Visszaesett a japán használt autó export, miután Tokió megtiltotta az Oroszországba irányuló kivitelt. A japán kereskedők júliusban még több mint 33 100 másodkézből való járművet értékesítettek az eurázsiai országban, ami a teljes forgalom mintegy negyedének számít. Az Oroszországba történő kivitel augusztusban azonban 10 786 darabra esett vissza, ami alig haladja meg a 10 százalékot.
Japán tavaly áprilisban tiltotta meg a luxusjárművek Oroszországba történő exportját, idén júliusban pedig tehergépkocsik kivitelét sújtotta tilalommal. A nyár végén életbe lépett szankciók értelmében a kereskedők ugyan továbbra is exportálhatnak kisebb autókat, például a Toyota Yarist vagy a Honda Fitet az eurázsiai országba, azonban az érintettek jelentős visszaesésről számoltak be a Reutersnek.
A Toyamával határos Niigata prefektúrában működő Element Trading használt autó kereskedő vezetője azt tapasztalta, hogy
Oroszország részesedése az üzletében az 50 százalék feletti csúcsról 20 százalékra esett vissza.
Az SV Alliance júliusig havonta átlagosan mintegy 6500 használt autót értékesített Oroszországba, azonban a cég elárulta: a szám az elmúlt egy-két hónapban 70 százalékkal csökkent, így több embert elbocsátottak.
Az intézkedés miatt mérséklődött a másodkézből származó járművek ára, a kereskedők pedig igyekeznek más régiókba átirányítani a forgalmat – egyelőre kevés sikerrel. Ez nem meglepő, ugyanis
tavaly rekordszámú, 205 ezer használt autót exportáltak Oroszországba, ami 33,5 százalékos növekedés volt éves szinten.
Összehasonlításképpen: a második az Egyesült Arab Emírségek volt 129 ezer darabbal.
Az év első nyolc hónapjában Oroszország 303 ezer használt autót importált, ennek több mint fele, 167 510 darab érkezett Japánból. Az elemzők szerint a tokiói szankciók nagy nyertesei a kínai kereskedők lehetnek, akik letarolhatják az orosz piacot. A büntetőintézkedések nélkül a japán export idén meghaladta volna az 1,9 milliárd dollárt, most viszont a piaci rést a kínaiak töltik be. Fontos megjegyezni, hogy az új autók eladásait
már eleve a kínai márkák dominálják.
A kaukázusi kereskedők se járhatnak rosszul, ők ugyanis Európából és az Egyesült Államokból hoznak be használt vagy totálkáros autókat alacsony áron, amelyeket aztán a helyi szakemberek tökéletesen felújítanak. A kipofozott járműveket oroszok vásárolják meg saját használatra, vagy orosz autódílerek veszik meg. Igaz, a japán használt autók jobb állapotban szoktak lenni.
A felkelő nap országa évtizedek óta a világ vezető használtautó-exportőre, mivel a szigorú szabályok miatt a japánoknak jobban megéri új járművet venniük. Ennek eredményeként Malajziától Mongóliáig és Pakisztántól Tanzániáig több százezer olyan autó rója világszerte a utakat, amelyeket először a szigetországban vásároltak. A népszerűségükhöz hozzájárul, hogy a japánok vigyáznak az autóikra, így azok nagyon jó állapotban szoktak lenni.
Világelső lett a kínai autóexport, a nagytestvérrel már Japán sem győzi a versenytAz elektromos járművek iránti növekvő kereslet és az Oroszországba irányuló kínai kivitel robbanásszerű növekedése nyomán az első negyedévben Kína – Japánt is megelőzve – a világ vezető autóipari exportőre lett. A kínai világelsőség valószínűleg az egész év folyamán fennmarad, mivel a helyi autógyártók szövetsége szerint az ország gépkocsiexportja az idén mintegy 30 százalékkal, négymillió darabra nőhet, ami messze meghaladja Japán éves előrejelzését. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.