BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Happy,Woman,In,Ski,Goggles,Against,A,Ski-lift,And,Wonderful

Ami olcsó lett és ami drága osztrák sógoréknál karácsony előtt – nem csak síturistáknak

A legmagasabb infláció nyugati szomszédunkban éppen azokban a termékkörökben jelentkezik, amelyek különösen érinthetik az országba készülő síturistákat. Őket és másokat nem csupán az árak emelkedése, hanem például az élelmiszerek esetében legalább annyira a csomagolt mennyiség csökkenése is meglephet. Ausztriában november végén dől el, hogy ki kapja a legpofátlanabb termékzsugorító citromdíját.

Ausztriában az infláció októberben 5,4 százalékra csökkent a szeptemberi 6 százalékról, ami 2022 januárja óta a legalacsonyabb szint – jelentette be Tobias Thomas, a Statisztikai Hivatal főigazgatója pénteken. Az előző hónaphoz képest mindössze 0,3 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak a sógoréknál.

Happy,Woman,In,Ski,Goggles,Against,A,Ski-lift,And,Wonderful
Nagyot esett az infláció Ausztriában a síszezon előtt, de azért nem árt odafigyelni - Fotó: Shutterstock

Az első látásra rendkívül kedvező mérték azonban főként az üzemanyagárak jelentős csökkenésére vezethető vissza, hiszen októberben átlagosan közel 10 százalékkal kellett kevesebbet fizetni a benzinért és a dízelért, mint egy évvel korábban – folytatta Thomas a Kronen Zeitung szerint.

Nyugati szomszédunkban az éttermi és a szállodai árak ugyanakkor éves szinten 11 százalékkal emelkedtek, de az élelmiszerek is több mint 7 százalékkal drágultak egy év alatt.

Átlag alatti, 5,1 százalékos inflációt mértek ugyanakkor együttesen a lakhatás, a vízdíjak és az energiaköltségek terén.

Rejtett infláció, éber lakosság

Ausztriában azonban nem mindig csak az eladási árak emelkedése okozza a magas inflációt. A gyártók gyakran úgy próbálják leplezni az áremelkedést, hogy kisebb mennyiséget csomagolnak ugyanannyiért. Ezt nevezik zsugorflációnak (shrinkflation). Bár az osztrák statisztikai hivatal az infláció kiszámításánál ezt a trükköt is figyelembe veszi, a módszer gyakoriságáról nincsenek külön elemzések.

A jelenség mindazonáltal nem kerülte el az osztrák lakosság figyelmét. 

A zsugorflációval kapcsolatos bejelentések száma határozottan emelkedik

– mondta Teresa Bauer, az osztrák fogyasztóvédelmi szövetség (VKI) képviselője a Der Standardnak.

A szervezet felmérése szerint a megkérdezettek 94 százaléka az elmúlt tizenkét hónapban már találkozott olyan termékekkel, amelyek töltőmennyisége csökkent, miközben az ára nem változott. Közel felük (48 százalék) pedig azzal is tisztában volt, hogy ezt a módszert zsugorflációnak nevezik.

A bűvészmutatványt leggyakrabban, 89 százalékban az élelmiszereknél vetik be, de sűrűn előfordul a mosó- és mosogatószerek, a WC-papír és konyhai törlőkendők, valamint a kozmetikumok és piperecikkek esetében is.

Ausztriában a legpofátlanabbak citromdíjára két terméket jelöltek

A legpofátlanabbul zsugorított termékek citromdíjára (Konsum-Ente) a VKI egyébként idén az Ovomaltine der Klassiker malátás italport – amelynek töltőmennyiségét két éven belül két lépésben az eredeti 1000 grammról 750 grammra csökkentették – és az Eskimo Nogger jégkrémet – amelynek tartalmát hatról öt jégkrémre karcsúsították változatlan méretű csomagban – jelölte. Az online szavazás november végéig tart.

 

A lényeg azonban az, hogy a megkérdezettek 81 százalékát rendkívüli mértékben bosszantja, további 18 százalékukat pedig kissé bosszússá teszi a gyakorlat, amelyet 73 százalékuk megtévesztőnek, 64 százalékuk pedig becsapásnak tart.

Ha választani kell az infláció nyílt és rejtett formája között, a felmérésben részt vevők 60 százaléka az áremelést támogatná, míg csupán 16 százalékuk pártolná a sunyi módszernek tartott zsugorítást.

Természetesen a shrinkflation nem kizárólag Ausztriában jelentkezik, például Franciaországban is kormányszinten vették fel ellene a harcot, és a magyar kormány is beígérte a fellépést a jelenséggel szemben.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.