Elemzők szerint a kínai kiskereskedelem még mindig nem nő olyan ütemben, mint a világjárvány előtt. A fogyasztói kiadások a világjárvány 2020-as kitörése óta elmaradnak az általános növekedéstől. Miután az ország 2022 végén megszüntette a Covid–19 miatti szigorú korlátozásokat, a gazdaság gyorsan nagyobb fellendülésbe kezdett, ám ennek lassulása tavasz óta érezhető.
A kiskereskedelmi forgalom a szeptember 29. és október 5. közötti ünnepi időszakban 9 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest a kereskedelmi minisztérium adatai szerint. A hosszú kínai aranyhét ünnepén a belföldi turizmus a járvány előtti szintre emelkedett. Tavaszhoz hasonlóan ekkor is megfigyelhető volt, hogy a gazdasági bizonytalanság miatt a kínaiak inkább belföldre utaztak.
A járvány kezdete óta azonban még ezzel együtt is évente kevesebb mint 3 százalékos lehetett a fogyasztásbővülés, ami jócskán elmarad a korábban szokásostól
Christine Peng, a UBS közgazdászának becslése szerint. Kína október 18-án számol be a szeptemberi kiskereskedelmi forgalomról, valamint a harmadik negyedévi bruttó hazai termék számadatáról.
A kínai kiskereskedelmi forgalom 2022-ben 0,2 százalékkal csökkent, míg 2019-ben 8 százalékkal nőtt.
A közelmúltban a gazdaság különböző részei növekedést mutatnak. Peng elmondta, hogy a játékok és az élelmiszerek belföldi értékesítései már elérik a 2019-es szint 90 százalékát. A kínai luxuskiadások pedig belföldön és külföldön is megközelítették a 2019-es szint 80 százalékát szeptemberben a HSBC szerint. A háztartási gépek és bútorok, valamint az olyan vállalati ajándékoknak szánt prémiumtermékek, mint a nemzeti italuk, a pajcsiu, eladásai visszafogottabbak.
Mivel a fogyasztói bizalom alacsony, kizárt, hogy a kiskereskedelmi forgalom a közeljövőben visszatérjen 9 százalékra
– mondta Peng a CNBC-nek. A fogyasztók ugyanis továbbra is bizonytalanok abban, hogy mekkora jövedelmük lesz a jövőben a kormányzati szabályozási szigorítások következtében.
A UBS arra számít, hogy a fogyasztás növekedése 2024 vége felé 5-6 százalékra gyorsul.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.