Megelégelte a kínai konkurencia és a Tesla sikereit a Mercedes-Benz vezetése, és teljesen új irányba fordítja az elektromos autók fejlesztését – derült ki a hét végén Ola Kallenius vezérigazgató bejelentéséből, amelyet a müncheni nemzetközi IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) autókiállítás előestéjén tett.
A nulláról kezdve, totálisan átdolgozzák a hajtásláncot, a motortól a sebességváltón, az elektronikán és az akkumulátorcellák kémiáján át egészen a hőszivattyúig.
A cél a hatékonyság növelése és a világ legtakarékosabb, tisztán elektromos meghajtású autójának a sorozatgyártása.
A német autógyártó svéd származású vezérigazgatója nem maradt adós az új irány érzékletes bemutatásával sem, hiszen a közönség elé tárta az üvegtetővel és hatalmas, XXL-méretű kijelzővel ellátott CLA koncepcióautót, amely már nagyon közel áll a tervek szerint 2025-ben piacra kerülő limuzinhoz.
Kallenius nem kevesebbet ígér, mint az elektromos korszak egyliteres autóját
– írja a német Handelsblatt camű üzleti napilap. A megcélzott, mindössze 12 kilowattórányi energiafogyasztás száz kilométerenként ugyanis egy bődületes új rekordot jelentene. Jelenleg sok elektromos autónak kétszer ennyi energiára van szüksége ennek a távolságnak a megtételéhez. Az új CLA hatótávolsága ráadásul elérné a 750 kilométert, és állítólag 15 perc alatt lehet majd feltölteni 400 kilométer megtételéhez.
A legádázabb versenytárs, a nemrég megújult Tesla Model 3 összehasonlításképpen 100 kilométeren 14,4 kilowattórát fogyaszt, és legfeljebb 629 kilométert tud megtenni újabb töltés nélkül, ám ha Supercharger gyorstöltőt használnak, akkor a 15 perces töltés mindössze 282 kilométer megtételéhez lesz csak elegendő.
A BMW sem ül a babérjain, a szintén a hatékonyságot a zászlójukra tűző bajorok a leginkább a jelenlegi 3-as sorozathoz hasonló, Neue Klasse (új osztály) megnevezésű, kompakt elektromos szedánok első sorozatával a 13 kilowattórás fogyasztást vették célba.
Harminc százalékkal nagyobb hatótávolság, 30 százalékkal gyorsabb töltés
– ígérte Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója ugyancsak hétvégén egy München északi részén fekvő ipari csarnokban.
A BMW-nél a Neue Klasse-sorozat részeként a Münchenben bemutatott kompakt modell mellett fél tucat másik, elektromos szedánt is terveznek, amelyek révén már 2030 előtt 50 százalékra emelnék a villanyhajtású gépkocsik arányát újautó-értékesítésükön belül, ami jóval több, mint évi egymillió e-autót, vagy ahogy a németek az angol nyelvből jött szlenggel hívják, stromert jelentene. A kifejezést eredetileg a leggyorsabb e-biciklikre alkalmazták.
Az Új osztály messze a legnagyobb befektetés cégünk történetében
– mondja Frank Weber, a BMW fejlesztésekért felelős igazgatósági tagja. Mindkét német prémiumautó-gyártó óriási nyomás alatt áll, hiszen 10 értékesített új autójukból 9 még mindig belső égésű motorral működik. Kínában, a világ legnagyobb személyautó-piacán a Mercedes idén július végéig mindössze 13 600 darab stromert értékesített, míg a BMW az egész Távol-Keleten 52 300 elektromos autót adott el, ám azokat is rendkívül gáláns kedvezményekkel.
A két konszern csúcsmodelljei, a Mercedes EQS és a BMW i7 pedig eddig alig fogyott Kínában, ezért egyre nő az idegesség a cégek szervezetén belül.
A Mercedes főnöke, Kallenius ugyan bejelenthette a „csak elektromos” stratégiát, azaz hogy az évtized végére kizárólag akkumulátoros modelleket gyártanának, ám a valóság közelebb áll a „csak belső égésű” modellhez – értesült a Handelsblatt. Az elektrifikációs fordulat tudniillik Kallenius várakozásaihoz képest jóval lassabb a töltőoszlopok hiánya és a támogatások elapadása miatt, különösen Németországban.
Pusztán pénzügyi szempontból persze ez valójában jó hír, mivel a dízel- és benzinmotoros autók árrése még mindig lényegesen magasabb, mint az elektromos járműveké.
A Mercedes a maga 13 százalékos megtérülésével a legjövedelmezőbb autógyártó a világon, míg a BMW a harmadik helyen áll az EY számításai szerint. A BMW milliárdokat keres Amerikában a dél-karolinai üzemében gyártott, nagy teljesítményű SUV-jeivel, miként a Mercedes is kaszál alabamai autói értékesítésével.
Mindezért például Oliver Zipse soha nem írta le a hagyományos meghajtású gépkocsik gyártását.
Csak néhány nappal ezelőtt fogalmazta meg kínzó kételyeit az EU rendeletével szemben, amely 2035-től a közösség területén nem engedélyezi a benzin- és dízelüzemű motorral ellátott új autók eladását, mivel szerinte elhanyagolható az elektromos meghajtás abszolút előnye, nem utolsósorban a szükséges nyersanyagok és töltőállomások szűk keresztmetszete következtében.
A BMW ezért folytatja a beruházásokat belsőégésű-jármű üzletágában, és a következő évtizedben az ebbe a szegmensbe tartozó modelljeit is a kínálatában kívánja tartani.
A Mercedesnél árnyaltabban fogalmaznak, kivezetik a benzines modelleket az évtized végére, ahol a piaci viszonyok megengedik – mondják.
A hagyományos autógyártók stratégiai dilemmában vannak
– mondja Fabian Brandt, az Oliver Wyman stratégiai tanácsadó cég autóipari részlegének vezetője.
„A növekedés lassulása az elektromobilitás terén aktuálisan korlátozza a Tesla és a Kínából érkező tisztán elektromos autókat gyártó vállalatok térnyerését, de hosszú távon megbosszulhatja magát a robbanómotoros hajtás melletti, túlzottan sokáig elnyújtott kitartás, hiszen növeli költségeiket, hogy annyiféle modellt gyártanak” – teszi hozzá.
A Tesla nem utolsósorban éppen viszonylag szűk modellválasztéka miatt termel jóval olcsóbban.
A Mercedes ezért a kis méretű, legkevésbé nyereséges modelljeit nem is vezeti át a villanykorszakba, az A és a B osztály hamarosan történelem lesz – vallotta be a cég áttételesen.
A BMW nem hajt végre ilyen radikális változást a portfóliójában, nem mond le a jelenlegi 3-as sorozat alatti autók piacáról. Ugyanakkor részben a költségek csökkentése céljából kerül a Neue Klasse modelljeinek gyártása Magyarországra, ahelyett, hogy a drágábban működő müncheni üzemet állítanák át.
A német prémiumgyártóknak sokkal nagyobb esélyük van a helytállásra a kínai vállalatok gyilkos versenyével szemben, mint például a Stellantisnak – mondja a Handelsblattnak Frank Schwope, aki autóipari közgazdaságtant tanít a Hannoveri Alkalmazott Tudományok Egyetemén.
Feltéve, hogy betartják a hatótávolságra, üzemanyag-fogyasztásra és töltési sebességre tett ígéreteiket, a tehetős autóvásárlók természetesen inkább egy Mercedest vagy BMW-t akarnak majd vezetni, mint egy viszonylag ismeretlen ázsiai márkát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.