BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Borúsak a nyugati luxusautómárkák kilátásai

Össze kell kapni magukat a nagy nyugati autómárkáknak, hogy felvegyék a kesztyűt a kínai márkákkal. Egy friss jelentés szerint a kínai vállalatok megduplázzák globális piaci részesedésüket.

A nyugati autógyártók elveszítik a világpiaci részesedésük egyötödét az olcsóbban gyártott, megfizethetőbb kínai elektromos gépjárművek előnyére. Ez azt jelenti, hogy a kínaiak a piac harmadát birtokolhatják az évtized végére. A nyugati tulajdonú vállalatok jelenleg 81 százalékon osztozkodnak, ez a térnyerés 2030-ra 58 százalékra olvad. A Tesla ugyanakkor megnégyszerezi a részesedését, a mostani 2 százalékról 8 százalékra emelkedik világviszonylatban a UBS pénzügyi szolgáltató szerint.

A BYD Seal villanyautó az egyike azoknak a modelleknek, amelyekkel a cég előretör a világpiaci értékesítésben.
Fotó: Christof Stache

A UBS úgy számol, hogy az évtized végére 

a kínai gyártók úgy fogják megduplázni a világpiaci részesedésüket, hogy továbbra sem vetik meg a lábukat a világ második legnagyobb autópiacán,

azaz az Egyesült Államokban, és nem számíthatnak jelentős sikerekre Ázsia nagy részén: Japánban, Dél-Koreában és Indiában sem.

A világpiaci átrendeződés legnagyobb nyertese a BYD lesz – állapította meg a UBS az augusztus végi jelentésében. A vállalat már most a legnagyobb darabszámban eladott kínai autómárka.

Miben rejlik a BYD sikere és óriási költségelőnye?

A BYD átlagosan negyedével olcsóbban adja az autóit az észak-amerikai és az európai cégeknél, amivel a kínai autóipari vállalat azokat hazai pályájukon is megszorongathat.

A kínai cég az irtózatos költségelőnyt főként házon belüli alkatrészgyártással és integrált ellátási lánccal biztosítja.

Például a képen látható 2022-es BYD Seal szedán 75 százalékban a vállalat által gyártott alkatrészeiből áll, ami a globális átlag kétszeresét jelenti. Ráadásul a modell szerkezetének legfeljebb tizede származik külföldi beszállítóktól.

A BYD munkaerőállománya 600 ezer fő, ötször több embert foglalkoztat, mint a 90 ezer fős Tesla. Az alkalmazottak akkumulátorokat és félvezetőket is készítenek, ami a vállalatnak magában 15 százalékos költségelőnyt biztosít a Tesla kínai gyártmányú Model 3-as csúcsautójához képest, a Volkswagen ID.3-mal szemben pedig már 30 százalékot. Ezután nem lehet meglepő, hogy az év elejétől már nem a német autógyártó, hanem a BYD a legkelendőbb autómárka Kínában.

Mit tesznek a nyugati gyártók a versenyben maradásért?

Azt leszögezhetjük, hogy a BMW, a VW és a Mercedes is Kínát tartja az egyik legnagyobb piacának, ami nem meglepő, hiszen tényszerűen ott vásárolnak a legtöbben autót a világon. Ezek a cégek évek óta dolgoznak az elektromos járművek fejlesztésének és értékesítésének felgyorsításán.

A BMW például szombaton bemutatta a Neue Klasse elektromos autójának prototípusát. A cég teljesen új vezetési élménnyel csábítja a leendő vásárlóit. A kétajtós kupé szélvédője egyben panoráma kijelző, a digitális asszisztens pedig hanggal és kézmozdulatokkal is irányítható. A vállalat a modellt Debrecenben is gyártja majd.

A versenyben maradásért a német luxusautó-gyártónak ugyanakkor utol kell érnie a kínai elektromos márkákat az olyan intelligens vezetési megoldások terén, mint az intelligens vezetőülés és az önvezetés – érvelt Jale Csang, a sanghaji székhelyű Automotive Foresight tanácsadó cég ügyvezető igazgatója a Bloombergnek

A gyorsaság és a villannyal működő autó léte tehát már nem elegek a fogyasztók tömegének megnyerésére.

 

Szijjártó Péter: az autóipar változása átalakítja Európa gazdaságát

A külgazdasági és külügyminiszter Dunakeszin látta vendégül a BYD tulajdonosát és elnökét.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.