BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Falra hányt borsó volt Putyin felszólítása, az orosz hivatalnokok megvesznek a külföldi autókért

A nyugati és a japán márkák helyébe az Avtovaz Lada és a kínai gyártók modelljei léptek az orosz újautó-piacon. Putyin ugyanakkor hiába szólította fel a kormányzati tisztviselőket, hogy kezdjenek hazai gyártmányú járműveket használni.

A múlt hónapban 157,6 százalékkal ugrottak meg az autóeladások Oroszországban az előző év azonos időszakához képest, folytatva a fellendülést a 2022-es masszív visszaesés után – jelentette be kedden az orosz Autostat adatelemző ügynökség.

A Lada konceptautója. Fotó: Alexander Nemenov

Mivel az orosz autóipar nagymértékben függött a külföldi beruházásoktól, berendezésektől és alkatrészektől, rendkívül súlyosan érintették az Ukrajna megtámadása miatti nyugati szankciók.

Az Autostat szerint mindenesetre augusztusban 109 731 autót adtak el, szemben a tavaly augusztusi 42 593 darabbal.

A legnagyobb orosz autógyártó, az Avtovaz közölte, hogy augusztusi eladásai az egy évvel korábbihoz képest közel megduplázódtak, és 33 325 járműre ugrottak, ami nemcsak a 2023-as év legjobb eredménye, hanem 2021 júliusa óta új abszolút csúcs is. A Lada márka autóinak eladásai 8 hónap alatt 206 321 darabot értek el, ami a duplája a 2022 azonos időszakában elért teljesítménynek, és 9 százalékkal haladja meg a teljes tavalyi év értékesítését.

Augusztusban amúgy a Lada Granta, az Avtovaz legolcsóbb modellje volt a legnépszerűbb orosz autó, amelyből 16 785 darabot adtak el, azaz 45 százalékkal többet, mint 2022 augusztusában.

Az Avtovaz az Automotive Worldnek megerősítette, hogy folyamatosan növeli termelését, és idén összesen több mint 400 ezer autó gyártását tervezi. 

Szeptembertől Lada Vestából óránként 40-et, Nivából óránként 45-öt, míg Grantából 54 autót állítanak elő.

Az Autostat szerint az Avtovaz Lada után a múlt hónapban a piaci részesedés szerinti első 10 helyből  hatot a kínai autógyártók, például a Haval, a Chery és a Geely foglalták el, amelyek a piacról távozó nyugati márkák helyére léptek.

A kínai autók orosz importja 543 százalékkal nőtt az első fél évben, Oroszország külföldről importált autóinak 70 százalékát Kínából szerzi be, míg az ukrajnai háború előtt ez az arány csak 10 százalék volt, ami rávilágít növekvő gazdasági függőségére.

Az új autók értékesítése tavaly egyébként 59 százalékkal esett vissza Oroszországban, számos nyugati autógyártó teljesen kivonult az orosz piacról – írja a Reuters.

Közben a The Moscow Times arról ír, hogy az orosz kormányzati szervek továbbra is előszeretettel vásárolnak külföldi gépkocsikat, annak ellenére, hogy Vlagyimir Putyin államfő augusztus elején felszólította a tisztviselőket, hogy kezdjenek hazai gyártmányú járműveket használni.

Az Agentstvo oknyomozó portál szerint ugyanis a múlt hónapban az orosz kormányzati szervek, ügynökségek és állami tulajdonban álló vállalatok összesen 151 külföldi gyártású autót vásároltak 566 millió rubel (5,9 millió dollár) értékben.

Az újonnan vásárolt járművek közül 114 kínai volt, a fennmaradó 37-et pedig Japánban, Dél-Koreában és Csehországban gyártották. A kínai Great Wall Motor, a dél-koreai Hyundai Motor és a japán Toyota volt a három legnépszerűbb gyártó.

A vevők között egyébként felbukkant az orosz főügyészség és a védelmi minisztérium egyik mérnöki központja, de voltak köztük regionális vám-, biztonsági és vészhelyzeti szervek is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.