Az autógyári munkások majdnem három hete tartó sztrájkja miatt további leépítéseket jelentett be a General Motors (GM) és a Ford. Ezúttal majdnem ötszáz embert bocsátanak el négy középnyugati üzemből, mert a munkabeszüntetés más egységeknél alkatrészhiányt okozott, leállt a termelés. Ez már a második elbocsátási hullám a sztrájk kezdete óta, a GM szeptemberben kétezer embertől vált meg végleg, míg a Ford ideiglenesen hatszázat küldött el, a Stellantis pedig majdnem háromszázat.
A szervezett autógyári munkásokat tömörítő United Auto Workers (UAW) szakszervezet múlt pénteken terjesztette ki újabb gyárakra a sztrájkot, hétfőn pedig újabb szerződéstervezetet adott át a GM-nek. A cég szerint azonban az ellenajánlat és a sajátjuk között még mindig nagy a szakadék.
A UAW folytatja az egyeztetéseket a Chrysler anyacégével, a Stellantisszal is. A Volvóval viszont az utolsó pillanatban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így a Mack teherautókat Észak-Amerikában gyártó cégnél elkerülték a munkabeszüntetést. Bár ezt az ideiglenes egyezséget még jóvá kell hagyni, az jelentős béremeléseket tartalmaz.
A JPMorgan legfrissebb becslése szerint a sztrájk a GM-nek 191 millió, a Fordnak pedig 145 millió dollárjába került eddig. A teljes kár ennél sokkal nagyobb, az Anderson Economic Group a sztrájk első két hetének teljes veszteségét 3,9 milliárd dollárra becsüli: ebből 325 millió dollárt tesznek ki a bérek, 1,12 milliárd dollár a három autógyár, 1,29 milliárd dollár a beszállítók és 1,2 milliárd dollár a kereskedők és a vásárlók vesztesége. (Egy dollár 369,8 forint.)
Az amerikai autógyárak megpróbáltatásai pedig ezzel nem érnek véget. A Reuters értesülése szerint horribilis bírságra számíthatnak a fogyasztási normákra vonatkozó CAFE (Corporate Average Fuel Economy) előírások megsértése miatt is – ez azt szabályozza, hogy egy gépjárműnek mekkora távolságot kell megtennie egy gallon (3,78 liter) üzemanyaggal.
Az amerikai kormány javaslata szerint a bírság 2032-ig a GM esetében 6,5 milliárd, a Stellantisnál hárommilliárd dollár lenne,
míg a Ford és a Volkswagen több mint egymilliárd dollárt fizetne – az utóbbi a legtöbbet a külföldi autógyártók között.
A GM-et, a Stellantist és a Fordot képviselő American Automotive Policy Council riasztónak minősítette a várható összegeket az amerikai energiaügyi minisztériumhoz intézett levelében, kérte a terv felülvizsgálatát, és figyelmeztetett, hogy az „aránytalanul magasabb megfelelési költségeket” fog eredményezni az amerikai autógyártóknak. A levél szerint
a három detroiti gyár költsége járművenként 2151 dollár, míg a többieknél átlagosan 546 dollár.
A hírügynökség emlékeztetett, hogy a washingtoni kongresszus alá tartozó közlekedésbiztonsági hivatal (National Highway Traffic Safety Administration – NHTSA) júliusban javasolta, hogy a CAFE-szabványokat 2032-re emeljék a flotta egészére vonatkozóan 58 mérföld per gallon átlagra, ami 93,34 kilométert jelent 3,78 literenként. A személygépkocsikra vonatkozó követelmények így évente 2, a kisteherautókra és a terepjárókra vonatkozók 4 százalékkal emelkednének.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.