BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb leépítéssel válaszolnak a sztrájkra az amerikai autógyártók

A GM és a Ford további félezer embert bocsát el. Egyelőre megmerevedtek az álláspontok, de az okozott kár máris milliárdokra rúg.

Az autógyári munkások majdnem három hete tartó sztrájkja miatt további leépítéseket jelentett be a General Motors (GM) és a Ford. Ezúttal majdnem ötszáz embert bocsátanak el négy középnyugati üzemből, mert a munkabeszüntetés más egységeknél alkatrészhiányt okozott, leállt a termelés. Ez már a második elbocsátási hullám a sztrájk kezdete óta, a GM szeptemberben kétezer embertől vált meg végleg, míg a Ford ideiglenesen hatszázat küldött el, a Stellantis pedig majdnem háromszázat.

Members of the United Auto Workers (UAW) pickett outside of the Michigan Parts Assembly Plant in Wayne, Michigan amid rumors that US President Joe Biden may stop by during his visit to Michigan to stand on the pickett lines with UAW workers in Detroit, Michigan on September 26, 2023. Biden traveled to Michigan to lend his support to the striking UAW workers a day before former president Donald Trump was scheduled to visit and hold a rally for UAW workers. (Photo by Matthew Hatcher / AFP)
A sztrájk miatt már a második elbocsátási hullámot jelentették be a gyártók.
Fotó: Matthew Hatcher / AFP

A szervezett autógyári munkásokat tömörítő United Auto Workers (UAW) szakszervezet múlt pénteken terjesztette ki újabb gyárakra a sztrájkot, hétfőn pedig újabb szerződéstervezetet adott át a GM-nek. A cég szerint azonban az ellenajánlat és a sajátjuk között még mindig nagy a szakadék

A UAW folytatja az egyeztetéseket a Chrysler anyacégével, a Stellantisszal is. A Volvóval viszont az utolsó pillanatban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így a Mack teherautókat Észak-Amerikában gyártó cégnél elkerülték a munkabeszüntetést. Bár ezt az ideiglenes egyezséget még jóvá kell hagyni, az jelentős béremeléseket tartalmaz.

A JPMorgan legfrissebb becslése szerint a sztrájk a GM-nek 191 millió, a Fordnak pedig 145 millió dollárjába került eddig. A teljes kár ennél sokkal nagyobb, az Anderson Economic Group a sztrájk első két hetének teljes veszteségét 3,9 milliárd dollárra becsüli: ebből 325 millió dollárt tesznek ki a bérek, 1,12 milliárd dollár a három autógyár, 1,29 milliárd dollár a beszállítók és 1,2 milliárd dollár a kereskedők és a vásárlók vesztesége. (Egy dollár 369,8 forint.)

UWA to deal with GMMembers of United Automobile Workers, UAW, appeal their strike in front of the GM factory in Detroit, America on Oct. 16, 2019. UWA reached a tentative deal with GM on the same day after a month of strike. ( The Yomiuri Shimbun ) (Photo by Yasuaki Kobayashi / Yomiuri / The Yomiuri Shimbun via AFP)
Folytatódik az egyeztetés a szakszervezettel, nőnek a munkabeszüntetés okozta károk.
Fotó: Kobajasi Jaszuaki  / AFP

Az amerikai autógyárak megpróbáltatásai pedig ezzel nem érnek véget. A Reuters értesülése szerint horribilis bírságra számíthatnak a fogyasztási normákra vonatkozó  CAFE (Corporate Average Fuel Economy) előírások megsértése miatt is – ez azt szabályozza, hogy egy gépjárműnek mekkora távolságot kell megtennie egy gallon (3,78 liter) üzemanyaggal.

Az amerikai kormány javaslata szerint a bírság 2032-ig a GM esetében 6,5 milliárd, a Stellantisnál hárommilliárd dollár lenne,

míg a Ford és a Volkswagen több mint egymilliárd dollárt fizetne – az utóbbi a legtöbbet a külföldi autógyártók között.

Detroit,-,January,14:,The,2019,Gmc,Sierra,Pickup,TruckDETROIT - JANUARY 14: The 2019 GMC Sierra pickup truck on display at the North American International Auto Show media preview January 14, 2019 in Detroit, Michigan.
A túl nagy üzemanyag-fogyasztás miatt hatalma bírságra számíthatnak az amerikai gyártók.
Fotó: Darren Brode 

A GM-et, a Stellantist és a Fordot képviselő American Automotive Policy Council riasztónak minősítette a várható összegeket az amerikai energiaügyi minisztériumhoz intézett levelében, kérte a terv felülvizsgálatát, és figyelmeztetett, hogy az „aránytalanul magasabb megfelelési költségeket” fog eredményezni az amerikai autógyártóknak. A levél szerint 

a három detroiti gyár költsége járművenként 2151 dollár, míg a többieknél átlagosan 546 dollár.

A hírügynökség emlékeztetett, hogy a washingtoni kongresszus alá tartozó közlekedésbiztonsági hivatal (National Highway Traffic Safety Administration – NHTSA) júliusban javasolta, hogy a CAFE-szabványokat 2032-re emeljék a flotta egészére vonatkozóan 58 mérföld per gallon átlagra, ami 93,34 kilométert jelent 3,78 literenként. A személygépkocsikra vonatkozó követelmények így évente 2, a kisteherautókra és a terepjárókra vonatkozók 4 százalékkal emelkednének.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.