A United Auto Workers (UAW) szakszervezetnek és a három nagy detroiti autógyárnak már csak a csütörtöki nap maradt az egyeztetésre, mielőtt a munkavállalói érdekképviselet kiterjeszti a sztrájkot.
Egyre erősödik az aggodalom, hogy egy tartós munkabeszüntetés zavarokat okozhat a gyártásban, végighullámzik az egész ellátási láncon, ami ronthatja az amerikai gazdaság növekedését, és megadhatja a végső lökést a recesszióhoz. A Ford és a General Motors (GM) után szerdán a harmadik érintett cég, a Stellantis is bejelentette, hogy megkezdte az elbocsátásokat a többi gyárában a sztrájk tovagyűrűző hatása, így többek között az alkatrészhiány és a csökkenő tárolókapacitás miatt.
Shawn Fain, az UAW elnöke hétfőn videóüzenetben jelezte, hogy helyi idő szerint péntek délben jelenti be a sztrájk kiterjesztését, ha addig nem érnek el „számottevő haladást” az egyeztetéseken. A szakszervezet támaszkodhat a közvéleményre is, a Reuters és az Ipsos közös felmérése szerint az amerikaiak 58 százaléka támogatja az autógyári munkások sztrájkját.
Az előzetes tervek szerint az UAW tagjai csütörtök este nagygyűlést tartanak a Ford két, a Kentucky állambeli Louisville-ben található összeszerelő üzemében, hogy támogassák a sztrájkolókat. Az egyik gyárban az F-sorozat teherautóit szerelik össze, és Jim Farley, a Ford vezérigazgatója szerint ez a cég globálisan legnyereségesebb üzeme.
A Reuters által megkérdezett elemzők szerint a többek között a Fordnál az F-150-est, a GM-nél a Chevy Silveradót és a Stellantisnál a Ramot összeszerelő üzemek lesznek a következők, amelyekre a szakszervezet kiterjeszti a sztrájkot. Adam Jones, a Morgan Stanley elemzője úgy becsüli, hogy egy teljes hónapnyi leállás 7-8 milliárd dolláros profitkiesést okozna a három autógyárnak.
Fain azzal érvel, hogy a cégek nem osztoznak a munkásokkal a hatalmas nyereségükön, miközben jelentősen emelték a vezetők fizetését, és megtömték a befektetők zsebét. Mark Reuss, a GM elnöke azzal hárította el a vádakat, hogy a profit tetemes részét visszaforgatták a gyártásba. A Detroit Free Press számára írt vezércikkben
„tarthatatlannak” nevezte az UAW 40 százalékos béremelési követelését, jelezve, hogy a két fél még igen messze van a megegyezéstől ebben a kulcsfontosságú kérdésben.
A három autógyártó négy és fél év alatt 20 százalékos béremelést ajánlott.
A Standard and Poor’s előrejelzése szerint a sztrájk valószínűleg több hétig tart majd, és potenciálisan 0,39 százalékkal csökkentheti a harmadik negyedévi amerikai GDP-t, „felfordulást” okozva a globális autóipari ellátási láncokban. A hitelminősítő emlékeztetett, hogy kedvez a középkategóriás teherautógyárakban rivális Toyotának, amelynek az amerikai gyáraiban nincsenek szakszervezetek, és amely hamarosan piacra dobja az újratervezett Tacoma pickupot.
A Tesla befektetői szerint a detroiti versenytársaknál a bérek és juttatások esetleges emelése tovább növelné az EV-óriás munkaerőköltség-szerkezeti előnyeit.
Az egyértelmű győztes a nehézsúlyúaknak ebben a bokszmeccsében Elon Musk és a Tesla, már be is hűtötték a pezsgőt
– írta kutatási jegyzetében Daniel Ives, a Wedbush elemzője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.