnöke.
Ian Shepherdson, a Pantheon Macroeconomics vezető közgazdásza szerint teljes körű autósztrájk esetében akár 1,7 százalékponttal visszaeshet a negyedéves amerikai GDP egy olyan időszakban, amikor a szakértők egyébként is attól tartanak, hogy recesszióba fordul a világ legnagyobb gazdasága. Az autógyártás ugyanis az amerikai GDP 2,9 százalékát adja, emlékeztetett a CNBC.
A széles körű sztrájk megnehezítené a jegybank szerepét betöltő Federal Reserve dolgát is, amely úgy próbálja közelíteni az inflációs a két százalékos célhoz, hogy közben nem dönti visszaesésbe a gazdaságot.
A Fed számára az a probléma, hogy lehetetlen lenne valós időben tudni, hogy a gazdasági növekedés lassulásának mekkora részét lehetne magabiztosan a sztrájkra fogni, és mekkora részét más tényezőknek tulajdonítani, nevezetesen a diákhitelek törlesztésének újraindulásából eredő fogyasztáscsökkenésnek
– hangsúlyozta a klienseknek írt jegyzetében Shepherdson.
Az amerikai gazdaságot már így is jelentős csapás érte az sztrájkok miatt az idén, a munkaügyi minisztérium szerint csak augusztusban 4,1 millió munkaóra esett ki – a legtöbb 2000 azonos hónapja óta. Júliussal együtt a kiesés húsz sztrájk miatt már majdnem 6,4 millió munkaóra, az egész évben pedig 7,4 millió. Összehasonlításképpen tavaly összesen 636 munkaórát veszítettek sztrájk miatt. Beszüntették az idén a munkát Hollywoodban, sztrájkoltak a University of Michigan állami alkalmazottai és a Los Angeles-i szállodák munkatársai, 60 ezer egészségügyi dolgozó Kaliforniában, Oregonban és Washingtonban pedig készül a munkabeszüntetésre.
Több éves viszonylagos nyugalom után a szakszervezetek ismét megtalálták az erejüket, és készek a végsőkig elmenni a magas inflációt követő béremelések kiharcolásáért.
Elszakadt a valóságtól az a vállalati vezérigazgató, aki nem számol előre a munkások igényeivel. Az átélt inflációs sokk után a munkavállalók több pénzt és nagyobb munkahelyi rugalmasságot fognak követelni
– nyilatkozta Joseph Brusuelas, az RSM vezető közgazdásza. A tények őt igazolják: a New York-i Fed közelmúltban nyilvánosságra hozott adatai alapján a munkavállalók átlagosan évi 80 ezer dollárhoz körüli fizetést kérnek, amikor munkahelyet váltanak. (Egy dollár 358,9 forint.)
Az UAW 36 százalékos emelést kért négy évre elosztva, mert számításaik szerint hasonló arányban nőtt a vezérigazgatók javadalmazása.
Ilyen mértékű béremelés azonban tartósabbá teheti az inflációt, amely egy éve még négy évtizedes csúcson volt, és lassul ugyan, de még messze jár a két százaléktól. Brusuelas szerint azonban egy évi kilenc százalékos béremelés az UAW tagjai esetében gyakorolna jelentős hatást a makrogazdasági feltételekre, beleértve az inflációt is.
Igaz ez a teljes munkaerőpiacra is, mivel fokozatosan csökkent a szakszervezeti tagok aránya, fele csak a negyven évvel ezelőttinek: a magánszektorban alkalmazottaknak mindössze hat, a közalkalmazottaknak pedig 33 százaléka szervezett munkás.
Nem kongatja egyelőre a vészharangot a gazdasági hatások miatt az újraválasztásra készülő Joe Biden adminisztrációja sem.
Janet Yellen pénzügyminiszter is azt hangsúlyozta hétfőn este a CNBC-nek, hogy
korai még megmondani, mit jelent az autósztrájk a gazdaságra nézve. Ez nagyban függ attól, hogy meddig tart a sztrájk, és pontosan kiket érint. A fontos pont azonban véleményem szerint az, hogy a két félnek közelíteni kell az álláspontját, és arra kell törekednie, hogy mindenki nyerjen
– jelentette ki.
Kanadára is átterjedhet a sztrájkA Fordnak három gyára van Kanadában 5600 szervezett munkással, és helyi idő szerint hétfőn éjfélkor lejárt a kollektív szerződés. A szakszervezet 24 órával meghosszabbította az egyeztetéseket, miután „lényegi ajánlatot” kapott a tulajdonostól, figyelmeztetett azonban, hogy „a szakszervezeti tagoknak fenn kell tartaniuk a sztrájkkészültséget”. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.